Skattkartan syns i Ådalen
Redan nästa år kan bostadsbyggandet för tusens invånare komma i gång vid Sibbo Ådal i Nickby. Kommunfullmäktige godkände detaljplanen på måndagen och man gladdes över att visionerna i bidraget Skattkartan, som vann en planeringstävling för området, förverkligas i den slutliga planen.
SIBBO Planläggningen av det ungefär 37 hektar stora området i den östra delen av Nickby inleddes 2010 och enligt den preliminära tidtabellen skulle fullmäktige redan år 2013 ha fått detaljplanen till behandling. Men, som Kaj Lindqvist (SFP) konstaterade i sitt inlägg under mötet, tenderar planläggningsprocesserna att ta mer tid än planerat. En av faktorerna som fick arbetet att dra ut på tiden var Museiverkets krav på utredningar av två ungefär 5 000 år gamla fornlämningar på området.
I övrigt är Lindqvist nöjd med hur planläggningsarbetet genomförts.
– Planläggningen är baserad på en arkitekttävling som inleddes 2011. Arkitektbyrån Ajak vann tävlingen med sitt bidrag Skattkartan. Det var en lyckad tävling och det vinnande förslaget var bra. Via tävlingen fick också invånarna säga sitt om bidragen.
Lindqvist tillägger att utbyggnaden av Sibbo Ådal spelar en stor roll när man utvecklar Nickby som kommunens centrum och hoppas att planen kan förverkligas i snabb takt.
Glest men stadsaktigt
Målsättningen är att göra Ådalen till ett attraktivt och trivsamt townhouse-inspirerat område. I områdets södra del ska man bygga ett centrumområde som består av våningshus i 2–4 våningar. Norrut blir husen lägre. Förutom bostäder för 900–1 000 invånare innefattar området ett torg och ett vidsträckt parkområde vid Sibbo ån. Planen möjliggör även byggandet av daghem och affärsbyggnader.
I Samlingspartiets gruppanförande konstaterade Heikki Vestman att projekt som Sibbo Ådal är i linje med kommunens strategi för att utveckla Nickby. Målsättningen är att bygga upp serviceutbudet och skapa en tillräcklig efterfrågan på persontågstrafik till området. Gruppen ville även tacka planläggarna för att planen möjliggör ett relativt glest men ändå stadsaktigt samhällsbygge. Vestman hänvisar till färska forskningsresultat som visar att mer glest bebyggda stads- och tätortsområden stöder mer hållbar utveckling med beaktande av miljön.
Vestman påminner om att planerna för Sibbo Ådal måste förverkligas snabbt men med tungan rätt i munnen.
– Vi måste se till att området blir estetiskt högtstående och enhetligt.
Inom den samlingspartistiska gruppen rådde det oenighet om man borde gå in för en modern arkitektur, som förespråkas i områdets bygganvisningar, eller om en mer "nygammal" stil, som hämtar inspiration ur det nuvarande byggnadsbeståndet i Östanåparken, skulle fungera bättre. Clara Lindqvist från Vårt gemensamma Sibbo ville ändå för sin del ta ställning för en inte alltför modern arkitektur.
– Jag förstår att man vill ha en modern arkitektur men det gamla sjukhusområdet är unikt och man måste bygga så att det passar in i miljön som helhet.
SR-Rautabyggnaden rivs
Beslutet om att godkänna detaljplaneändringen för SR-Rautakvarteret i Nickby centrum väckte ingen diskussion när det klubbades igenom i fullmäktige. Kommunens planläggningsarkitekt Jarkko Lyytinen berättar vad beslutet innebär i praktiken.
– Kommunen har ingått ett markanvändningsavtal med företagarna bakom SR-Rauta som äger tomten. Enligt den får ägarna bygga på tomten eller sälja den när detaljplanen vunnit laga kraft. Kommunen anser att det är viktigt att Nickby utvecklas så kommunen uppbär ingen avgift för att värdet på tomten stiger i och med detaljplanen. Villkoret är att byggandet kommer igång tillräckligt snabbt. Om tre år ska hälften av byggnaderna stå klara och kvarteret ska vara färdigt byggt inom fem år.
Den ungefär en hektarstora tomten har enligt detaljplanen som fullmäktige tog ställning till en byggrätt på 9 000 kvadratmeter våningsyta. Enligt planen ska byggnadsbeståndet bestå av 3–4 våningar höga byggnader med bostäder, och affärslokaler på gatuplan. Arkitektbyrån Harris-Kjisik har gjort en översiktsplan av kvarteret.
– Vi tror på den här planen: husen är vitrappade och kubaktiga och passar bra in i miljön. Eftersom husen byggs på terrasser får man plats för bilparkering under jorden. Kommunen hoppas att planerna kan förverkligas så fort som möjligt, säger Lyytinen.
Den nuvarande SR-Rautabyggnaden från 1943 kommer att rivas och processen att utreda byggnadens skick fördröjde planeringsarbetet.
– Det finns en vilja inom kommunen att bevara gamla byggnader och vi har utrett i vilket skick SR-Rautabyggnaden är under ledning av Borgå museum. Det visade sig att byggnaden spruckit på mitten och att det inte är ett realistiskt alternativ att reparera den. Så i stället får vi satsa på att bygga ett helt nytt kvarter.