Brunbergs kyssar utsatta för ny aktion
Brunbergs kyssar med bilden av ett mörkhyat par som kysser varandra retar fortfarande upp konsumenterna. Nu samlas idéer till ny grafik inom en Facebookgrupp.
BORGÅ Kyssarnas förpackningar har i olika sammanhang väckt förtrytelse och upplevs av många som direkt rasistiska. Vilma Leminen som startat kampanjen på Facebook säger till Yle Östnyland att hon för sin del vill ha en grafik som är inkluderande och mångkulturell. Sloganen i hennes grupp är "Kyssar är till för alla".
På Brunberg konstaterar verkställande direktör Katarina Enholm att man redan under en längre tid arbetat med ny grafik för alla produkter, även kyssarna.
– Vi kommer att lansera nya förpackningar inom ett par år. Linjen är att övergå till förpackningar som visar produkten.
Gammal tradition
Den gamla kyssbilden som retar upp folk har sitt ursprung i ett oskuldsfullt 50-tal, där man beskrev mörkhyade som "negrer", ofta med lägre intelligensnivå än den vita rasens representanter. På Brunbergs säger vd att hon upplever bilden som fungerande.
– Majoriteten av våra konsumenter upplever den som harmlös och vi tycker att den är acceptabel.
Kyssarna är Brunbergs största produkt. Årligen säljs omkring 13 miljoner kyssar vilket enligt Enholm tyder på att kyssbilden i varje fall inte lett till någon bojkott.
Kyssarna kom till företaget 1951 när en maskinförsäljare lyckades övertyga dåvarande verkställande direktören om att fabriken skulle köpa hans maskin. Antalet kyssar som maskinen producerade var rätt litet, allt man fick ut på marknaden såldes direkt. Den nya maskinen levererar 10 000 kyssar per timme.
Kyssarna har en lång tradition i Mellaneuropa. Redan på 1800-talet tillverkades de i Tyskland och ett flertal producenter använde beteckningen "negerkyss" långt in på 1900-talet. I många länder ändrades namnet till chokladkyssar senast på 1980-talet.
Brunberg ändrade namnet från "negerkyss" till Brunbergskyssar först år 2001.