Turisterna kom trots sval sommar
Regn och kyliga dagar lockade besökarna till inomhusaktiviteter. Varken Borgå eller Lovisa tappade turister fastän sommarvärmen uteblev i juni och juli.
ÖSTNYLAND Trots att juni och juli månad var rätt svala och också bjöd på rätt mycket regn skrämdes turisterna inte bort från Östnyland. Den statistik enheten för turism och marknadsföring har att tillgå i Borgå i dag visar att antalet besökare vid informationsdisken under Mannerheimgatans bro var ungefär lika stort som i fjol åtminstone under juni och juli månad. Augusti har varit en lugnare månad, men än återstår några evenemang som inte tagits med i statistiken. Köpnatten firades på fredagen och musikevenemanget Moonriver arrangeras på lördag.
Långvarig hetta kan inverka menligt på vissa aktiviteter då människor inte orkar röra på sig. Regnar det mycket lockas turisterna till museer och andra inomhusaktiviteter.
Informationsplatsen under bron i Borgå öppnade i juni. Den har haft öppet alla dagar och betjänar kunder ännu hela den här månaden till slut.
– Vi har därför ännu inte tillgång till fullständig statistik över antalet besökare, säger marknadsföringsplanerare Jessica Backman. Under början av hösten skickar vi också ut förfrågningar till företagarna för att få en bild av hur sommaren varit för dem.
Paddling på bräde populärt
I Borgå har kryssningarna längs ån varit särskilt populära. Turisterna ber också om hjälp att hitta restauranger som motsvarar deras förväntningar på mat och miljö.
– Cykeluthyrningen har varit omtyckt och många har frågat efter de bästa cykelrutterna. Detsamma gäller lekparker och badstränder, turisterna vill veta var de finns.
En av sommarens överraskningar utgjordes av stand-up-paddlingen vars bräder blev mäkta populära. Början av sommaren var lite lugnare då sporten var ny och vattnet kallt, men ju längre sommaren led desto mer omtyckt blev uthyrningen.
Mest turister har Borgå haft från Finland men även många som talat tyska och spanska då de besökt informationsdisken.
Hur mycket pengar turisterna lämnar efter sig i staden är enligt Jessica Backman svårt att förutspå. Antalet övernattningar och museibesök får man statistik över först senare i höst.
Sociala medier viktiga
– Företagarna brukar vara tacksamt flitiga på att svara på våra frågor. En del för mer noggrann statistik över besökarna än andra. Men vi är tacksamma för all slags feedback och brukar fråga om det är något vi kan hjälpa företagarna med nästa sommar.
Jessica Backman säger att sociala medier också spelar en stor roll i marknadsföringen. Visit Porvoo finns på Instagram och har nu över tusen följare. På Facebook lyfter staden fram vackra vyer och kommande evenemang.
Turistbyrån i Lovisa har i sommar haft 250 fler besökare än i fjol då det totala antalet var lite under tvåtusen.
– I år har vi redan kommit över tvåtusenstrecket, säger turistsekreterare Lilian Granberg. Till veckoslutet väntar vi oss massor av besök då vi har evenemanget Lovisa Historiska Hus.
Under LHH-dagarna kan man köpa biljetter till husen från turistbyrån. Dessutom frågar besökarna efter kartor, var det lönar sig att äta och somliga är ute efter inkvartering i sista stund. Alla hotell är bokade men en del bed-and-breakfast platser kan man ännu hitta.
Svartholm och bruket håller ställningarna
Sommarens populäraste turistmål har som vanligt varit Svartholm och Strömfors bruk. Fastän de första sommarmånaderna var kalla och regniga har fler än i fjol besökt utställningen på Svartholm.
– Om sommaren varit en besvikelse för någon kan jag tänka mig att det är gästbåtshamnen som berörts, säger Granberg.
Den negativa publicitet som campingen fick då den inte tog emot tältare håller staden på att reda ut med företagarna. Dels har det varit frågan om missförstånd, dels om bristfällig information utåt.
En nyhet som lockat många människor till Lovisa är Småfolkets stig där det gäller att hitta så många miniatyrdörrar som möjligt. Stigen tilltalar besökare i alla åldrar.
De flesta utländska gästerna som hittat till Lovisa kommer från Ryssland, men även tyskar och andra från Nordeuropa har varit på besök.
Svårt för stuguthyrare
Rauno Tiainen på turistbyrån i Sibbo har tillsvidare inte heller statistik att tillgå. Han träffar företagarna inom turismbranschen senare i höst. Men han har redan nu på känn att vissa haft det väldigt lugnt i juni och juli på grund av det ostadiga vädret.
Marknadsföraren Dick Lundmark på Seasong Travel kan intyga att så är fallet. Hans företag hyr ut tre stugor, en villa, en bastu och konferensutrymmen på Norrkullalandet i Sibbo skärgård sedan 2006.
– Juli månad var väldigt stillsam, säger han. Vi hade bara ett tiotal gäster då. Men i augusti då vädret blev varmare kom gästerna och vi kunde räkna till omkring 150 besök.
Det första veckoslutet i augusti var livligt då motorbåtstävlingar som arrangerades i närheten av stugorna lockade en stor publik. De flesta gästerna var då ortsbor och människor från trakterna kring Sibbo. Men ser man till sommaren som helhet brukar Seasong Travels också ha utländska gäster, i år har det kommit bland annat från Frankrike och Australien. Långväga turister hittar stuguthyrningsföretagen via nätet.
– Men vädret inverkade nog på vår verksamhet i sommar, säger Lundmark. Jag har hört även av andra företagare som har strandcafeterior att de tappat nästan femtio procent av besökarna jämfört med andra somrar.
Lundmark ser ändå med tillförsikt fram mot hösten. Personer som är intresserade av fiske hyr gärna stugor oberoende av väder. Detsamma gäller företag som arrangerar konferenser och utbildningsdagar.
– De vill bara ha skärgårdens lugn så då gör det inte så mycket om det regnar.