En pizza smakar alltid
När en pizzeria stänger dyker en ny upp. Ibland byter pizzeriorna namn fastän de till synes är samma som förut. Vissa ställen är legendariska, andra helt okända. Men äter östnylänningarna faktiskt så mycket pizza? Eller lyckas pizzeriornas ägare bara locka rätt mängd kunder på rätt ställe? Och vad är det då som lockar?
ÖSTNYLAND En vanlig dag på Viking pizzeria i Borgå börjar redan klockan halv elva. Då är det dags för lunchservering och den första rushen av människor. Det är i synnerhet "Porvoon pizza" som går åt, en pizza som bäst beskrivs som en kebabportion på pizzabotten.
- Jag startade Viking pizzeria år 2004. Vi har bytt lokal en gång men annars har inte mycket ändrat här, säger ägaren Bastret Dushi.
Viking pizzeria är en klassiker i Borgå, en stad som i dag har femton olika snabbmatspizzerior och som hela tiden ser flera stängas och öppnas på nytt. Fenomenet är detsamma i resten av Östnyland. I Lovisa finns det fyra pizzerior och i Lappträsk en. I Sibbo finns ytterligare fyra pizzarestauranger och ägarna byts med jämna mellanrum.
- Jag tror att Viking pizzeria är en av de äldsta pizzeriorna i Borgå som har samma ägare. På många andra ställen byts ägarna ut med en eller två års mellanrum, säger Dushi.
Pizzaälskarnas region?
De flesta ägare kan inte direkt svara på varför det finns så många pizzerior i just Östnyland. Men det tycks inte bero på att östnylänningar har en särskilt stor hunger för pizza.
- Jag öppnade Viking pizzeria för att det var enklast att göra så. Jag hade arbetat på pizzerior i Sverige och kände till yrket. Jag tror att de som startar pizzeria i dag har samma orsak, i synnerhet nu när det är svårt att få jobb. Många tror att det är lättare att starta egen pizzeria i stället för att arbeta för någon annan.
Dushi påpekar dock att det är tungt jobb att äga pizzerior och att många underskattar svårigheterna, vilket senare leder till konkurs.
- Jag jobbar tolv eller tretton timmar varje dag och har öppet till fem på morgonen under helgen. Flera som startar pizzerior här har kanske jobbat på någon annan restaurang i ett år och tror att de vet vad jobbet går ut på men är sedan inte förberedda på hur det är att leda restaurangen själv.
Mängden pizzerior i Östnyland har lett att priserna hålls på en låg nivå. Under lunchtiden tjänar Dushi till exempel ingen egentlig lön. Konkurrensen ser till att lunchpriset är lägre än vad som krävs för att gå på vinst.
- Jag kan inte komma till ett normalt pris med den här konkurrensen. Det kostar mera att göra en pizza än vad många andra restauranger tar betalt.
Han tror också att många nya pizzerior går i konkurs för att ägarna tror att de fixar ett dåligt ekonomiskt läge genom att sänka priserna, men i stället blir verksamheten ohållbar.
- Många förstår inte hur mycket man måste gå på vinst bara för att överleva. Jag får verksamheten att gå runt, men rikare blir jag ju inte.
Vågade ta över Lovisas kung
I Lovisa har det i flera år funnits en pizzeria mittemot Gallerian i centrum. Ett tag hette stället Milan pizzeria, senare Mehter kebab och fram tills förra månaden Loviisan kuningas. Nu har restaurangen igen bytt ägare och fått namnet Loviisan tähti. Trots att pizzerian tidigare inte riktigt haft flyt ser nya ägaren positivt på framtiden.
- Jag tror att det kommer gå bra här. Jag har gjort vissa förändringar, till exempel har Loviisan tähti en egen hemsida där man kan beställa pizza. Jag tar inte heller betalt för att köra ut pizzorna, säger ägaren Bestun Shukur.
I Lovisa är konkurrensen mellan pizzeriorna liksom i Borgå stor. Bara i centrum finns det tre pizzerior. Loviisan tähtis ägare kan dock inte svara på varför de tidigare ägarna stängt ner verksamheten.
- De som ägde Loviisan kuningas sade att de ville tillbaka till Helsingfors och att de inte trivdes i Lovisa. Men jag har också hört att maten inte var så bra här tidigare och att priserna var för höga.
Den nya ägaren har tidigare haft en pizzeria i Forsby och påstår att om han klarade av att hålla i gång pizzerian i den lilla byn så klarar han det inne i staden.
- Jag har delvis sänkt priserna något och sedan satsat på att laga mat som de andra ställena inte gör. Jag vill erbjuda hälsosammare mat, inte så fet mat.
Nytt namn, samma ägare?
Loviisan tähti representerar alltså fjärde försöket på Drottningvägen i Lovisa. I det här fallet har restaurangen faktiskt bytt ägare varje gång men det finns även restauranger som byter namn, och på papper ägare, men som hålls inom familjen.
- Jag tror att det kan ha att göra med de låga priserna igen. Om en pizzeria tar ett alltför lågt pris går de säkert inte på plus. Då är de beroende av startpengar av staten för att klara sig, säger Dushi Bastret.
Hans teori är att familjer öppnar en restaurang och får startpeng ett år. Sedan följande år när pizzerian ännu inte går på plus flyttas ägandeskapet över till en annan i familjen och stället byter namn.
- Staten borde ibland kanske se till att de som öppnar en pizzeria faktiskt kan sköta företaget. Alternativt kunde de erbjuda kurser för nyföretagare.
Pizzakulturen viktig
Att priserna hålls för låga är inte bara pizzeriornas fel utan kunder förväntar sig i dag orealistiskt låga priser.
- Jag tror inte att invånarna förstår vad som krävs för att upprätthålla en sådan här pizzeria, säger Dushi.
Det är i synnerhet ungdomar som väljer den pizzeria där priset är billigast. Pizzerians läge spelar ytterligare en stor roll när östnylänningarna väljer restaurang. Vanha kettu i Gammelbacka är ett exempel på en pizzeria som inte påverkas av konkurrensen i staden för att det har sina lokala kunder.
- Jag kommer hit eftersom det är nära hemmet, säger en av kunderna på Vanha Kettu.
Det viktiga för östnylänningarna är också att pizzeriorna uppfyller kraven på ingredienser och här varierar åsikterna starkt.
- Det ska vara kebab, blåmögelost och oliver på min pizza, säger Niels Främling.
- Det får vara grönsaker men absolut ingen ananas, säger Hannele Arola.
Dushi berättar att på små orter som Borgå och övriga Östnyland är ryktet också viktigt. Lojaliteten till den "egna" pizzerian är tydlig också om man frågar östnylänningarna om favoritpizzeriorna. De flesta går bara till samma ställe fastän det finns flera i närheten.
- Vi har en kundkrets som har förtroende för oss och då behöver vi hålla kvaliteten på hög nivå, säger Dushi.