VBO fortsätter investera
I går presenterade Varuboden–Osla sin delårsrapport för första halvan av året. Trots det dåliga ekonomiska läget möjliggör handelslagets resultat att man kan fortsätta investera i regionen.
BORGÅ – Vi är någorlunda nöjda med utvecklingen inom företaget eftersom den gör det möjligt att fortsätta göra investeringar. Nu har vi mycket på gång. Vi förstärker vårt serviceutbud på hela området från Lovisa till Åland, säger Hannu Krook, verkställande direktör på VBO.
Under de senaste åren har företaget påverkats av den minskade inhemska efterfrågan och den försvagade köpkraften hos konsumenterna.
– Folk har mindre pengar och det syns i mindre efterfrågan av speciellt bruksvaror som till exempel kläder och inredning. Efterfrågan av dagligvaror är något stadigare men där har vi märkt att konsumenterna nu föredrar billigare produkter och byter ut den dyrare köttfärsen mot ett billigare alternativ, säger Hannu Krook.
I januari inledde S-gruppen en systematisk och permanent prissänkning av produkter i Prisma-kedjan. Andra vågen av prissänkningar gjordes i maj och då sänktes priserna på varor i S-market- och Sale-kedjorna. Prissänkningen har gjorts på mellan 500-600 produkter och gäller främst inhemska produkter såsom mjölk, ost och rågbröd.
– Det är produkter som alla känner till och som är viktiga i vardagen. Det är också ganska stora prissänkningar om man räknar per produkt. Enskilda varor kan ha blivit en tredjedel billigare.
Sålde krogar
Prissänkningen har lett till att S-gruppen har ökat sin volymtillväxt trots att värdet på dagligvarorna sjunkit. Under de senaste två åren har VBO även gjort stora effektiverande förändringar inom företagets operativa verksamhet vars positiva resultat börjar synas nu.
– Vi har sålt bort sådana förlustbringande aktiviteter som vår järnhandel i Kyrkslätt och bilhandeln i Borgå. Hela företagsstrukturen är också hälsosammare nu, säger Hannu Krook.
Handelslaget sålde också bland annat O'Malley's Pub i Borgå och restaurangverksamheten Amarillo till lokala företagare. Man har också minskat på matsvinnet i dagligvaruhandeln och infört centralplanering av personalen.
– Vi är effektivare eftersom vi nu ser till att vi har rätt mängd anställda på rätt plats, påpekar Hannu Krook vidare.
– I dag kan det vara så att samma personer arbetar både på S-market i Näse, Vårberga eller i centrum, säger kommunikations- och marknadsföringschef Seija Päivänsalo-Nykänen.
VBO har under den senaste tiden gjort stora investeringar i Borgåområdet och kommer fortsätta med det även i framtiden. Företaget har bland annat gjort stora renoveringar i S-market i Näse och S-market i Vårberga utvidgades och moderniserades. I slutet av året planeras ett bageri i S-marketbutiken i Näse och i oktober kommer även Marks & Spencer öppna i köpcentret Lundi.
– Vi tror att Borgåborna kommer uppskatta sådana produkter som Marks & Spencer säljer och vi tror att butiken kommer passa bra in i vårt servicesortiment, säger Hannu Krook.