Lokaltrafiken läggs om vid skolstarten
Det lönar sig att i god tid före den 11.8. ta reda på var och när Borgå Trafiks lokala bussar trafikerar.
BORGÅ Den som tar sin lokalbuss från torget kan ha svårt att hitta rätt från och med tisdagen den 11 augusti. Linjerna 1, 1A och 2 västerut och linjen 5 österut flyttar nämligen tillbaka till hållplatserna vid Fredsgatan. För den som kliver på sin dagliga buss till exempel i Vårberga, Hornhattula eller längs Alexandersgatan lönar det sig också att granska busstidtabellerna och kartorna noggrant i god tid.
Och den som vill åka lokalbuss till eller från Hax eller Johannisberg får i fortsättningen skaffa sig något annat färdmedel.
– Fjärrtrafiken går alldeles som förut, men det blir en hel del ändringar när det gäller lokaltrafiken, konstaterar Dick Wallenius vid Borgå Trafik. Vi kommer att försöka ha folk på plats på torget under åtminstone den första morgonen så att passagerarna kan lotsas rätt.
De största förändringarna enligt Wallenius är att Hornhattulaborna och Estbackaborna får bättre service, att trafiken på torget igen blir enkelriktad, efter två år med andra arrangemang, och att en stor del av trafiken genom staden kommer att ledas läng Mannerheimgatan och Sibeliusbulevarden, med en helt ny hållplats vid ämbetshuset.
– Den hållplatsen har vi haft ett behov av länge, egentligen lika länge som stadsbiblioteket har funnits på Prästgatan, säger Wallenius. Hållplatsen betjänar också alla som har ärende till ämbetshuset och till exempel eleverna vid Kvarnbackens skola.
Via Rönnvägen till sjukhuset
Också andra skolor får bättre service med de nya lokalrutterna. Linje 1A, en nydragning av nuvarande linje 4, tar en sväng via Edupoli och de som kommer från Hornhattula kan nu lätt stiga av och på vid AE-skolan.
Eleverna vid Keskuskoulu får däremot litet längre väg till hållplatsen, ett kvarter, om de inte kan använda linje 5 som också i fortsättningen kommer att köra längs Alexandersgatan.
För dem som bor i Vårberga kan det vara bra att veta att bussen i fortsättningen tar Rönnvägen till sjukhuset och kör genom Vårberga först på återvägen. Det går alltså inte mer att ta lokalbussen från Vårberga till sjukhuset.
– Det är bara få passagerare som har utnyttjat den sträckningen och eftersom alla korsningar i Vårberga är likaberättigade har det ofta strulat med tidtabellen, säger Wallenius.
Vårberga 3 får sämre förbindelser men här lovar Wallenius en förbättring genast när staden bygger den gatstump som gör att busen kan köra från sjukhuset via Majberget och på samma gång via Vårberga 3. Buss nummer 863 fortsätter ändå att som tidigare gå en gång i timmen från Vårberga 3, via torget och med motorvägen till Helsingfors.
Med bussen till butiken
Hax faller bort som ändhållplats för linje 4. Linjen döps om till 1A och går i kringelikrokar från Hornhattula till Kungsporten, till väg 170 fram till Estbacka och därifrån till Gammelbacka och till Näse för att slutligen gå via Alexandersgatan till torget.
Också linje 2 får delvis ny sträckning och går från Huktis via Industrivägen ut till Lovisavägen och därifrån till torget.
– Vi har många kunder som har bett om bussförbindelse till de affärer som finns i Östermalm, det finns ett tydligt behov av busslinjer dit, liksom också till S-Market i Näse, säger Wallenius. Genom att rita om våra linjer har vi kunnat ge den här servicen.
Finns det då några rutter som kommer att vara oförändrade efter den 11 augusti?
– De som åker buss från Tolkis och från Hammars kan räkna med att läget är oförändrat, säger Wallenius.
Men alla andra har alltså skäl att kontrollera om bussen stannar vid den vanliga hållplatsen också på tisdag om mindre än två veckor.
Omläggningarna har gjorts i samarbete med Borgå stad. Trots att konkurrensen inom bussbranschen har blivit allt hårdare så leder nyordningarna i stadstrafiken i Borgå inte till några direkta besparingar.
– Vi kommer inte att behöva färre chaufförer och arbetsmängden är i stort sett lika som förr, säger Dick Wallenius. Men ändå kan man säga att vi får göra vårt allt för att få trafiken att bära sig.
– När det är vinterföre och inte mer bekvämt att köra moped, då lönar det sig med lokaltrafik. Ungefär mellan oktober och april. Sommartid och sena kvällar är det inte lönsamt men vi försöker ju betjäna våra kunder så bra vi kan och se till helheten.