Långa telefonköer till vårdcentralen
Två sommarstängda vårdcentraler innebär att man måste vänta kanske en hel dag innan man får telefonkontakt med Västra hälsovårdscentralen.
BORGÅ "Så här kan det väl inte få vara", tycker den äldre man som i måndags placerades på plats 64 i telefonkön till Västra hälsovårdscentralen dit han ringde för att få svar om sina laboratorieprov. Enligt avdelningsskötare Mari Heikkilä beror köerna på att två hälsovårdscentraler i regionen är stängda dagtid fram till tredje augusti.
– Vi får samtal både från invånare i Askola och från Borgå just nu när Östra hälsovårdscentralen har sommarstängt. Vi sköter också hälsovårdscentralen i Askolas dagstjänst. Det är under tio personer som svarar i telefonerna så ibland blir det tyvärr lång telefonkö.
I dagsläget kan ett sjuttiotal människor samtidigt ringa till Västra hälsovårdscentralen. Samtalet med en person räcker i snitt sex minuter. Därför blir det långa köer när många ringer på samma gång.
– Måndag är alltid en stressig dag. Då är man kanske tvungen att vänta längre i kö.
Mannen, som ringde till hälsovårdscentralen på morgonen, valde att bli uppringd i stället för att vänta i telefonkön. Han skulle då få samtalet närmare klockan tre på eftermiddagen.
– Om det är lång kö tar det förstås också längre innan man blir uppringd. Men vi ringer upp i kronologisk ordning så det lönar sig att välja att bli uppringd. Det betyder att man blir uppringd när man annars skulle ha kommit fram om man hade väntat i kö.
Trots långa kötider tror Mari Heikkilä inte att det behövs flera anställda som svarar i telefonen.
– De som svarar i telefon ska ha mycket yrkesskicklighet och kunskap. Det går inte att anställa sommarvikarier bara så där. Jag tror att vi har tillräcklig bemanning nu, fastän vi givetvis alltid kunde ha flera anställda.
Överläkare Hanna Telkki-Nykänen håller med.
– Vi har tillräckligt med anställda och det har inte varit ett problem tidigare med telefonköerna.