Skrotningskampanjen har börjat
Staten vill att det finska folket ska avstå från trotjänaren från nittiotalet och i stället välja en ny bil som är både trafiksäkrare och energisnålare. Lockbetet är en skrotningspremie på 1 500 euro.
BORGÅ En rundringning till bilaffärer i Borgå visar att skrotningskampanjen, som hade sin första dag i onsdags, har väckt intresse och också lett till affärer. Nöjdast är bilförsäljaren Teemu Harjula på Mega-Auto.
– Första dagen sålde jag tre nya bilar. Det var inte fråga om affärer som förberetts med tanke på skrotningspremien, utan kunderna som kom in och visade upp skrotningsintyget var helt nya och en överraskning för oss. Dessutom fick vi en hel del förfrågningar som dock inte ledde till affär.
Han säger att intresset bådar gott för framtiden.
– Fortsätter det så här, kan jag inte vara annat än mycket nöjd.
Mikael Broberg, försäljningschef för Volvo på Autosalpa säger att premien inte förorsakade någon större rusning, åtminstone första dagen.
– Vi får se framtiden an och vet mera om en månad. Systemet är så nytt.
Snävt
Kim Stenström är direktör för bilhuset Laakkonen i Borgå. Han säger att några affärer har gjorts, men de var sådana som bilhuset hade underhandlat med kunderna om redan i det skedet när planerna på skrotningspremien blev offentliga i våras.
– Jag tycker att segmentet är för snävt. Nu är gränsen för koldioxidutsläpp fastslagen till högst 120 g/km. Det betyder att endast små bilar, till exempel Polo, Fiesta, Yaris kommer på fråga. Sådana bilar som oftast är familjens andra bil. Större bilar har större utsläpp.
Han berättar att målet för kampanjen nationellt sett är att 3 000–5 000 gamla bilar ska ersättas med nya.
– Östnyland står för 2 procent av bilmarknaden, det betyder 60–100 bilar. Jag är lite skeptisk och tror inte att premien kommer att inverka drastiskt på bilparken.
Men överlag ser han det som viktigt att det vidtas åtgärder för att skära ner utsläppen och göra bilarna säkrare.
– Därför ska den som planerar ett bilbyte ta tillfället i akt.
Bilskatten
Kim Stenström säger att med tanke på bilhandeln är regeringens beslut om en sänkning av bilskatten av större betydelse. Folk har lagt sina bilköpsplaner på is i väntan på besked.
– Det är positivt att det nu finns ett beslut. Bilskatten ska sänkas i fyra rater under åren 2016–2019. För en bil som kostar ungefär 30 000 euro handlar sänkningen om en dryg tusenlapp. I förhållande till bilens pris är sänkningen marginell och äts i stort sett upp av den årliga inflationsjusteringen.
Han påpekar att sänkningen är så pass liten att det inte lönar sig att skjuta på ett bilköp för den sakens skull.