Parkeringsrutor stal showen
På förhand har frågor om miljö och rekreation kantat beredningen av detaljplaneändringen i Stenkulla invid Söderkulla centrum. Och visst togs dessa teman även upp i fullmäktige, men diskussionen kom till stora delar att kretsa kring utbudet av parkeringsplatser.
SIBBO Enligt detaljplaneändringen ska 500–600 människor flytta till Stenkulla. Kvarter för tretton flervåningshus och ett ännu obestämt antal tvåvåningshus har planerats på området som i dag består av skog. Bland annat föreningen Sibbo Naturskyddare och kommuninvånare har därför lämnat in åsikter om sin oro för att områdets natur- och rekreationsvärden skadas av byggplanerna.
I fullmäktige välkomnades utvecklingen av Söderkulla centrum och flera ledamöter framförde sina förhoppningar om att man när planen förverkligas tar hänsyn till naturområdena. Samlingspartiets Juha Suuronen säger att närheten till naturen utgör en viktig del av Sibbos attraktionskraft och att man måste se till att den inte går förlorad.
– I Söderkulla valde man den lätta vägen och bygger ut invid befintliga bostadsområden. Folk som flyttat dit på grund av närheten till naturen har anledning att känna sig lurade. Jag hoppas att man tar invånarnas önskemål i beaktande och bevara så mycket av naturen som möjligt.
Även Tapio Virtanen (SDP) hoppas det kommer att finnas utrymme för rekreation på området. Men han vill veta hur planläggningen tänkt när det gäller de smala gatorna.
– Hur går det med parkeringen och lättrafiken?
Planläggningschef Matti Kanerva säger att man i dimensioneringen av parkeringsområdena beaktat de goda kollektivtrafikförbindelserna till Borgå och Helsingfors. Man vill främja bruket av kollektivtrafik i stället för att familjerna skaffar sig en andra bil.
Samlingspartiets Heikki Vestman förundrar sig över Kanervas uttalande.
– Om man vill förhindra att familjerna skaffar sig två bilar försvårar man vardagen för dem. Så länge det inte finns någon spårtrafik kan man inte bygga smala gator för att motverka biltrafik.
Han får medhåll av Tapio Virtanen som säger att det oftast finns mycket tyngre skäl till att skaffa en andra bil än utbudet på parkeringsplatser. Timo Rope som leder Centerns fullmäktigegrupp undrar om det är kutym att man i planläggningen vill motverka att familjer har två bilar.
– Är detta i enlighet med den politiska viljan, undrade han.
– Inte i alla fall enligt min politiska vilja, säger Heikki Vestman.
Matti Kanerva säger att det inte finns ett enda flervåningshusområde i kommunen där man planerat att invånarna ska ha två bilar.
– På egnahemshusområden planerar vi för 2 bilar, på radhusområden för 1,5. I flervåningshusområden är det ännu mindre än så.
Monika Hämäläinen för diskussionen tillbaka på miljöfrågorna.
– Det är inte bilarna som är det viktiga utan hur folk trivs. I Sibbo ska vi inte bygga ghetton som man gjort i bland annat Vanda där folk flyttar bort efter några år. Så jag undrar, finns det rekreationsområden i planen?
– Som ni ser finns det mycket grönt på planen och stigar som går mellan olika grönområden, säger Matti Kanerva.
Hämäläinen undrar också om det efter byggandet i Stenkulla finns utrymme för campus som planeras vid Sipoonlanden koulu. Det har talats om att även eleverna från Söderkulla skola skulle flytta till ett nybygge på campus.
– Det har planerats över 9 000 kvadratmeter våningsyta för utbildningsverksamheten så det kommer att räcka till, försäkrar Kanerva.
Heikki Vestman vill ännu avslutningsvis återkomma till parkeringsplatserna och Kanervas uttalande om dimensioneringen.
– Folk behöver bil för att ta sig till sina jobb så även parkeringen är en viktig fråga. Att göra dimensioneringen för 1,5 bilar är mycket bättre än för bara en. I Östanåparken räknar man med 1,5 bilplatser och det har fungerat bra.
Härmed avslutar fullmäktigeordförande Christel Liljeström diskussionen och kan konstatera att styrelsens förslag om att detaljplaneändringen ska få grönt ljus i fullmäktige har godkänts.