Militära hemligheter i Valkom
Mycket är hemligt när en stor del av kundkretsen består av olika länders försvarsmakter. Valkomföretaget Tibeko fick en order värd 2,5 miljoner euro från det svenska försvaret.
LOVISA En trappa upp, bakom fördragna persienner och ett antal låsta dörrar finns ett av Lovisas mindre kända företag.
Eller Lovisa och Lovisa, företaget är registrerat i Helsingfors medan lokalerna finns i Valkom.
Bolagets vd och ägare Timo Peräkylä sitter i ett konferensrum där det närmaste man kommer mys är en plastlåda med klassiska hårda karameller.
Han är synbarligen nöjd med företagets produkter, och klickar i gång en video på Youtube.
På videon, som inte är offentlig, kan man se en hjälmbeklädd Peräkylä köra en av företagets mindre räddningsbåtar tillsammans med en annan. De ser nöjda ut.
Videon är avsedd för eventuella kunder och demonstrerar båtarnas förmåga.
– Pilkarna kastade långa blickar på oss när vi åkte över isen. Tunn is är nämligen inget problem.
Han spolar lite framåt och visar en snutt där han slår på båten med en slägga.
– De är förmånliga och mycket hållbara. Det, och att kunderna får vara med och planera, är vår affärsidé. Vi marknadsför inte, allt går med djungeltrumman.
Tibeko knep nyligen kontraktet i ett internationellt anbudsförfarande där det svenska försvaret var ute efter tre ribbåtar.
Beställningen ligger på ungefär 2,5 miljoner euro, vilket är anmärkningsvärt för ett företag med enbart tre anställda och en vd.
Båtarna är specialdesignade för att vara de första som åker in i en hamn som öppnas igen efter till exempel ett krig, en sorts dykarbåt med syfte att leta efter minor och sprängämnen.
Fyra år gammalt
Företaget, som tillverkar specialbyggda ribbåtar för försvarsmakter och räddningsverk, har i det här skedet ungefär fyra år på nacken.
Eftersom en stor del av kundkretsen är militär är mycket av det man gör också hemligt. Därför har de ovanligt nog sin "fabrik" på andra våningen i en tegelbyggnad nära hamnen.
Från andra våningen är det kanske lite svårare att lyfta ut de färdiga båtarna. Å andra sidan är det svårt att se in. Det betyder att industrispionage försvåras, vilket också kunderna har uppskattat.
Timo Peräkylä varken vill eller kan avslöja för mycket om de tre båtarna som försvaret i Sverige köpte. Affären är sekretessbelagd, men Peräkylä kan avslöja att kontraktet skrevs under i slutet av 2014, och man räknar med att färdigställa den sista båten innan isarna kommer.
– Vi hoppas kunna provköra den före det. Om inte, så har vi tid till 2016, så vi verkar vara före tidtabell.
Båtarna är specialbyggda tillsammans med kunden.
– De besökte oss för att planera detaljerna. De var tre personer, från dykare till båtförare. Tillsammans justerade vi saker som vinkeln på dykartrappstegen.
Vapenexport till Europa
Företaget är speciellt också eftersom mycket av det man säljer klassas som vapenexport. Majoriteten går till Europa, vilket betyder att det ändå inte sätter alltför stora byråkratiska käppar i hjulet.
Det finns inte mycket i fabriken som påminner om det militära, förutom några av papp (klumpigt) urklippta automatkarbiner som hänger på anslagstavlan.
Inte heller de får man fotografera.
– Våra kunder ger ofta modeller av sina vapen för att vapenställningarna ska vara av rätt storlek.
Valkom har med Tibeko blivit lite av ett nav för specialkunnande inom båtbyggandet. I närheten ligger Boomeranger Boats, företaget som nyligen köptes av ett bolag i Förenade Arabemiraten, och som sysslar i stort sett med samma sak som Tibeko.
Det var också på Boomeranger som Peräkylä tidigare var både vd och delägare innan han sålde sin andel till Revenio 2007 och lämnade företaget 2009.
Två år senare grundade han Tibeko.
Valkom har kunnandet
Att det blev just Valkom, trots att Peräkylä bor i Helsingfors, beror på att här redan finns de rätta kontakterna och en lång historia av båtbyggande.
I början var tanken att bygga bara mindre ribbåtar för räddningsverk, av den typen som Päijät-Hämes räddningsverk nyligen köpte ett antal av, och som det nu finns en handfull av i den ljusa hallen. Man fick också utvecklingsstöd för att designa båttypen.
Båtarna säljs ännu, men företaget fick av en slump ett ben till när Peräkylä besökte en mässa där han träffade en representant för en icke nämnd försvarsmakt.
Mannen föreslog att de tillsammans kunde planera och förverkliga en ny ribbåt för militärt bruk. Peräkyläs spontana tanke var nej, men efter en natts sömn tänkte han om.
– Det var alltså lite av en slump att vi sedan också började tillverka av de större ribbåtarna. Modellen utvecklade vi vidare, vilket sedan ledde till affären med Sverige.
Samarbetet resulterade i den snabbgående båten som kan anpassas helt enligt kundens behov. De tillverkas i hårda och högteknologiska material som är bekanta från flygindustrin och formel 1, som kolfiber.
Väl hos kunden bestyckas de med till exempel kulspruta.
Vad de används för och vilka länder man har som kunder är i regel hemligt. Peräkylä nöjer sig med att säga att man inte säljer till krigsförande länder eller till länder som ligger alltför långt borta.
Motsvarande båtar av andra tillverkare används i första hand av specialstyrkor världen runt till exempel för att borda fiendebåtar.
– Båttypen används också mycket inom antiterrorverksamhet.
Eftersom Tibeko verkar inom vapenindustrin har oroligheterna i Ukraina betytt att "det åtminstone inte går sämre". Med kriget har många länder ökat på försvarsbudgeten.
– Beställningarna blir inte färre i alla fall.
Liten personal
Skillnaden till konkurrenten Boomeranger Boats är stor trots att bägge tillverkar ribbåtar för myndighetsbruk. Medan Boomeranger bygger det mesta själva så sysslar Tibeko i första hand med planering och design.
Av de tre anställda är två ingenjörer, medan en är produktionschef och händelsevis tidigare anställd på Boomeranger.
Båtarna designas in i minsta detalj på en dator, där man också testar egenskaperna i vattnet på förhand.
Den lilla personalmängden betyder att man kan lättare kan klara konjunktursvängar och sämre tider.
– Personligen godtar jag inte att man anställer personal och lovar guld och gröna skogar, för att sedan permittera när det är dåliga tider. Av samma orsak använder vi bara underleverantörer som också har andra projekt vid sidan om oss, säger Peräkylä.
Båtarna byggs ihop i Valkom från delar som en handfull underleverantörer tillverkar, ungefär som Lego.
– I praktiken planerar vi och leder projekt tillsammans med kunderna. Alla våra båtar är skräddarsydda, där kunderna sitter med och planerar de minsta detaljerna. Det är tidskrävande, men också ett trumfkort.