Redo när oljeolyckan slår till
Oljebekämpningsberedskap kräver övning. Därför trotsade tjugo brandmän måndagens kyla och regn.
ÖSTNYLAND Det är inte många grader över nollstrecket. Vinden är inte för kraftig, men den för med sig iskalla regnbyar.
Det är kallt på havet, den här majmåndagen.
Ute på däck står Kenneth Lindholm, brandförman i Borgå. Han håller ett öga på de röda bommarna i havet, och hur den ufoliknande maskinen, som hänger i en lyftkran, ligger i förhållande till dem.
En kompressor överröstar det mesta på däcket.
– Där! Bredvid bommarna, vrålar Lindholm till brandmannen som styr lyftkranen.
Han pekar på den röda masken som ligger och guppar i havet.
– Släng den i vattnet vid bommen!
Ufon är naturligtvis inget ufo, utan en maskin för att rensa olja från havet, en så kallad skimmer.
Lindholm är en av ungefär tjugo brandmän från Lovisa, Borgå och Sibbo som tagit sig ut till Kalkstrand för att öva upp sina oljebekämpningskunskaper.
Meningen är att se hur väl den beredskap man byggt upp de senaste tio åren håller måttet.
Oljetankrar och lastfartyg
På grund av resursbrist är männen här på sin lediga tid. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med manskap för att både öva och jobba.
Just i dag tränar man att sjösätta bommarna och att placera skimmer-maskinerna på rätt ställe. Den femhundra meter långa bommen flyter som en mask i vattnet, där två tredjedelar ligger under vattenytan. Meningen är att hindra att oljan flyter i land vid en eventuell oljeolycka.
När oljan väl ligger innanför bommarna kör man i gång skimrarna som separerar olja och vatten.
Det här är också en allt viktigare kunskap. Oljetankrarna i Finska viken blir hela tiden fler, och med dem ökar också risken för en oljeolycka.
Det är ändå inte en storolycka som gör brandmästare Leif Ekholm mest orolig. Han tror i stället att de största riskerna kommer med de mindre lastfartygen som regelbundet anlöper hamnarna mellan Lovisa och Sibbo.
– De kan ha hundratals kubik eget bränsle ombord, och dessutom har de flesta inte ens dubbla skrov. Vi vet av erfarenhet att bara en liten mängd olja är svår att hantera. Tänk sedan flera hundra kubik, säger Ekholm.
Hinder
Tekniken man övar är att bygga ett hinder av de röda bommarna. Oljan flyter med vind och havsströmmar, och rätt placerade kan bommarna samla in oljan. Därefter är det bara att plocka upp den med skimrarna.
För ändamålet har Östra Nylands räddningsverk material för över åtta kilometer bom. Dessutom har man ett antal båtar som lämpar sig för jobbet.
Bommarna är placerade i containrar i Kalkstrand, Tolkis, Kuggen och Lovisa, alltså hamnar där räddningsverket har sina båtar. Meningen är att kunna komma ut så fort som möjligt, och om inte vädret är alltför svårt ska det finnas en och en halv kilometer bom i havet på under två timmar.
– Vi lägger mest vikt vid farleden utanför Emsalö eftersom oljetankrarna anlöper Sköldvik, säger Ekholm.
Samarbete med andra
I händelse av en större oljeolycka skulle inte Östra Nylands räddningsverks resurser räcka till. Det kräver assistans från andra räddningsverk och andra myndigheter.
Det övade man också på för tre veckor sedan för första gången tillsammans med Kymmenedalens räddningsverk. Då rörde man sig i vattnen utanför Lovisa och Pyttis.
– Det blåste så fruktansvärt mycket att vi till sist måste sluta. Men vi lärde oss en hel del, och vi vet hur vi ska kommunicera.
Regn och storm är inte nödvändigtvis det mest sannolika vädret när en olycka slår till.
– Fartyg kan få blackout i vilket väder som helst, säger Ekholm.
Övningarna i Kalkstrand pågår ännu på tisdag.