Regnet kostar Neste pengar
– Vi kan tala om förseningar på flera dagar om vädret fortsätter vara mycket dåligt. Men visst har vi tagit möjligheten till regn i betraktande, säger Jukka Kanerva, produktionschef på Neste.
BORGÅ Svängdörren av massiva järnrör slår igen och vi är inne på Nestes allra heligaste domän i Sköldvik: raffinaderiets produktionsområde. Informationschef Susanna Sieppi, som deltar i guidningen av den över tjugo personer stora journalistskocken, säger att besök på raffinaderiområdet inte hör till vardagen ens för alla de anställda.
– Under mina två år på Neste har jag varit här bara ett par gånger.
Men nu när produktionen stått helt stilla i en vecka på grund av det stora driftstoppet (se faktaruta) tar bolaget vara på möjligheten att släppa in utomstående på området. Under strikt övervakning, så klart.
Området är överväldigande till sitt omfång: rör, torn, behållare och andra metallkonstruktioner bräder ut sig omkring oss. Produktionschef Jukka Kanerva säger att området nu är tystare än vanligt men när vi till exempel går förbi platsen där värmeväxlare rengörs är oljudet från trycktvättarna och motorfordonen öronbedövande.
– En värmeväxlare väger kring fem ton och om den är fylld med oljefällning kan det komma ytterligare två ton till. Tunga saker alltså, ropar arbetstillståndschef Aki Rautiainen.
För en trygg framtid
Produktionsstoppet i sig medför enligt Neste ett inkomstbortfall på ungefär hundra miljoner euro. Kanerva säger att man naturligtvis vill få i gång tillverkningen igen så fort som möjligt. Något exakt datum har Neste inte offentliggjort men enligt planerna ska anläggningarna fungera på full effekt före midsommar. Men till och med ett minutiöst planerat projekt som produktionsstoppet är beroende av vädrets makter. Regnet som i går öste ner och samlades i stora pölar på marken var inte till förtret bara för journalisterna utan det påverkar också arbetet.
– Vi jobbar på oberoende av vädret men när det ösregnar som nu går allting långsammare. Ställningar blir hala, lyftremmar ska kontrolleras extra noga och vi måste bygga regnskydd där det svetsas. Och man kan inte bortse från att regnet påverkar sinnestämningen hos arbetarna, säger Kanerva.
Även den hårda blåsten förra torsdagen bromsade upp arbetet då man inte kunde använda lyftkranarna fullt ut i de värsta vindbyarna.
Kanerva säger att man räknat in väderfaktorn i planeringen men att långa regnperioder ändå kan spränga tidtabellen med flera dagar. Han konstaterar ändå att det aldrig är "rätt" läge för ett driftstopp.
– På vintern är det uteslutet och till exempel juli månad, när det ofta regnar minst, infaller mitt under semestersäsongen. Så då återstår våren och hösten. Just nu är råoljepriset lågt och vi skulle gärna raffinera för fullt men någon gång måste driftstoppet genomföras. Och när arbetet är gjort kan vi fungera säkert och produktivt i framtiden.
42-miljonersinvesteringen
Vi traskar vidare i regnet och stannar vid en svartgul anläggning som tornar upp sig till över tjugo meters höjd. Det är de nya destilleringsugnarna för råolja som med ett pris på 42 miljoner euro är den största enskilda investeringen i samband med driftstoppet.
– Den är planerad av en italiensk firma och byggd av en portugisisk. Nu i och med driftstoppet kan vi koppla in den i produktionen, säger Kanerva.
– Genom den flyter 1 200 ton råolja varje dag. Oljan värms från ungefär 5 grader till 370, säger Rautiainen.
Den gamla ugnen står fortfarande kvar invid och Kanerva säger att den kommer att monteras ner så småningom.
– Den kan skrotas ner trots att produktionen är i gång. Inte heller det arbetet är särskilt billigt men det är till all lycka ingen brådska.
Rundturen avslutas med lunch i ett av de tillfälliga mattälten. På menyn står chorizosoppa, kyckling- och potatispanna samt de, enligt Kanerva, legendariska driftstoppsmunkarna.
Han ställer ner sin matbricka på ett av de långa borden och placerar sin regnvåta skyddshjälm bredvid sig. För honom är guidandet i regnet ännu inte slut.
– När ni åkt i väg ska jag ännu ta mina chefer på en liknande tur. Så får de en bild av vad arbetet på verkstadsgolvet går ut på.