Tokmanni testar nytt koncept i Lovisa
I slutet av maj öppnar lågvarupriskedjan Tokmanni en ny affär vid västra infarten i Lovisa. Den utgör ett pilotprojekt och visar hur koncernens varuhus ska se ut i framtiden.
LOVISA I en tid då snåla vindar verkar blåsa över alla företag och nyheterna om permitteringar och uppsägningar avlöser varandra får vi var och varannan dag läsa goda nyheter från koncernen Tokmanni. Ibland handlar de i och för sig endast om namnbyten. Rätt nyligen döptes affärerna i Gammelby och Borgå om från Robinhood till Tokmanni. Men nya affärer verkar också dyka upp som svampar ur jorden efter regn.
Förklaringen till framgångssagan är enligt koncernens vd Heikki Väänänen ganska enkel. Det handlar om hårt arbete, om tro på framtiden och om en vilja att alltid kunna göra bättre ifrån sig än dagen innan.
– Vi kan alltid utveckla oss, vi är aktiva på alla plan och vi lyssnar på våra kunder, säger han.
Väänänen tror också att Tokmanni gjort rätta val i rätt tid. Hans tips till företag som tycker att de kämpar i motvind är att granskande se över sin verksamhet. I stället för att sucka över dåliga tider är det viktigt att kolla om man kan göra något på ett annat sätt än hittills. Har man rätta saker i sitt sortiment, kan något skalas bort eller något nytt tas in? Att tro på framtiden är också ett måste, annars kommer man inte långt.
Inte för många varuhus på litet område
Tokmannikoncernen räds inte framtiden ens med tanke på att det finns en affär i Kotka och en på tio minuters körväg från Lovisa i Gammelby.
– Vi utgår från att kunderna vill handla där de bor. Undersökningar visar att många är beredda att köra femton minuter för att hitta ett shoppingställe, men helst köper de i affärer nära sitt hem.
I Gammelby erbjuder Tokmanni färska livsmedel. Sådana kommer inte att finnas i Lovisaaffären. Men i det stora hela har affärerna annars samma utbud.
Affären i Lovisa blir cirka 2 000 kvadratmeter stor och räknas till de medelstora inom koncernen. Utöver det får den en trädgårdsavdelning som är 200–300 kvadratmeter. De största varuhusen är 3 500–5 000 kvadratmeter stora och ligger ofta i anslutning till större städer och välbesökta shoppingcenter. De minsta affärerna har en storlekt på 1 000–1 500 kvadratmeter.
I Lovisa testas ett helt nytt koncept som gäller hur Tokmannivaruhusen ska se ut i framtiden.
– Produkterna placeras ut på ett mer logiskt sätt än tidigare, säger Heikki Väänänen. För oss är det också viktigt med specialerbjudanden och att de är verkligt synliga. Detsamma gäller olika säsongsbetonade produkter.
Enligt Väänänen är det ändå inte frågan om några stora förändringar. Kunden kommer att känna igen sitt Tokmanni.
Den huvudsakliga marknadsföringen har koncernen hittills skött via gratisutskick till hushållen en gång per vecka. De skickas ut även i framtiden, men satsningarna på digital marknadsföring ökar också.
– Den är lättare att genomföra efter att vi i år fått ett gemensamt varumärke då alla affärer bytt namn till Tokmanni.
Vilka affärer ser ni som era konkurrenter?
– Då vi frågar var våra kunder handlar om de inte handlar hos oss svarar många Citymarket eller Prisma. Det betyder att kunden vill ha ett stort utbud och låga priser. Men vissa handlar gärna också i en liten lågvaruprisaffär på orten.
Att alla varor är tillverkade i Finland är inte det viktigaste för Tokmannikoncernen. Men Väänänen poängterar att över sjuttio procent av allt som sätts till salu har köpts av inhemska varuleverantörer.
Området vid västra infarten får nytt namn
Lovisas utvecklingsdirektör Sten Frondén säger att utvecklingen av västra infarten hela tiden varit en utmaning. Speciellt tufft kändes det då fiskförädlingsföretaget Disa's Fish beslöt sig för att inte bygga nytt i Lovisa utan i stället etablera sig närmare ryska gränsen. Ett så kallat ankarföretag behövs vid västra infarten. Dels för att andra företag ska våga etablera sig där, dels för att locka nya kunder till området.
– Tokmanni är inte till ytan lika stort som Disa's Fish skulle ha blivit, men företaget tar ändå på sig ett stort ansvar då det gäller den framtida utvecklingen av området.
Tills vidare har affärsområdet vid västra infarten inget namn. Staden arrangerar därför inom kort en namntävling i samarbete med Tokmanni. Vilket det nya namnet på området blir avslöjas då Tokmanni öppnar i slutet av maj.
Andra företag som inom kort öppnar vid västra infarten är I Nybonn Ab som bygger en helt ny hall, och Würth som flyttar sitt verksamhetsställe i anslutning till cafeterian vid Lovisa St1.
Marknadsföringen av västra infarten sköts tills vidare av Jatke Ab. Bolaget har arrenderätt kvar på området, och den gamla detaljplanen gör det möjligt att bygga stora affärskomplex där, men i så fall måste anhållan lämnas in senast 15 april i år.
Enligt Frondén är inga större etableringar på gång via bolaget just nu. Stadens avtal med Jatke går ut på hösten.
Hur ställer sig företagarna inne i centrum till de nya etableringarna vid västra infarten? Har de uttryckt sin oro över att kunderna orienterar sig bort från deras område?
– Jag vill gärna se det som så att ju mer affärsaktivitet vi får vid västra infarten desto större är utbudet i Lovisa för Lovisaborna. De behöver inte nödvändigtvis åka till andra städer för att handla.
För centrum finns en utvecklingsplan och den jobbar staden på tillsammans med företagarna. Också centrum ska göras attraktivt för kunderna.
– Företagsetableringarna vid västra infarten har bidragit till att centrumföretagarna aktiverat sig, och det är bra, säger Frondén.
Förnuftigt sparsamma
Terhi-Anna Vilska vid Jyväskylä universitet som forskat i finländarnas konsumtionsvanor säger att lågprisvarukedjor är framgångsrika i dag då många kunder kämpar för att få pengarna att räcka till.
– Människor är förnuftigt sparsamma och de affärer som kan sälja varor rejält billigt har därför framgång, säger Vilska.
Då varuhus som har brett sortiment och möjlighet att sälja vissa varor till specialpriser etablerar sig lider de medelstora affärerna mest. Specialaffärer som säljer dyrare varor kan klara sig ändå eftersom det alltid också finns kunder som har mycket pengar och som vill satsa på kvalitet.
På små orter kan små affärer lida då en stor kedja kommer in på marknaden. Dels har varuhuset ett stort sortiment, dels möjlighet att sälja varor till mycket förmånliga priser.
– Värst är det då en stor affär etablerar sig riktigt nära centrum i en liten stad. Men ligger varuhuset inte på gångavstånd från centrum kan de små affärerna inne i staden klara sig.
Vilska säger att det överlag ändå är ett allmänt fenomen att små affärer lider då stora kommer med konkurrens, speciellt i små städer.