Sibboelever får jobba på egen dator
Digitaliseringen väller in från alla håll och nu reagerar skolvärlden. Eleverna i Gumbostrand jobbar redan med egna apparater i skolan, och snart följer hela kommunen efter.
SIBBO – Vilken netti använder vi? Får man hotspotta?
Eleverna i Gumbostrands skola kopplar upp sina pekplattor, datorer och telefoner till nätet, och efter en stunds tumult har allas användarnamn uppenbarat på skärmen bakom katedern.
Användarna DarudeSandstorm, Haleluja och Oliver:) är klara för läxförhör i historia med programmet Kahoot som hjälpmedel. Första frågan dyker upp: Vad betyder mare nostrum? Rop av glädje och suckar av besvikelse sprids i rummet, användaren Roopezzz tar hem poäng för det snabbaste svaret och toppar listan på skärmen.
Nyhetens tjusning är total och eleverna vill göra om förhöret inte bara en utan två gånger.
– Det är inte varje dag eleverna är pigga på att göra om samma läxförhör tre gånger, säger Camilla Levander som är rektor för skolan.
- Fyra skolor i kommunen, Gumbostrands skola, Borgby skola, Leppätien koulu och Talman koulu, är med i pilotprojektet som startat den här veckan och pågår hela våren. I den nya läroplanen ska alla skolor integreras.
- Konceptet bring your own device, kort BYOD, är en del av projektet som ska lotsa in skolorna i dagens digitaliserade värld. Barnen använder sina egna datorer, telefoner och pekplattor i skolan
- Varje skola har en egen Tvt-pedagog som stöder och hjälper lärarna. Detta är en del av det samkommunala projektet KUUMA.
Att få använda sin egen dator eller pekplatta i skoluppgifter är nyaste nytt i Gumbostrand. Fyra skolor i kommunen är med i pilotprojektet som startat den här veckan och pågår hela våren. Konceptet Bring Your Own Device, kort BYOD, är en del av projektet som ska lotsa in skolorna i dagens digitaliserade värld.
– Vi prövar oss fram, vad funkar, vad funkar inte? Vi har också pratat om nätetikett, säger Camilla Levander.
Barnen har diskuterat den digitala världens regler med såväl lärare som föräldrar. Tills vidare får fyra skolor agera försökskaniner, men tanken är att lansera inlärningskonceptet i alla Sibboskolor på hösten.
– Det här är kul, ett lite annorlunda sätt att lära sig, säger Cecilia Stenius. Hon har datorn med sig men lyckades inte koppla upp till nätet, så hon fick låna en av skolans plattor i stället.
Idén med BYOD är att eleven ska ha nytta av att känna till sin egen apparat och ansvara för den, men den som hellre använder skolans utrustning kan likväl göra det.
– Det finns inget tvång att ta med en egen dator, på så sätt uppstår inga problem för den som inte äger en.
Att undvika att barnen börjar tävla om vem som har den finaste prylen går knappast aldrig att undvika helt. Desirée Wirén som är rektor för Borgby skola och med i utvecklingsgruppen ser rationellt på saken.
– Det går inte att undvika att eleverna har olika fin utrustning, skridskor och skidor är också av olika modeller.
Inte glömma skrivstilen
Camilla Levander är också Sibbos koordinator för utveckling av digital kommunikation och leder teamet som ska lotsa in Sibboskolorna i den digitaliserade världen och stödja lärarna i deras arbete.
I vidare skala handlar det här om ett samarbete mellan kommunerna. Koordinatorerna från respektive kommuner träffas en gång i månaden för att se hur projektet framskrider och diskutera framtiden. De har ansökt om finansiering från utbildningsstyrelsen för att ha möjlighet att ordna fortbildning för både lärare och elever.
Det långsiktiga projektet om att bättre anpassa skolan till barnens verklighet där det digitala är en självklarhet. Projektet mynnar ut i den nya läroplanen som träder i kraft 2016. Digitaliseringen är ett av de sju kompetensområden som träder fram i den nya planen. Lärarna ska ta till sig de nya hjälpmedlen vare sig de vill det eller inte.
– De finns alltid de som är ivriga och de som stretar emot, men när läroplanen står klar måste alla följa den oberoende, säger Desirée Wirén.
Hon berättar att lärarna ska lära sig sålla bland den information och de verktyg som finns till hands. Kodning finns med i den nya planen, och då ska lärarna få verktyg för att kunna jobba med det på nätet.
– Vi prövar oss fram genom försök och misstag, säger Wirén.
Undervisningen ska gå i en riktning där eleverna i allt högre grad kan planera lektionen tillsammans med läraren.
– Den digitala världen är deras vardag och de är skickligare på det digitala än vi vuxna, därför ska de få vara med om att utveckla nya arbetssätt som passar dem.
Det här betyder ändå inte att papper och penna glöms bort, det digitala är enbart ett komplement till mer traditionella undervisningsmetoder. Det gäller ändå för alla att ställa sig in på att de digitala metoderna är ett faktum.
– Gammaldags läxförhör kommer inte att uppfylla framtidens krav, säger Desirée Wirén.
De ungas värld
Skolorna använder sedan ett drygt år tillbaka en lärplattform som heter Edison där material för inlärning finns samlat och Googleverktyg finns tillgängliga. Eleven kan logga in på vilken som helst dator eller platta och få tillgång till inlärningsmaterialet.
I Gumbostrand är eleverna i full fart med att öppna sina konton i Google drive.
– Det är kul att få använda den dator man är van vid och ta ansvar, säger Rasmus Martin. Han är inne på plattformen Edison med sin egen dator. Kompisen Jacob Ekholm sitter på stolen intill och surfar med sin egna Ipad.
Killarna kan spelets regler: här gäller skolarbete, inte skoj. Informationssökning är okej men att slösurfa eller spela spel är inte det.
Val av program kan anpassas enligt vars och ens behov, samma modell gäller inte för alla elever.
– Digitaliseringen är dagens melodi, vi måste ta oss in i barnens verklighet.