• Första sidan
  • Prenumerera
  • Annonsera
  • Kundservice
  • Ta kontakt
  • e.ostnyland.fi
  • Kortet.fi
  • Jobba hos oss
Hem
  • Nyheter
  • Opinion
  • Kultur
  • Livsstil
  • Sport
  • Brott & Olyckor
  • Läsarmaterial
  • Goda nyheter
  • Nyheter
  • Opinion
  • Kultur
  • Livsstil
  • Sport
  • Brott & Olyckor
  • Läsarmaterial
  • Goda nyheter
    Nyheter
    • Östnyland
    • Borgå
    • Lovisa
    • Sibbo
    • Askola
    • Lappträsk
    • Mörskom
    Fler val
    Affärer
    Afrika
    Alkohol och narkotika
    Antarktis
    Arbete
    Arbetslöshet
    Arktis
    Asien
    Banker
    Barn
    Båtliv
    Befolkningen
    Börsen
    Bostäder
    Brandkår
    Brott & Olyckor
    Buss
    Byggverksamhet
    Centern
    Dagvård
    Danmark
    De gröna
    Ekonomi
    Energi
    Estland
    EU
    Europa
    Europeiska centralbanken
    Export
    Familj
    Färja
    Finansiellt
    Finland
    Finlandssvenskar
    Fiske
    Flygtrafik
    Fonder och stiftelser
    Förenta Nationerna
    Företag
    Försvaret
    Frankrike
    Fredsbevarande
    Globalisering
    Grundskolor
    Gymnasier
    Hälsa
    Handel
    Helsingfors
    Historia
    Högskolor
    Immigration
    Industri
    Informationsteknologi
    Island
    Jakt
    Jämlikhet
    Järnväg
    Kärnkraft
    KD
    Kina
    Kommunalt
    Konflikter
    Krig
    Kultur
    Kuriosa
    Lag och ordning
    Lån och räntor
    Landsbygden
    Lantbruk
    Livsmedel
    Löner och förmåner
    Massmedier
    Metro
    Miljö
    Minoriteter
    Missbruk
    Nato
    Natur
    Naturtillgångar
    Nordamerika
    Norden
    Norge
    Oceanien
    Pendlare
    Pensioner
    Polis
    Politik
    Priser
    Privatekonomi
    Räddningsväsendet
    Religion
    Restauranger
    Rymden
    Ryssland
    Samlingspartiet
    Sannfinländarna
    SDP
    Seniorer
    Sexualitet
    SFP
    Sjöbevakningen
    Sjöfart
    Sjukvård
    Skärgården
    Skatter
    Skogsbruk
    Skolor
    Sociala medier
    Språk
    Städer
    Storbritannien
    Strejker
    Svenskfinland
    Sverige
    Sydamerika
    Taxi
    Teknologi
    Terrorism
    Trafik och vägar
    Turism
    Tyskland
    Ungdom
    Uppfinningar
    USA
    Utbildning
    Utnämningar
    Väder
    Val
    Vänsterförbundet
    Världen
    Världshaven
    Varumärken
    Vetenskap
    Vindkraft
    Yrkesutbildning

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Play

    Hydrokoptern är räddaren i menföret

    Max Nyberg • Richard Floman
    Publicerad: 25.02.2015 16.32 • Uppdaterad: 25.02.2015 16.34

    Ämnesord

    • Brott & Olyckor
    • Räddningsväsendet
    • Östnyland
    • Borgå
    • Lovisa
    • Sibbo

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    De tre hydrokoptrarna som Räddningsverket i östra Nyland skaffat fyller ett uppenbart behov. De är bra för både räddaren och den som ska räddas ur isen.

    ÖSTNYLAND Februaritystnaden ute vid Emsalö bro är kompakt.

    Landskapet är blygrått, och en envis och regntung blåst biter genom kläderna.

    Snart är det ändå slut på tystnaden.

    Något som låter som en ettrig motorcykel startar. En tvåtaktsmotor. Sedan propellerljud, som ett flygplan. Snart överröstas till och med det av ljudet av is som krossas, och så kommer maskinen farande över isflaken under bron.

    Ljudet kommer från Östra Nylands räddningsverks nyaste verktyg: hydrokoptern. De ser ut som vanliga ribbåtar, men ska klara av den värsta sortens menföre.

    Behovet är uppenbart, om man frågar tf brandförman Jörgen Törnroos. 2013 hade man fjorton uppdrag där hydrokoptern hade varit ett bra verktyg. 2014 var man uppe i nästan trettio.

     

    Utbilda personalen

    Just i dag ska han utbilda ett av arbetsskiftena i hur man använder maskinerna, särskilt personal från Sibbo och Lovisa som i sin tur ska ta kunskaperna till sina respektive brandstationer.

    Det finns uppenbara faror, som propellern som knuffar hydrokoptern framåt. Det lönar sig inte att sticka in handen dit. Och när den en gång fått fart så är det inte så där bara att bromsa.

    Ute på isen kör en av hydrokoptrarna fram och tillbaka. Motorn varvar ettrigt upp och ner.

    Bakgrund
    Hydrokoptrar
    • Hydrokoptrarna köptes av Arctic Airboat Oy för sammanlagt 94 250 euro. De är öppna och betydligt mindre än gränsbevakningens, och ser ut som "ribbåtar med propeller över ytan". De har mittpulpet och körs som en snöskoter, men svänger inte som en båt eller en snöskoter.
    • Utbildning behövs och enligt Peter Johansson brukar manskapet vara väldigt ivrigt på att pröva alla nyheter. De åker ut så fort de får en chans att öva.
    • Räddningsverket i östra Nyland är inte först med hydrokoptrarna, en del andra har också skaffat sig sådana.
    • Hydrokoptern väger 450 kg, drivs av en 70 hästkrafters motor och är 4,5 meter lång.
    • Lovisa, Borgå och Sibbo får var sin.

    – Den har en topphastighet på hundra kilometer i timmen på bra isar, men i praktiken är väl sjuttio mera realistiskt. Det gäller att köra förutseende, för den varken svänger eller stannar särskilt fort, säger Jörgen Törnroos.

    De rör sig också mycket fort över isen vid bron. Föraren styr maskinen ungefär som en motorcykel, men i stället för att svänga framhjulet styr styrstången två vingar bakom propellern.

    Med en kraftig manöver kan föraren göra en 180-graders sväng för att (relativt) snabbt få stopp på maskinen.

    Syftet med de nya hydrokoptrarna är isräddningsuppdrag. Gränsbevakningens helikopter kan inte kallas till varje uppdrag, och ifall om den inte råkar ha jour på Malms flygplats kan det ta en timme innan den anländer.

    Ytbärgarna använder sig också av en räddningsbräda för att komma ut till den nödställda. Brädans räckvidd är tvåhundra meter, vilket motsvarar linan som det övriga räddningsmanskapet drar in paketet med.

    Räddningschef Peter Johansson säger att jobbet i vissa isförhållanden är väldigt tungt. Det krävs fysiskt arbete för att ta sig fram då isen brister under räddningsbrädan.

    – Räddaren kan vara helt slut om han tagit sig ut mer än tjugo meter från stranden, säger Johansson.

     

    Snabbt ut

    Tack vare hydrokoptern kommer räddaren längre och snabbare ut, är utvilad och heller inte ensam ute på isen.

    De köptes enkom för uppdrag på svaga isar. Det är inte meningen att de ska användas för att släcka bränder på holmar eller forsla ut material.

    – Jag tänker mig att hydrokoptrarna används inomskärs, för typ en till en och en halv kilometer. Med dem ska ytbärgarna snabbt komma fram, dra upp och komma tillbaka, säger Johansson.

    Hydrokoptrarna ska finnas nära till hands där skarorna rör sig ute på isen, exempelvis välbesökta Sakta farten, Hammarsfjärden och Lovisaviken. De placeras i Borgå, Sibbo och Lovisa.

    Räddningsenheten tar hydrokoptern med sig på en lätt släpkärra. Fyra, eller till och med två man, kan snabbt lyfta ned den på isen eller i vattnet. Hur lätthanterlig den är blir tydligt när övningen vid brofästet börjar. Jörgen Törnroos drar ensam en av hydrokoptrarna ner till isen.

    Han är nöjd med dem. Och av allt att döma är de rätt så kul att köra också.

    – I början upplevde jag den som svår, men nu när jag vant mig så är den mycket bra att köra. Det gäller bara att hålla förnuftig fart.

     

    Två ombord

    Maskinen påminner lite om en svävare, men i stället för att flyga några decimeter ovanför marken så far den ribbåtsliknande skapelsen fram som en släde.

    Den har klara fördelar jämfört med en svävare.

    – Vi har testat svävare, men de var både dyra och krångliga att handskas med. Hydrokoptrarna verkar vara rätt för våra behov, säger Johansson.

    Minimibemanningen är en förare och en räddare. Men under utbildningen ska man testa hur det går om det finns ytterligare en räddare ombord, eller om föraren också kan hjälpa att dra upp den nödställde.

    Jörgen Törnroos säger att man ännu inte räknat ut det bästa sättet att rädda en nödställd. Men principen är att två man åker ut, varav en kör och en annan jobbar som ytbärgare.

    – Ytbärgaren hoppar i och lugnar ner den som är i nöd. I något skede ska vi öva också på det.

    Nyhetspulsen

    2.2.2016 08.46 2.2.2016
    Tog i spisen och fick en elstöt
    »Nu tänker Tukes kontrollera underleverantörens tillstånd och rutiner.
    2.2.2016 13.10 2.2.2016
    Nydöpta återinviger Lilla kyrkan
    »Efter vattenskadan i september är Lilla kyrkan i Borgå nu renoverad och i bättre skick än någonsin.
    2.2.2016 10.45 2.2.2016
    Tallmo får äventyrspark till våren
    »Äventyrsparker har blivit populära runtom i Finland. Nu ska Sibbo också få en.
    2.2.2016 15.59 2.2.2016
    Borgåroddare slog OS-medaljör
    »Borgåföreningen Nesteen Soutajats Joel Naukkarinen och Antti Kilpeläinen bar den finländska flaggan högt i en internationell tävling i Estland i stenhårt sällskap.
    2.2.2016 15.57 2.2.2016
    "Vi kan gå hela vägen"
    »Akilles försvarsklippa Petteri Lampinen, ser att grönskjortorna har alla förutsättningar att gå ända fram till bandyligans final.
    1.2.2016 14.46 1.2.2016
    Klienter evakuerade vid Brandbacken
    »Ett rörbrott på tredje våningen vid servicecentret Brandbacken har gjort att åtta klienter tvingats lämna sina lägenheter.
    1.2.2016 14.12 1.2.2016
    Skolskjutsarna i Borgå får hyfsat betyg
    » Vårdnadshavarna ger skolskjutsarna betyget 7,37 på skalan 4-10.
    1.2.2016 13.53 1.2.2016
    Boende vill ha fria ytor mellan husen
    »Ett efter ett reser sig husen i Hassellunden i Sibbo.
    1.2.2016 09.29 1.2.2016
    Brudparen köar till domkyrkan
    »Domkyrkan är en oerhört populär vigselplats och den måste bokas i god tid.
    1.2.2016 09.06 1.2.2016
    Infarten till en stad är en imagefråga
    » Har du idéer om hur västra infarten till Lovisa kan utvecklas? Svara då på en enkät som finns på nät...

    5.1.2016 18.43 5.1.2016
    Jacobs korta liv gjorde skillnad
    Lokalt
    »Jacobs liv var inte meningslöst utan bidrog till två viktiga förändringar för prematurer och deras föräldrar.
    Helén Kurri
    27.1.2016 07.49 27.1.2016
    Blogg: Mat som farmor Saga gjorde den
    Lokalt
    » Fastlagsbullar och Runebergstårtor, den bästa bullsäsongen är på kommande!
    Micaela Röman
    11.12.2015 11.49 11.12.2015
    BLOGG: Bakom rubrikerna
    Lokalt
    » Det som landar i tidningen är sällan hela sanningen.
    15.1.2016 16.04 15.1.2016
    De filmade
    sekunderna av under
    Kultur
    »För filmaren och dykaren Teemu Liakka gällde det att vara på rätt plats i rätt tid – precis som med alla unika tagningar i naturfilmen Sagan om sjön.
    Petra Lind
    26.11.2015 15.04 26.11.2015
    Han ger barnen verktyg via teatern
    Kultur
    »Borgåbon Pentti Kinosmaa har under de senaste tio åren profilerat sig som en hängiven aktör inom teater och drama, med ständig fokus på barn och unga.
    Petra Lind
    8.12.2015 15.20 8.12.2015
    Irina Björklund lever i stunden
    Kultur
    » Le moment – On hetki heter sångaren, låtskrivaren och skådespelaren Irina Björklunds jultida kyrkokonsert. Så är hon också den som vill leva i stunden.
    Petra Lind
    Östnyland
    • Nyheter
    • Opinion
    • Kultur
    • Livsstil
    • Sport
    • Brott & Olyckor
    • Läsarmaterial
    • Goda nyheter
    ostnyland.fi

    Östnyland utkommer fem dagar i veckan

    Utgivare: KSF Media Ab

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Östnyland: Micaela Röman

    Borgå:
    Postadress: 
    Östnyland, PB 200, 06101 Borgå, Finland
    Besöksadress: Linnankoskigatan 28, 06100 Borgå
    Kundservice: 020 7569 650, måndag–fredag: kl. 8-16

    Lovisa:
    Postadress:
     PB 58, 07901 Lovisa, Finland
    Besöksadress: Sibeliusgatan 10, 07900 Lovisa
    Kundservice: 020 7569 650, måndag–fredag: kl. 8-16

    Redaktionen: 020 7569 622, redaktion@ostnyland.fi, fornamn.efternamn@ksfmedia.fi

    Fax  019 534 82 44

    Insändare:  debatt@ostnyland.fi