S-Market vill lyssna på kunderna
S-market och S-Garden i Näse har förnyats. I morgon öppnar affärerna mer överskådliga än förr, lovar ägarna. Kundernas önskemål har bemötts bland annat med en salladsbar.
BORGÅ S-market i Näse öppnar i morgon i ny skepnad. Affären har förnyats för att bättre möta kundernas behov, säger representanter för Varuboden-Osla. De ville fräscha upp affären som hunnit bli en aning kantstött under åren.
Höga hyllor har tagits bort för att ge ett mer öppet intryck, och skyltningen har gjorts om. Kylskåpen har fått nya, mer miljövänliga dörrar. Grönsaks- och fruktavdelningen har svällt med två hyllmetrar, bruksvaror har fått mer utrymme och en ny salladsbar har inrättats på kundernas begäran.
– På vår Facebooksida frågade vi kunderna vad de vill ha och salladsbaren fanns med på mångas önskelista, säger Henri Patovirta som är chef för affären.
En ny ingång har öppnats mot Alexandersbågen för att de som bor i närheten inte ska behöva gå runt huset för att komma in. Överskådlighet har varit slagordet i förnyelsen. Också den lokala aspekten har lyfts fram: fler småföretagares produkter lär nu synas i hyllorna. Lokala företagare har varit med om att göra renoveringen.
Över butikens ingång och längs butikskorridorerna syns bilder från ett historiskt Borgå.
– Vi ville skapa en trivsam affär, och tillförde en stor dos Borgå i form av fotografier på väggarna.
De lokala producenternas produkter har grupperats i hyllornas ändor för att det ska vara lätt för kunden att få syn på dem.
Renoveringen kostade närmare en miljon euro och pågick i sex veckor men affären kunde hålla öppet under hela förnyelseprocessen. Officiellt öppnar den nya affären i morgon och firar med evenemang och erbjudanden.
Ordning på trädgården
Också trädgårdsaffären S-Garden som finns i samband med affären har fått ett ansiktslyft. Snittblommorna finns nu direkt vid ingången, och trädgårdsprodukterna har fått en egen avdelning längst bak i affären. Också här har målet varit att göra affären mer överskådlig.
– Nu är det lättare för kunden att hitta det hon eller han letar efter, säger Marlena Grönqvist som är chef för S-garden.
Fakta: Ny ingång, salladsbar och bättre översikt
• En ny ingång mot Alexandersbågen, lägre hyllrader och en salladsbar är några av nyheterna då S-Market invigs i sin nya skepnad efter sex veckors förnyelsearbete.
• Affären byggdes 1998 och utvidgades senast 2007. Sett i försäljningssiffror är affären störst i landet. Den sysselsätter kring 100 personer och ungefär 30 till under sommarmånaderna.