Smarttelefonen förnyar hemvården
Efter en försening kommer Lovisas nya hemvårdssystem snart i gång. Hos klienten syns det bland annat som en streckkod på dörrkarmen.
LOVISA. Den som har kontakt med hemvården i Lovisa kommer att se ett nytt sätt att arbeta från och med april.
I stället för papperslappar kommer vårdarna att ha smarttelefoner i händerna.
Förnyelsen är efterlängtad bland personalen, särskilt eftersom det nya systemet skulle ha varit i användning redan i oktober.
Start i april
Telefonerna ska vara en del av hemvårdarnas och klienternas vardag i april. Systemet använder en telefonapplikation vid namn Pegasos Mukana som tillåter vårdarna att notera klientuppgifterna direkt i telefonen.
Anu Plit, hemvårdsledare i Lovisa, säger att systemet ska ge mera tid hemma hos klienten.
– Man behöver inte köra till kontoret för att skriva in uppgifter. I stället sköter vårdaren patientjournalerna hos kunden.
Hemma hos klienterna kommer det att synas i att vårdaren plockar fram sin telefon och läser av det personliga streckkodsklistermärket för att "logga in" och påbörja arbetstiden. När det är dags att åka vidare loggar vårdaren ut med samma streckkod.
Mera delaktighet
Det att vårdaren sitter på en köksstol och petar på sin telefon ska också vara en förbättring. Klienten deltar i processen och är därmed mera delaktig i sin egen vård.
Anu Plit påpekar att systemet är bättre på att föra statistik över tiden hemma hos kunden. Tidigare höll vårdaren själv reda på när jobbet började, vilket kunde leda till misstag när någon ibland glömde se på klockan.
– Klienten betalar ju för tiden vi använder är där. Nu kommer den att stämma exakt.
För att kunna använda systemet har man köpt in åttio nya smarttelefoner. Det betyder att varje hemvårdare har en personlig telefon, medan inhoppare har tillgång till de tio övriga.
Datasäkerheten ska garanteras genom att programmet är låst med en personlig kod som hindrar obehöriga från att komma åt patientuppgifterna. Programmet skickar uppgifterna direkt till en server.
– Det betyder att ingenting sparas på telefonen. Om uppkopplingen är dålig så laddar programmet upp uppgifterna så fort det är möjligt.
Halvt års försening
Anu Plit påpekar att systemet redan borde ha varit i användning. Hon berättar att problemen uppstod i samband med upphandlingen där det ursprungliga företaget hade ett lågt pris. Man dubbelkollade huruvida de skulle klara av projektet.
– Företaget kunde trots löftena inte leverera när det väl kom i gång. Vi tvingades börja om, och projektet försenades med sex månader.
Det nuvarande systemet är i användning till exempel i Träskända och i Helsingfors. Erfarenheterna har av allt att döma varit goda.
– I Träskända räknar man med att inköpskostnaderna betalar igen sig inom två år.