Lovisa satsar på Sibelius
När Lovisa visar upp sig på resemässan blir det tillsammans med flera andra städer. Temat är städerna där den stora kompositören verkat.
LOVISA. För att fira Jean Sibelius 150–årsjubileum slog en rad städer påsarna ihop och satsade på ett gemensamt bås på resemässan.
Jubileumsåret kom därmed i gång på torsdagen när resemässan öppnade för branschfolk på Helsingfors mässcentrum.
I år valde Lovisa att dela monter med Tavastehus, Helsingfors och Träskända.
Res i fotspåren
För att marknadsföra sig har de fyra städerna gjort den gemensamma broschyren I Sibelius fotspår. Tanken är att visa en resrutt via de olika städerna, och för att vara historiskt korrekt har man tytt sig till forskaren Jere Jäppinen. För avdelningens design står designern Markku Piri som försökt återskapa Sibelius tidsanda.
Lilian Granberg, turistsekreterare i Lovisa, säger att man med samarbetet delar på marknadsföringen. "Resrutten" som man gör reklam för kommer att synas i de olika städerna, något som förhoppningsvis ger en stor publik.
– Det är städer som Sibelius har någon anknytning till. Han kan ha uppträtt där eller bott där. Vi hoppas förstås på att nya besökare hittar oss och att allt fler besöker Lovisa.
Initiativet till den gemensamma montern kom från Tavastehus redan för över ett år sedan. Förslaget föll i god jord, och därför har man planerat jubileumsåret sedan dess.
Under resemässan publicerar man också Lovisas nya turistbroschyr och programmet för Sibeliusdagarna i Lovisa 2015.
Stora scenen
För att lyfta fram Lovisa i mängden har man satsat på en hel del program under mässan. Bland annat blir det konserter och dansuppvisningar med lokala förmågor och musiker kopplade till Sibeliusdagarna.
Till exempel går det att se dansuppvisningar med Beniamino Borghi och Lovisa dansinstitut på söndag, medan det går att höra musik av Sibelius när Lovisa trio uppträder på lördag.
– Lovisa kommer att synas på stora scenen.
Hotel Degerby deltar också i montern, och passar då på att visa upp sin Sibeliusinspirerade meny. Tanken är att maten ska ha koppling till tidsåldern.
För att inte bara fria till Sibeliusentusiaster passar staden också på att marknadsföra det traditionella Lovisa. Det bjuder inte på några överraskningar, utan lyfter fram evenemang som Lovisa Historiska Hus och platser som gamla Lovisa, Strömfors och Svartholm.
– Temat lockar förstås bara en viss grupp besökare. Men vi försöker locka andra med det övriga materialet, säger Lilian Granberg.