Slutspurt i planering av ny tidning
ÖSTNYLAND. Tidningen Östnyland vars första nummer utkommer den 13 januari börjar vara lite mer än ett embryo. Men ännu finslipas detaljer parallellt med att både Borgåbladet och Östra Nyland utkommer som vanligt.
Det är mycket man ska tänka på när en ny tidning föds. Checklistan över alla detaljer har planeringsgrupperna gått igenom flera gånger redan.
De flesta frågor som har kommit till de nuvarande redaktionerna gäller prenumerationspriser. Många har nämligen olika kombinationer av tidningar, och vill gärna veta hur priset landar i framtiden.
Lite på en euro per dag
Standardpriset på fortlöpande prenumerationer är klara. En årsprenumeration på tidningen Östnyland 2015 kostar 276 euro, det betyder 1,06 euro per dag. Vill man prenumerera på den digitala upplagan är priset 156 euro. Önskar man årsprenumerationer på Östnyland och Hufvudstadsbladet för söndag och måndag, så kostar paketet 375 euro. Information om allt detta kommer att landa i postlådan ännu denna vecka.
För Borgåbladets läsare hålls priset så gott som stabilt, medan tidningen Östra Nylands läsare får räkna med en ökning som följd av fler utgivningsdagar. Östra Nylands prenumeranter får ändå vid starten en kompensation i priset på 50 procent de första tre månaderna.
Tillräckligt lokalt?
Många fattar sina beslut först då de sett vad den nya tidningen innehåller. Finns det tillräckligt med lokala nyheter? Är paketet på cirka 40 sidor med opinion, sport, kultur och inrikesnyheter attraktivt?
För redaktionerna vid alla KSF Medias tidningar har de senaste veckorna även gått åt till att utarbeta nya spelregler för hur man jobbar i framtiden. Hela fältet har gungat, och många ska jobba med helt nya saker och i helt nya konstellationer. Samarbete sker nu mellan enheter och journalister som finns på redaktionerna i Ekenäs, Hangö, Helsingfors, Borgå och Lovisa.
Lokal sponsring
– Från årsskiftet ska vi slå på trummorna för den nya tidningen, lovar Östnylands marknadschef Patrik Selenius. Marknadsförarna har satsat på sådant som ska ge mervärde för orten och avsikten är att visa att den nya tidningen är minst lika lokal som tidigare.
– Vi sponsrar kultur och idrott, så den nya tidningen kommer att synas vid en mängd lokala evenemang i Sibbo, Borgå och Lovisa. Vi vill vara med på knattetävlingar, då stadens representationslag tävlar, då körerna har konsert eller vid den lokala konstklubbens utställning.
Östnyland kommer även att marknadsföras på taxibilarna som åker kors o tvärs i regionen. I kärva tider då alla skär ner på allt och personal sägs upp, valde man att sätta pengar där de helt konkret stöder lokala aktiviteter.
Annonspriserna från 2014 hålls på samma nivå under nästa år.