Snurra parkeringsskivan rätt
Parkeringsskivan har hört till standardutrustningen i våra bilar i snart ett kvartssekel. Men alla gånger är det inte alldeles lätt att snurra rätt på den blåvita brickan.
BORGÅ Det finns cirka 400 parkeringsplatser i Borgå där trafikmärken anger att bilister som parkerar ska använda parkeringsskiva. Hur många som glömmer brickan eller tar miste på tiden varierar från dag till dag. Vissa dagar bötfälls många bilister, andra dagar har de flesta snurrat skivan rätt.
– Står det att man ska använda parkeringsskiva så är det så. Då duger det tyvärr inte med en lapp på betald parkeringsavgift, säger parkeringskontrollörerna Susanne Fredriksson och Sari Holmberg i Borgå.
Lapplisorna, som parkeringskontrollörerna kärvänligt kallas, har råkat på alla möjliga slags p-skivor. Det händer till exempel att folk ritar en parkeringsskiva på ett papper och skriver in önskat klockslag. Tyvärr så räknas det inte – det gäller för bilisten att komma ihåg att brickan ska se ut på ett visst sätt för att duga som tidsvisare för parkeringen. I vägtrafiklagens paragraf 28 a beskrivs hur p-skivan ska se ut.
– Den ska vara blå till färgen och texten ska vara vit, bekräftar Susanne Fredriksson.
Synlig plats
På baksidan av skivan ska det finnas en viss text där det beskrivs hur den ska användas. Bland annat finns där direktiv för hur skivan ska placeras i bilen.
– Den ska läggas på en synlig plats innanför vindrutan. Kolla att pilen fortfarande pekar rätt efter att du slängt in skivan på instrumentbrädet, tipsar hon.
Vad innanför vindrutan betyder finns det till och med ett domstolsbeslut på. Kommissarie Pekka Laine på Östra Nylands polisstation skrev nyligen om p-skivan i en kolumn och tolkar det som att brickan ska ligga på instrumentbrädet eller sitta instucken innanför vindrutan.
– Titta efter att inte just din bil har en instrumentbräda som löper långt in under fönsterrutan. Då kan parkeringsskivan skymmas så att vi inte ser den och då blir det böter, säger Sari Holmberg.
Förarsätet eller sidorutan fyller inte lagens krav – också om det kan hända att parkeringsövervakarna ser mellan fingrarna och skriver ut en varning i stället för en parkeringsbot om man placerat skivan där. Bra att komma ihåg är att bara en p-skiva får finnas synlig innanför vindrutan, också om man bara använder den ena.
Tankefel
Den kanske vanligaste orsaken till att bilister bötfälls på platser där man ska använda p-skiva är ett enkelt tankefel: klockan 13 blir 3 och klockan 15 blir 5.
– Tyvärr kan vi inte gissa vad förarna tänkt sig och måste skriva en bot, säger Holmberg.
Då man angett en viss tid på sin parkeringsskiva, så är det förbjudet att vrida framåt brickan utan att flytta på bilen. Men det händer att parkeringskontrollörerna råkar på "skivsnurrare" som låter bilen stå, till exempel utanför jobbet, och med jämna mellanrum stegar ut och roterar skivan så den ger mera parkeringstid.
– Om vi har orsak att misstänka fusk så har vi våra knep. Till exempel på vintern är det lätt att se om en insnöad bil flyttat sig eller inte, eller om det är bara p-skivan som rört på sig. Samma gäller om det regnar, då kan man se om det är torrt under bilen, säger Susanne Fredriksson.
Närmaste streck
Det händer att de använder digitalkamera för att dokumentera bilarna – ser de att en bil inte flyttats men att p-skivan pillats framåt så har de bevis nog att bötfälla.
Hur var det som skivan skulle snurras då?
– Bilisten ska ange den följande hela timmen eller halvtimme på skivan, beroende på vilken tidpunkt som ligger närmare. På en officiell p-skiva är heltimmarna och halvtimmarna angivna, det betyder att man inte ska placera pilen mellan strecken. En halvtimmes noggrannhet räcker gott, säger parkeringskontrollörerna Fredriksson och Holmberg.
Parkeringsskivan introducerades i Finland år 1990.