Precisionsjobb. Thao Pham jobbar med naglar på salong Olo i Borgå. Här är det arbetskamraten, frisören Mervi Mertala, som får sina naglar fixade.

Succé för salong med skön stämning

Olo är salongen som satsar på välbefinnande. Framgångskonceptet heter flexibilitet – här tänjer sig personalen för att kundernas knopp och kropp ska må bra.

Borgå.  När Mira Andergård slog upp dörrarna till salong Olo på Brunnsgatan i Borgå hade hon ingen aning om att hennes lilla frisersalong skulle växa till sig och bli ett komplett centrum för välbefinnande. Det gick liksom lite av misstag, säger hon.

– Nu är vi sju som jobbar med folks välbefinnande på Olo. Thao gör naglar och lösögonfransar, Mirella jobbar som kosmetolog, Lisen masserar, Roger ger fysioterapi och Mari, Mervi och jag klipper hår, säger Mira Andergård.

Stämningen på Olo är avslappnad, det här är ett ställe för såväl personal som kunder att trivas på. För Andergård är det viktigt att alla anställda har lämpligt mycket jobb, det är en av grundstenarna för att må bra.

– Alltings a och o är att vi mår bra både hemma och på jobbet. Det är en förutsättning för att vi ska kunna ge kunden bästa möjliga service, säger hon.

Positiv atmosfär
Det är i atmosfären som Mira Andergård tror att företagets framgång ligger. Hon får ofta respons av förstagångskunder som blivit överväldigade av den positiva andan på Olo.

– Det är vår styrka, det ska kännas roligt att få komma hit och bli ompysslad, säger hon.

På Olo talar man inte om "mina och dina kunder". Den som råkar ha en stund över hälsar kunden välkommen och småpratar lite. Kunderna ska känna sig sedda och tagna om hand. Här finns ett av företaget styrkor; alla i personalen blir bekanta och då är steget inte långt från att först låta klippa håret och sedan boka tid till fysioterapeuten.

– Hur snyggt är det med en fin klippning om hållningen är dålig. Vi vill gärna se till att kunden mår bra på alla plan, men förstås får man inte pracka på kunden service som han eller hon inte vill ha, säger maken Roger Andergård.

Kunnig personal
Mira Andergård litar på sin personal och de litar på henne – det betyder delat ansvar.

– Det finns mycket samlad kunskap här hos oss, och det är en fin grund som man kan bygga mycket nytt på, säger hon.

Andergård tror starkt på att man som yrkesmänniska behöver utmana sig själv för att må bra, och det är en egenskap hon delar med personalen: alla vill utveckla sig själva och lära sig nytt för att kunna ge bästa möjliga service.

Hon har varit mån om att samla ett team kring sig där alla omfattar en likadan tankevärld. Det handlar om att vara serviceinriktad till naturen, om att vilja få människor att må bra på en ärlig grund.

Flexibilitet
Till exempel finns det inga direkta öppethållningstider på Olo – ibland jobbar man söndagar, ibland kommer man redan klockan 7 till jobbet och ibland slutar arbetsdagen först vid midnatt.

– Dörren till salongen är öppen enligt kundernas behov, vi vill finnas här så att de passar kundernas vardag, säger Roger Andergård.

Må bra-andan och servicetanken finns inympad i allting som görs inom företaget, arbetsglädjen är påtaglig.

– Det här är en krävande bransch som sliter mycket på en. Själv njuter jag enormt mycket av mitt kreativa jobb och är något av en arbetsnarkoman – fast på ett positivt sätt. Det i kombination med en genuin vilja att vara människor till hjälp gör att jag trivs och orkar, säger hon.

Trogna kunder
Andergård drev en frisersalong i främre Tölö i Helsingfors i mer än tjugo års tid. För mindre än ett år sedan avvecklade hon verksamheten där, tiden räckte inte till för två salonger, en nyfödd baby, två barn och två bonusbarn med tillhörande far.

– Nu kommer många av mina gamla kunder hit till Borgå för att klippa sig. Femtio kilometer är ingenting då man skapat en fin relation över många år. Många passar också på att få en ansiktsbehandling eller äta lunch på stan samtidigt, säger hon.

Olo ligger på Brunnsgatan, en bit upp i backen från Stadsparken sett. Mira Andergård konstaterar att läget kunde vara ännu centralare, förvånansvärt många år har gått åt till att få folk att hitta salongen. I Borgå tycks allting som inte ligger intill torget vara långt borta.

Popuära presentkort
Andergård har gjort reklam i lokaltidningarna, webbplatsen är ett viktigt verktyg för att locka folk och djungeltrumman ska heller inte underskattas.

– Presentkorten är vår grej. Det är en perfekt gåva att komma ihåg någon med ett presentkort till exempel för hot stone-massage eller manikyr. Tack vare presentkorten är det många nya kunder som hittat oss och blivit förtjusta, säger hon.

Andergård har också ordnat må bra-dagar för små personalgrupper på Olo.

Den ekonomiska svackan har inte känts av särskilt mycket på Olo. Kunderna har kanske varit lite försiktigare då det kommer till att köpa till exempel kvalitetsschampo eller hudvårdsprodukter, och en del har kanske ökat lite på veckointervallen mellan besöken hos frisören. Men annars har verksamheten rullat på mer eller mindre som förut.

– Folk vill ha service och vill må bra också då det är dåliga tider. Dessutom märker vi att de även gärna satsar på att andra ska må bra, genom att köpa presentkort, säger Mira Andergård.

Utökad service
Ännu i år utökas utbudet på Olo med en läkare specialiserad på hudsjukdomar. Någon läkarmottagning är det inte fråga om utan det handlar om olika estetiska hudbehandlingar.
– Det känns väldigt roligt att kunna erbjuda kunderna en så bred serviceskala som möjligt, säger Andergård.

I något skede har Andergård för avsikt att anställa en svenskspråkig frisör, men hon har ingen brådska. Personkemin måste stämma med hela gänget innan hon gör slag i saken. Dessutom: Olo får inte växa till sig för mycket. Mira Andergård värnar om sin lämpligt stora må bra-salong och hon vill att stämningen ska hållas personlig och intim också i fortsättningen.