Händels Messias-oratorium på palmsöndagen var en värdig inledning på påsken. Foto: Egil Green.

Palmsöndagens oratorium… fick ett varmt mottagande

BORGÅ. Efter uruppförandet i Borgå av Georg Friedrich Händels Messias-oratorium var publiken i en nästan fullsatt domkyrka överens om att man fått uppleva ett mäktigt, givande och omväxlande verk.

Messias-oratoriet
Uppfördes i Borgå domkyrka 24.3. kl. 18.
Av Georg Friedrich Händel (1685-1759).
Komponerat 1741. Uruppfört 1742 i Dublin.
Medverkande: Borgå Oratoriekör, Lojo stadsorkester.
Solister: Tuuli Lindeberg, Teppo Lampela, Mats Lillhannus, Risto Pulkamo.
Dirigent: Eric-Olof Söderström.
Organist: Reidar Tollander.
Körinstudering: Mikael Helenelund.
Arrangör Borgånejdens musikinstitut i samarbete med Borgå evangelisk lutherska församlingar.

Ja, Händel har med Messias-oratoriet komponerat ett stort och kärnfullt oratorium i tre delar, fyllt av barockmusikens klassiska kyrkoklanger, som fortfarande framstår som en värdig och fin inledning på påsken.

Femte gången

Eric- Olof Söderström, meriterad kantor och dirigent från Borgå, ledde med Messias sitt femte påskoratorium i Borgå domkyrka och han gjorde det med en inlevelse, känsla och emfas som fick Lojo stads orkester, Borgå Oratoriekör, solisterna och organisten, Borgåkantor Reidar Tollander att samarbeta på föredömligt sätt.

Oratoriet följer med Jesu liv utgående från en profetia om Messias ankomst, hans födelse, korsfästelse och uppståndelse. Slutet är en återgivning av kristendomens tro på en allmän uppståndelse och gudsrikets slutliga seger. Tyngdpunkten i oratoriet, framfört på engelska, ligger på Jesu död och uppståndelse. Uruppförandet skedde också under påsken 1742, men eftersom Messias handlar om väntan på en frälsare är det inte ovanligt att samma gammaltestamentliga bibeltexter används också i advent.

Viktiga insatser

De framstående solisternas insats var av stor betydelse eftersom de i Messias-oratoriet till sjuttiofem procent, tre gånger av fyra, medverkar med recitativ, arior och ariosor jämfört med kören. Som solister framträdde sopranen Tuuli Lindeberg, alt- eller kontratenoren Teppo Lampela, tenoren Mats Lillhannus och basen Risto Pulkamo.

Körens prestation och med den Borgåkantor Mikael Helelunds sånginstudering skall inte underskattas eftersom också de cirka åttio koristerna för verket framåt med massiv sång och sköna klanger. Messias-oratoriet är ju inte utan orsak mest känt för den magnifika Halleluja-kören i slutet av andra akten, då verket kan sägas kulminera.

Men också orkesterns insats och hela det ljusa, triumferande slutet når upp till höjder som får också den mest blaserade att lystra till. Till höjdpunkterna hörde därför också Risto Pulkamos djupa brösttoner i arian som inleds med orden "Ty basunen kommer att ljuda" och Tuuli Lindebergs påföljande sopranaria "Om Gud är för oss, vem kan då vara emot oss?" där hennes sång var som den vackraste näktergals. Messias-oratoriet uppfördes även i Lovisa kyrka den 23 mars.

3/5