Traditionella och nya julsånger

BORGÅ. Runebergskören BSB:s första julkonsert i Borgå domkyrka i lördags under Teppo Salakkas ledning var en omväxlande och bra helhet med tradition och nyheter. Konserten kännetecknades av värdighet, ambition och en strävan efter en allt större professionalitet.

Den exakthet och noggrannhet som Teppo Salakka gav prov på i sin första konsert med Runebergskören i sakral- och gospelmusikens tecken i våras i domkyrkan finns kvar. Den märktes under julkonserten bland annat i arbetet med texten och diktionen: så här tydligt uttal av sångernas budskap hör man sällan, nu uppfattades varje ord och nyans utan problem.

Kören hade ju också på förhand aviserat att man i konserten ville lyfta fram julsångernas budskap om fred och endräkt på en orolig jord, något som aktualiserades på beklagligt sätt med skolmassakern i Connecticut i fredags.

Att Salakka liksom under vårkonserten inte heller nu låtit sina korister komma lätt undan märktes av att de femtio sångarna uppträdde utan notpärmar under hela konserten.

Programmet inleddes friskt och klart med nya Tollite Hostias ur Saint-Saëns Juloratorium från mitten av 1800-talet med Reidar Tollander vid orgeln. Liksom en sång litet senare i konserten ur Piae Cantiones sjöngs den på latin. Den här kategorin av sånger är antagligen omtyckta av ett flertal och kan försvaras på många sätt. Personligen hörde de till konsertens ointressantare avdelning. Till nyheterna hörde också Nattlig madonna av Fougstedt, ett mera svårsjunget men betydligt intressantare programinslag.

Mjukt

Karakteristiskt för de traditionella julsångerna var det mjuka anslaget och ett värdigt, litet långsammare tempo som bra underströk sångernas budskap.
Det märktes omedelbart i den fint utförda Stilla natt men också i Joulun kellot som brukar ha mera malm i klangen, men nu uppfördes varsamt och milt.

Fin gästsolist

Som gästsolist uppträdde Heini Honkaniemi som studerat både violinspel och sång vid Borgånejdens musikinstitut och numera har en examen från Helsingfors pop- och jazzkonservatorium och slutför studierna till popjazz-musikpedagog vid yrkeshögskolan Metropolia. Med sin vackra röst och sitt publikvänliga anslag fick Heini många nya beundrare i sånger som Christmas Song och Walking in the Air från animationsfilmen Snowman.

När Heini Honkaniemi tillsammans med Runebergskören avrundade med Mary´s Boy Child  gav hon också ett utmärkt smakprov på sin jazzigare framtoning. Teppo Salakka ackompanjerade flera sånger vid pianot medan Reidar Tollander skötte om samma sak vid orgeln, bland annat i Giv mig ej glans.

Välljudande trio

Till nyheterna för julkonserten hörde också att lucia med tärnor uppträdde först mot slutet.
Hanna Lönnroos som uppträdde som gästsolist under Runebergskörens vårkonsert sjöng nu i egenskap av lucia. Det var nog den mest musikaliska luciatrio jag upplevt. Tillsammans med tärnorna Rebecka Svedberg och Lina-Lotta Seger bjöd Hanna Lönnroos publiken i en fullsatt domkyrka på en välklingande och mycket vacker trestämmig sång.