På resa till vårt förflutna

BORGÅ. Med filmen Prometheus 3D återvänder regissören Ridley Scott till Alien-filmerna eller egentligen till deras förstadium, samtidigt som han ställer några tunga existentiella frågor: varifrån kommer vi, vad är meningen med vår existens?

Prometheus var enligt grekisk mytologi en titan som stal elden av gudarna. De ville hålla elden för sig själva för att de misstänkte att människan inte skulle behärska den. I filmen drar Scott parallellen till människan utnyttjande av teknologin och dess betydelse i utforskningen av universum. Finns det en gräns som vi inte skall överskrida?

Filosofi och skräck

Prometheus 3D är en visuellt bländande filosofisk thriller och skräckfilm med handlingen förlagd till 2080-talet. Noomi Rapace (Millennium-trilogin, Sherlock Holmes) som gör en av huvudrollerna som arkeologen Elizabeth Shaw förankrar allt stadigare sin position på den internationella filmarenan. Med sin man i filmen som också är arkeolog hittar hon i början av filmen några grottmålningar som tolkas som kontakter med högre stående varelser från yttre rymden. Weylanbolaget går med på att finansiera en expedition ombord på rymdfarkosten Prometheus som styr i väg mot andra sidan av världsalltet där den landar på en planet med överraskande hemligheter.

Resan leds av den kallt beräknande Vickers (Charlize Theron - Monster) som sitter på pengarna och vars ord är lag. Med finns också androiden David (Michael Fassbender - Inglorious Basterds, Shame) som är en högintelligent människorobot men saknar vissa för människan typiska egenskaper. Vid sidan av Rapace blir han filmens intressantaste karaktär och en räddare i nöden då problemen börjar hopa sig.

Tidigare besök

Det visar sig att utomjordiska varelser besökt planeten och att alla inte lämnat platsen. Elizabeth som vill tro på gudomliga varelser som människans skapare får sig en ordentlig kalldusch när sanningen går upp för henne.

Filmen är en stilig gjord och professionellt visualiserad berättelse kring de yttersta frågorna. 3D-effekterna är ibland direkt hisnande och också inledningsscenerna från vattenfall på Island är fina. Men standardklichéer med två korkade, högmodiga vetenskapsmän som blir de första offren och en hjältemodig kapten, som man sett alldeles för mycket av i amerikanska filmer, grumlar till helhetsbilden.
När Prometheus 3D övergår till sci-fi med hög skräckfaktor tar den trots allt ett stadigt järngrepp om åskådaren. Och om någon film ropar på en fortsättning så är det Prometheus 3D, fortsättning följer antagligen inte bara med en utan med ett par tre filmer.