Krigets eko skallar i serieform
Femtioen serieaktiga huvuden i olika nyanser av rött pryder en av väggarna i Galleri Hörnan i Konstfabriken. Det är seriekonstnären Tiitu Takalos sätt att teckna världskartan som den ser ut i dag – med avstamp i pågående väpnade konflikter.
BORGÅ Tiitu Takalos starrbligande huvud i olika grader av rött – från ljusgul och orange till djupröd – får en att stanna upp. Vad är det här? En närmare titt av avslöjar den dystra sanningen: de femtioen skallarna representerar varsin väpnad konflikt i världen som årligen skördar dödsoffer.
– Det är inte nödvändigtvis fråga om fullskaliga krig, men nog om platser och situationer där det inte råder fred och där människor dör på grund av oroligheterna.
Takalo har arbetat systematiskt och skallarna är placerade i kronologisk ordning med namnet på den aktuella konflikten angivet på en lapp nedanför. Sorgligt är det att se att den stridighet som pågått längst är daterad 1927.
Konflikternas inbördes "ranking" anges i färgskala. Huvudena i starkast röd färg representerar de dödligaste pågående konflikterna medan de ljusaste huvudena beskriver schismer som skördar färre än hundra dödsoffer per år.
– Jag tycker om att göra ett gediget bakgrundsarbete då jag inspireras av någonting. Det finns exakta uppgifter om pågående, dödliga konflikter i världen och utifrån de har jag läst på.
Konstverket som heter Maailmamme kartta juuri nyt, världskartan som den ser ut just nu, har seriekonstnären skapat enkom med utställningen på Galleri Hörnan i åtanke. Liksom de övriga inbjudna serietecknarna har Tiitu Takalo utgått från seriefestivalen Å-fests tema för i år: "I krig och kärlek är allting tillåtet".
Explosiv är också Tiitu Takalos mera traditionellt utförda serie som handlar om ett krigiskt fantasiscenario där ingen vågar beträda skogarna kring Seinäjoki på grund av odetonerade klusterbomber.
– Det är ett tankeexperiment kring skogen som är något av en helgedom för finländarna. Vad skulle hända om det fanns potentiellt dödande klusterbomber i våra skogar?, säger Takalo som i serien låter lokala ungdomar drabbas av ett bombfynd.
Med serien hoppas Takalo väcka folk till insikt om det vidriga med klusterbomber, och för effektens skull har hon placerat serien i Finland.
– Storyn skulle inte alls vara lika gripande om jag tecknat en libanesisk apelsinodlare som stiger på en klusterbomb som exploderar, säger hon krasst.
En del av Galleri Hörnan är vikt för delar ut Tiitu Takalos album Minä, Mikko ja Annikki, som hon fick serie-Finlandiapriset för i fjol. Serieromanen utspelar sig i seriekonstnärens hemkvarter i Tammerfors, i trähuskvarteret Annikki och också här finns kriget med på ett hörn – också om det inte spelar huvudrollen.
Takalo visar några utdrag ur serien som kopplar dels till inbördeskriget 1918, dels till vinterkriget.
– Jag har funderat en hel del på hur nära förstörelse kvarteret varit. Till exempel fälldes 23 bomber över kvarteret julen 1939 och en slog ner i huset bredvid mitt. Dessutom har kvarteret klarat sextiotalets rivningshysteri då massor av gamla hus revs i Tammerfors.
Serieteckningarna har Tiitu Takalo gjort med träfärger, tuschlavering, vit gouache och olika effektfärger och inte minst i krigsscenerna är kombinationen effektfull.
Minä, Mikko ja Annikki börjar egentligen som en renoveringsdagbok – hon beskrev hur arbetet på hemhuset framskred – men växte till sig och blev en hel serieroman.
– Jag tycker om böcker, de är intressanta som objekt och därför roliga att göra.
Bildkonstnär Tiitu Takalos nya och tidigare utgivna serieoriginal ställs ut i Galleri Hörnan till och med den 14 februari.