Niina spikar stjärnornas tidtabeller
Borgåbon Niina Jalonen nöter landsvägarna i Finland i jakten på talangfulla artister med stjärnpotential. Däremellan sitter hon på Warner Music Lives kontor i Helsingfors och bokar gigs och arrangerar musikfestivaler.
BORGÅ – Det allra viktigaste i mitt jobb är att vara ivrig och inspirerad. Samma gäller egentligen alla som är involverade i musikbranschen, det krävs genuint engagemang för att lyckas, säger Niina Jalonen som sedan femton år tillbaka jobbar på programbyrån Warner Music Live.
Vid det här laget har hon sett många inhemska stjärnor födas, och glädjande nog hör många av hennes egna "fynd" till de populäraste artisterna i Finland. Allra viktigast i ekvationen är förstås att själva musiken är toppen.
– Bra musik hittar sina lyssnare.
Viktigt för Jalonen är att ständigt hålla tummen på tidens puls. Vad är populärt på den inhemska musikmarknaden? Vilka låtar spelas flitigt i radion? Vem är i ropet på webben, i sociala medier? Speciellt då hon planerar festivalhelheter som tidsmässigt ligger nästan ett år fram i tiden gäller det att ha näsa för vad som går hem hos publiken.
Stjärnstall
– Man måste ha en vision om vilka artisters stjärna som är på väg uppåt och vilkas som är i dalande. Hittills har jag oftast träffat rätt, kanske det är det som kallas yrkeskunskap?
I Niina Jalonens del av "stallet", som programbyrån kallas i musikkretsjargong, finns långa linjens artister som Paula Koivuniemi, schlagerälsklingar som Suvi Teräsniska men också nyare stjärnskott som operasångaren Waltteri Torikka och hiphop-poppiga Roope Salminen & Koirat. Den sist nämnda gruppen slog igenom med radiohiten Madafakin darra och i december kom singeln Pilkun jälkeen upp till två miljoner genomlyssningar på Spotify.
– Antti Tuisku är ett exempel på en artist som funnits i folks medvetande redan länge men som just nu lever ett uppsving. En del av hans popularitet beror säker på att han var med i teveserien Vain elämää och den vägen nådde ut till en ny publik.
Till hjälp är också Warner Musics så kallade 360-graders modell där livespelningar, musikproduktion och skivinspelningar är integrerade i samma system. Det gör att Niina Jalonen har stenkoll på vilka förmågor som är verksamma i stallet.
Framtidskoll
Till en del handlar hennes jobb också om att nosa reda på nya potentiella artister. Niina Jalonen trivs med att gå och se livespelningar för att samtidigt kolla publikens reaktioner och pejla sin egen yrkeskunskap mot åskådarnas. I musikbranschen är det något av en jackpot att råka på en ny artist som "spränger ens medvetande" som hon själv uttrycker det.
– Det gäller att hålla ett öppet sinne då man visionerar om framtidens stora namn eller som Cheek, skulle säga: "Parempi muuttunut kun juuttunut."
– Visst är det roligt att upptäcka nya löften, arbeta för att de ska få spelningar och sedan se hur de slår igenom. När alla talar om hur bra just den artisten eller just det bandet så är det någonting som jag redan vetat länge.
Festivalexpert
Sommaren är en hektisk men rolig tid för Niina Jalonen. Det är då som vinterns förarbete kulminerar i musikfestivaler runtom i Finland. I år håller hon i trådarna för hela fyra festivaler: tjugoårsjubilerande Kuopio Wine festival, Rantajamit i Lojo, Tahkojuhannus och Borgå Popfest på hemmaplan.
– Finländarna älskar musikfestivaler och målgruppen är allt från tjugoåringar till sextioåringar. För att locka dem alla måste vi ha olika slags artister att erbjuda. Helhetsupplevelsen är viktig, en mix av stående favoriter och nykomlingar brukar fungera.
Jalonen, själv bosatt i Hammars, tror till exempel starkt på tredagarsfestivalen Borgå Popfest, som i år ordnas för andra gången. Lokal färg åt festivalen ger Chisu, andra stora namn som ses i Borgå i början av augusti är Popeda, Jari Sillanpää, Antti Tuisku, JVG och Apulanta. Nyheten för i år är lördagen Junnupop som riktar sig till barn och unga. Här heter dragplåstret Robin.
Tajmning viktig
Ur arrangörsperspektiv är det mycket som ska klaffa för att en festival ska bli en lyckad helhet. Allting börjar med ett attraktivt artistgarde, och när det handlar om att sy ihop festivaler och göra dem lockande för publiken så måste Niina Jalonen också titta bortom de egna underhållarna.
– Vad gillar folk? Vilka artister föreställer jag mig att festivalpubliken vill se? Är det något band som har något spännande på gång, ger ut ett nytt album kanske före sommaren? Tajmningen är väldigt viktigt för att en festival ska bli en succé.
En lyckad festival står sig med artister som väcker stora känslor hos publiken. Då åhörarna skrattar, gråter eller applåderar så vet Jalonen att allting klaffat. Det värsta som kan hända är att någon artist blir sjuk och måste avboka sin spelning, då är det hennes uppgift att hitta en fullgod ersättande artist.
Kontorsråtta
Det dagliga arbetet på programbyrån är egentligen som vilken kontorsråttas som helst, bortsett från de täta stjärnkontakterna då.
– Jag bokar gigs, diskuterar gage, ordnar turnéer, bokar bussar, planerar shower, utreder artisternas tekniska behov och marknadsför en lång rad artister som gör musik i vitt skilda genrer. Det blir många telefonsamtal, mycket e-postkorrespondens och många timmar på landsvägarna.
För Niina Jalonens del handlar det mycket om att spika tidtabeller och om att organisera allting omkring artisterna till perfektion. På hennes bord artisternas eller bandens så kallade "rider", det vill säga listan med önskemål riktad till arrangören. Det kan handla om allt från tekniska specifikationer kring scenen men också om traktering back stage, i artistlogen.
– I Finland är musikerna rätt modesta och kommer inte med en massa huvudlösa önskemål. Det kan vara allt från champagne till extra strumpor som de vill ska finnas i logen.