Klänningar med grafiskt häng
Konstgrafikern Kirsi Neuvonen balanserar i ett känslomässigt gränsland där drömmar möter nostalgi. Naturen är en stark inspiratör vilket också präglar expon på Galleri Gamla Kaplansgården.
BORGÅ Kirsi Neuvonen finner inspiration i naturen och i naturhistoria i synnerhet. Över en längre tid har hon samlat på gamla böcker med botaniskt och zoologiskt innehåll; facklitteratur som hon finner fantastisk. I famnen på moder jord heter hennes decemberexpo på Kaplansgården. Det består av en samling vackra grafikmotiv, vilsamma för ögat.
– Skogen är ett centralt tema liksom årstiderna. Vinter, vår och sommar översätts hos mig till gran, ask och urskog.
I motiven som visas på Kaplansgården smälter hennes faiblesse för naturen och för historiska kläder samman. Speciellt klänningen är för ett naturligt element för Neuvonen.
– Min mamma var sömmerska och då jag växte upp på sextio- och sjuttiotalet sydde hon bland annat festplagg. De vackra dräkterna kittlade min fantasi men representerade också trygghet för mig. Det första klänningsmotivet skapade jag 1987 och efter en lång paus är jag nu tillbaka på samma tema.
Världen i fållen
Klänningarna har en central position i motiven men fungerar egentligen som inkastare till den värld som utspelar sig på den vida fållen och bortom. Bland annat ser man årstiderna passera, nästan som klänningsmönster, i flera av motiven.
Upprepning är ett grunddrag i Kirsi Neuvonens grafik. På väggarna hänger otaliga varianter av samma klänning där konstnären kombinerat naturmotiv och fonder i varierande färg och mönster. Klänningarna som är tryckta på ljus botten är massivare än de sirligare varianterna som har sin hemvist på en mörkare och mönsterfylligare bakgrund.
Kirsi Neuvonen ställer också ut en serie porträtt som är ovanliga såtillvida att de avbildade kvinnorna alla har bakhuvudet mot betraktaren. Det är en reaktion på att hon funderat en hel del på hur mycket man egentligen tittar på andra människor bakifrån. Man står i kö, man sitter på bussen, man bänkar sig i skolan, man sitter på konserter.
Fångad av frisyren
Alla bakhuvuden har en intressant effekt. Man börjar titta på verken som porträtt men sjunker sedan in i det som händer i bakgrunden.
– Det är lite som i gamla finska filmer där huvudrollsinnehavaren filmas bakifrån då hon står på stranden och drömskt tittar ut över havet.
I porträtten kommer de fina frisyrerna med en historisk aspekt: Förr låg det mycket makt och status inbakat i håret.
– Jag finner frisyrer väldigt spännande inte minst eftersom kvinnors hår historiskt sett varit väldigt utsatta. Män har uppfunnit en massa apparater som krullar och lockar och tämjer kvinnors hår. Egentligen handlar det om vad berättar kvinnor med sina hår?
Selfiens tid
Kirsi Neuvonen har närmat sig frisyrerna ur teknisk synpunkt. Petnoga och precis arbete krävs för att få till de otaliga streck som formar hårstråna och i förlängningen, de intrikata håruppsättningarna. Hon gör dessutom en koppling mellan klassisk porträttmålning och fotografi. Speciellt förskjutningen från det målade porträttet till fotografiet fascinerar henne.
– Porträtt är ett aktuellt ämne så här i selfiens tidevarv. Få låter numera måla upp porträtt, i dag tar man selfien i stället.
Största delen av motiven som visas på Gamla Kaplansgården har kommit till under det senaste året. Resten av verken daterar sig några år tillbaka i tiden.
Kirsi Neuvonen har ställt ut tidigare i Borgå, senast 2012 på en samexpo i Konstfabriken.