Eleverna gör jobbet för musikläraren
Musikläraren Rolf Danielsson belönas i dag med Svenska Kulturfondens pris på 3 000 euro för sitt mångåriga engagemang inom musiklivet i Borgåtrakten. Uppmärksammas gör också hans ständiga arbete som musikalisk inspiratör för skolungdomar.
BORGÅ Gymnasieettornas musiklektion är i full gång. Musiklärare Rolf Danielsson med headset på huvudet och med mixerbord, keyboard och notblad inom räckhåll instruerar klassen lugnt och metodiskt.
– Det är en lång och råddig låt som hoppar ganska mycket men jag vet att ni klarar det här, säger han och räknar i gång ännu en genomgång av låten One of Us, en hit från femton tjugo år tillbaka.
Ungdomarna – största delen på akustisk gitarr, några på keyboard, en på elgitarr och en bakom trummorna – startar trevande med introt och spelar låten igenom utan att snubbla alltför mycket. Rolf Danielsson sjunger " What if God was one of us? Just a slob like one of us?" med sin djupa röst och mellan varven inflikar han korta instruktioner till eleverna där han påpekar centrala övergångar på notbladen som speglas på vita duken.
– Coda, repris, dal segno. Varför tror ni man skriver noter så här? frågar han klassen.
– Det är jätteopraktiskt att skriva hela låten på olika blad, det skulle bli massor av noter, föreslår en tjej.
Spela stycket i mål
Så är det förstås och Rolf Danielsson ser till att klassen kommer "i mål" då man kör igenom låten en gång till. Någon av tjejerna sjunger också med och några till stämmer in då det är dags för lektionens finallåt Där gullvivan blommar.
Danielsson drar igen dörren till klassrummet och stänger ut larmet från korridoren.
– Jag har ljud omkring mig hela dagen. Ibland börjar lektonerna kl. 8 och slutar kl. 15 och därför är det riktigt kiva att ibland ha det helt tyst omkring sig.
Ja, hur orkar du lyssna på övande elever dag ut och dag in?
– Jag hör bara processen. Övningarna är ett arbetsredskap för att komma framåt. Det gäller också låtarna som oftast är desamma från dag till dag och år till år. De är arbetsredskap.
Bonus för Rolf Danielsson är att han är delförfattare till boken som används i undervisningen, Coda. Med andra ord har han kunnat påverka vilka låtar som finns i undervisningsmaterialet, det vill säga via vilka stycken läroplanens krav fullbordas. Bland materialet finns gamla godingar men också en del modernare låtar.
Låtvalet viktigt
– Låtarna som används i undervisningen är viktiga. Trots allt är min främsta uppgift att motivera ungdomarna att vilja lära sig mera om musik. Får jag dem motiverade så lär de sig och om jag inte lyckas motivera dem så har jag tappat dem.
Danielsson strävar efter att vara så systematisk som möjligt i undervisningen och spela sådana låtar med klassen som eleverna klarar av. Det gäller att inte hasta fram för då finns risken att gnistan för att fortsätta lära sig slocknar.
– Uppmuntran är otroligt viktigt. Vi kör samma låt tills eleverna känner sig trygga med den och känner att de klarar av den. Då behöver ingen tåra sig och skämmas inför de andra. Förstås är det också som man sade förr: upprepning är all lärdoms moder.
Rolf Danielsson började sin musiklärarkarriär i Strömborgska högstadieskolan 1983 och några år senare blev han också musiklärare i Borgå Gymnasium. Med några smärre avbrott för studier – han studerade bland annat till kantor – har han vid det här laget över trettio år bakom sig som musikpedagog.
– Min uppgift är att ge eleverna möjligheten att musicera. Det första jag gjorde då jag kom till Ströhö var att beställa trummor, synth och gitarrer så det räckte till alla i klassen.
Show som består
Redan under sitt första lärarår i Borgå ordnade Rolf Danielsson tillsammans med Micke Furustam en talangjakt som alla medverkande, såväl lärare som elever, gillade. Det var upptakten till Ströhö i toner som 2014 firade sin trettionde säsong.
– Ströhö i toner är jättekiva och engagerar varje år nästan halva skolan. Dessutom har det börjat leva sitt eget liv. Ingen frågar längre OM vi ska ordna Ströhö i toner utan NÄR vi ska göra det.
En och annan spirande musikalisk talang har tagit sina första scensteg i skolans gymnastiksal och det upphör inte att fascinera honom att det varje år kommer fram nya förmågor. Gymnasiets årligen återkommande Bogy-Show – där den första showen ordnades 1986 – är också en Rolf Danielsson-skapelse. Där får han nöjet att återse många av de ungdomar som han tidigare jobbat med i Ströhö i toner, och märka hur mycket de gått framåt.
Eleverna inspirerar
– Det är spännande att se utvecklingen. För mig är det ett privilegium att få jobba med ungdomar varav en del kanske senare sysslar med musik till och med på heltid.
Kärnan i musikarbetet han gör ligger alltid hos eleverna. De är de som gör att han trivs.
– Musiklärarjobbet ger mig mycket. Det känns vettigt och så länge som det gör det så vill jag fortsätta. Så mycket mer behövs inte för att det ska kännas meningsfullt och för att man ska trivas med det man gör.
Priset då? Hur känns det?
– Jag är rödbrusigt smickrad och känner mig uppmuntrad, säger Rolf Danielsson som med stor sannolikhet i kväll infinner sig på Folktingets svenska dagen-fest i Kotka för att ta emot hedersbetygelsen.
- Svenska kulturfonden belönar årligen regionala kultur- och utbildningsinsatser i samband med Svenska dagen.
- I östra Nyland belönas Rolf Danielsson med 3 000 euro med motiveringen (i korta drag):
- "Rolf Danielsson har på ett betydelsefullt sätt bidragit till musiklivet i Borgå med omnejd genom att engagera ungdomarna i skolans musikverksamhet. Han ger mycket utrymme för ungdomarna att förverkliga egna helheter och uttrycka sig själva, vilket bidrar till att musikaliska ringar sprider sig långt utanför skolans verksamhetsfält. Han står bakom Bogy-Show vid Borgå Gymnasium och den numera klassiska ”Ströhö i toner”, som år 2014 ordnades för trettionde gången. Han är också en uppskattad musiker i lokalsammanhang.