Han lever för magin i mörkrummet
Spanjoren Roberto Canedo går tillbaka till fotografins rötter med sin hålkamera. Den närmaste tiden riktar de knapphålsstora öppningarna i gamla plåtburkar mot motiv i Lovisatrakten.
LOVISA Gran Canaria-födda fotografen Roberto Canedo är tre veckor in på sin första Finlandsresa. Han har Lovisa gästateljé som bas och jobbar bland annat på en utställning med lokala miljöer som motiv.
Gästateljén ligger i en av de gamla bankbyggnaderna invid torget och rummet bakom en femtoncentimeter tjock ståldörr till ett gammalt kassavalv har han förvandlat till ett mörkrum. Det är ett absolut krav för att Canedo ska kunna arbeta med sin favoritfototeknik.
– Jag använder hålkamera då jag tar mina bilder. Det innebär att jag fodrar gamla plåtburkar med fotopapper, förseglar locket och sticker ett knappnålsstort hål i burksidan.
Gillar ursprunget
Canedo är inte den som tjusas av den digitala fotograferingens hastigt knäppta rutor och omedelbara resultat, han håller sig till ursprunget, till det som han ser som fotografins storhetstid.
– Jag vill göra någonting mera statiskt då jag fotograferar och det uppnår jag med plåtburkarna.
Tekniken är viktig för Roberto Canedo. Det är elementet som ger honom tid då han arbetar. Det lilla hålet i burken är startpunkten och det riktar han mot så vackra och natursköna platser som möjligt. Avgörande faktorer är ljus, väder och vind.
– A och o är att hitta ett vackert men så tryggt ställe för burken som möjligt. Ibland låter jag burken stå i ett halvt års tid på samma plats och över en så lång tid kan vad som helst hända. Det är i och för sig en del av spänningen.
Spännande resultat
Hålkameran är ett tricksigt val som kräver tålamod, gott om tålamod.
– Väntan på att få se hur bilden lyckats är lång, så det gäller att fundera noga på vad man väjer att fotografera.
För honom är det fascinerande att ta en bild var som helst: sluta burken, placera ut den på önskad plats för att sedan öppna den i mörkrummet och vänta på att resultatet framträder.
– Det är en magisk stund.
Badbalja och burkar
I en pink badbalja för barn ligger en hög fotografier i blöt. Det här är motiv som han tagit under veckorna i Finland, bland annat i Lovisa. Bilderna är långsmala och buktar sig lite, men så har de också samtliga suttit fästa på insidan av gamla kaffe- och kexburkar i plåt.
I mörkrummet är motiven fortfarande spegelvända och först då Roberto Canedo överfört bilden till det slutgiltiga fotopappret är bilden klar.
På väggen i gästateljén hänger bilder som Canedo tagit bland annat på hemön Gran Canaria och i miljön kring vulkanen på grannön Lanzarote. Motiven är aningen diffusa men med skärpa i djupet. Så har de också formats – ursprungligen uppochner – i en plåtburk som fått stå på ett och ställe i ett års tid.
– Vet du vad de här strecken är? frågar han och visar en serie ljusa linjer som präglar bilderna.
Solspår
Nej, det är inget stjärnfall, utan det är spåren som solen gjort på fotopappret under året; en ljust suddig linje per dygn. Spännande att se är hur motiven tagna på Kanarieöarna är märkta av nästan vertikala linjer medan motsvarande årslånga tagningar i norra Spanien bjuder på en mera horisontellt betonad serie streck; solens kurva ligger närmare jordens ju längre norrut man kommer.
Alltid behöver processen inte vara så lång.
Fotopapper är inte så sensibelt och beroende på ljusförhållandena räknar Robert Canedo med att han måste öppna kamerahålet i minst en minut och till en timme för att få en bild. De gånger han "snabbfotograferar" bandar han också ljudet från omgivningen.
– Resultatet blir en upplevelse där bild och ljud korrelerar.
"Snabbfoto" i Lovisa
Motiven som han tar i Lovisa hör till kategorin snabba bilder och till dem hör inbandat ljud. Vid slutet av sin vistelse i gästateljén har han för avsikt att ordna öppet hus då den som vill får uppleva Lovisa i hålkamerabilder med tillhörande ljud.
Hålkameran är inget lätt val men Roberto Canedo känner att det är hans grej.
– Det ska vara en njutning att skapa konst, och så känns det för mig då jag fotograferar med min hålkamera.