Äckelrealistisk relationsproblematik
Lucky heter Teater Viirus realistiska höstpjäs med interfolierade berättelser om svårigheten med att vara människa i allmänhet och om att leva i parrelation i synnerhet.
HELSINGFORS Lucky med underrubriken Berättelser om livet i Helsingfors är teaterns konstnärliga ledare Maria Lundströms debutpjäs som manusförfattare.
På det allmänna planet är Lucky nutidsdramatik i äckelrealistisk anda, men också en pjäs som följer Teater Viirus utstakade programpolicy, att med teatern som medium ruska om åskådaren genom smärtsamma inblickar i en problematik som finns här och nu.
I tre sammanflätade berättelser framstår individens jakt på traditionell lycka i form av pengar, arbete, kärlek, sex och familj som en slags omvänd parrelationsmanual i skådespelets form med budskapet: vad ni än gör, så gör inte som i föreställningen. Men samtidigt som Maria Lundström låter de mörka kanterna överväga, låter hon också en viss ljusning skymta fram mot slutet.Specifikt kretsar handlingen kring kärnfamiljens sönderfall, om en splittring av samhället inifrån, där vedertagna romantiserade normer kring äktenskap och parrelationer blir bisarra spegelbilder av en vardag som förkväver och förtär.
Tre i fokus
Lucky handlar om det småborgerliga paret med barn och flott bostad, tolkat av Viktor Idman och Jessica Raita. De har vuxit isär, kommunikationen har gått i stå och kärleken har tagit slut för att de har haft det fullt upp med sig själva och ungarna. Hans företag är på fallrepet och han har skulder upp över öronen, hon känner sig så desillusionerad och negligerad att en kollaps är nära förestående.
Som om det inte vore illa nog, stiger temperaturen ytterligare några grader när det uppslitande förhållandet mellan Maria Ahlroths unga kvinnokaraktär och en drogmissbrukare i Pelle Heikkiläs gestaltning dukas upp. Hon råkar dessutom vara syster till företagarmannen med problem, så paren möts, kvinnorna hittar en gemensam nämnare i sin egen misär, medan männen stöts bort av varandra.
Mellan dessa två par i olika stadier av desperation finns Oskar Pöystis ensamstående socialarbetare, en sorglustig figur som dels konfronteras med den misslyckade företagarmannen som behöver hjälp av samhället, dels själv söker kontakt med kvinnor via nätet och på krogen – med dåligt resultat.
Nytt formspråk
Lucky som berättelse är starkt skådespel och teater i tiden men ändå mera förutsägbar än nydanande.
Scenografen Kaba Assefa har å sin sida gett pjäsen ett formspråk som är både nytt och annorlunda.
Handlingen utspelas nämligen huvudsakligen nere på golvplanet med åskådarna bänkade en våning högre upp. Att det påminner om ett romerskt gladiatorspel är säkert ingen slump.
Parallellerna mellan antikens gladiatorer, de som i underhållningssyfte tvingades kämpa mot varandra och vilda djur inför kejsarens ögon och dagens moderna slavar, som utför samma ritualer under marknadskrafternas översyn, undgår knappast någon.
Lucky
På Teater Viirus.
Manus & regi: Maria Lundström. Dramaturgi: Christoffer Mellgren. Scenografi: Kaba Assefa. Ljusdesign: Lauri Lundahl. Ljuddesign: Kristian Ekholm. Kostym & rekvisita: Emma Taivainen.
I rollerna: Maria Ahlroth, Pelle Heikkilä, Viktor Idman, Oskar Pöysti, Jessica Raita och Björn Karlsson, Mikaela Raita/Ida Korsström.
Premiär: 10 september 2015. Speltid: c. 2,5 t inkl. paus.