"Sibeliusdagarna är en intim grej"
Att planera musikfestivaler har alltid varit cellisten Jan-Erik Gustafssons önskan. I Lovisa lever han sin dröm som konstnärlig ledare för Sibeliusdagarna för 22:a gången på raken.
LOVISA Sibeliusexperten Erik Tawaststjerna var den som i slutet av åttiotalet tog initiativet till Sibeliusdagarna i Lovisa. Till en början låg fokus mera på Jean Sibelius kompositioner, på seminarier och på paneldiskussioner jämfört med dagens konsertfokuserade upplägg.
Jan-Erik Gustafsson har hållit i trådarna sedan 1998. Det var Lovisa stad som tog kontakt med honom då de ville bygga ut Sibeliustemat till en regelrätt musikfestival med konserter och musikgäster.
– Varför de ringde mig? Kanske för att pappa är född i Lappträsk och har gått i skola i Lovisa.
Lovisa lockar
Gustafsson erkänner att festivalplanering alltid varit hans dröm, och han tycker det är trevlig att återvända till Lovisa och Sibeliusdagarna år efter år. Att festivalen heter Sibeliusdagarna har visserligen sina sidor. Sibelius är ett måste på repertoaren och att välja vilka stycken som spelas är inte alltid lätt.
– Sibelius är kanske mest känd för sina symfonier men av ekonomiska orsaker har det varit nästan omöjligt att uppföra dem i Lovisa. Därför var det fint då vi för tre år sedan fick en bra deal med Lojo stadsorkester, nu har vi kunnat spela Sibelius första och andra symfoni.
Jan-Erik Gustafssons mål är att också Sibelius fem följande symfonier ska ljuda i Lovisa under kommande Sibeliusdagar, men i år blir det ett avbrott i sviten. I stället har han plockat fram Kullervo-symfonin som han tycker passar fint under kompositörens 150-årsjubelår.
Snabb Kullervo
Kullervos libretto baserar sig på dikter ur Kalevala och året 1891 då symfonin skrevs vistades Sibelius i Östnyland. Bland annat träffade han runosångaren och gråterskan Larin Paraske i Borgå men det var i Lovisa som stora delar av symfonin komponerades.
– Kullervo är väldigt annorlunda jämfört med Sibelius övriga symfonier. Den är otroligt radikal i skrivsättet, den har ett snabbare momentum.
– Jag ser verkligen fram emot att höra Kullervo framföras i Lovisa kyrka. Jag fattar inte hur det är möjligt, men jag har faktiskt aldrig hört symfonin spelas live tidigare.
Kullervo kräver en stor produktion och spelas kanske därför inte så ofta. Under Sibeliusjubelåret har den hörts i Helsingfors men nu står alltså Lovisa i tur.
Solistproblem
För Gustafsson har symfonin också fört med sig en del bekymmer. Det började med att Johanna Rusanen-Kartano, som först skulle sjunga rollen som Kullervos syster fick en stor roll i Syd-Amerika och inhiberade alla andra engagemang. Lilli Paasikivi engagerades i stället men hon insjuknade och så sent som i tisdags fick operasångerskan, sopranen Päivi Nisula ta över; nu är det hon som sjunger de känsliga partierna medan baryton Ville Rusanen gör Kullervo.
– Det är otroligt fint att Kullervo spelas i en så fantastisk miljö som Lovisa kyrka. Vi har spelat där många år och akustiken har blivit bättre sedan renoveringen. Kyrkan är lite grann överakustisk, såsom kyrkor brukar vara.
Däremot är Jan-Erik Gustafsson stormförtjust i salen i Lovisa gymnasium; där har akustiken visat sig vara perfekt och det är lätt att bygga upp ett fungerande program. Konsertplatsen är också utmärkt med tanke på mängden åhörare som får plats, till exempel i Lovisa kyrka är sittplatserna begränsade i större utsträckning.
Lyssnarvänligt
– Lokalerna sätter ramarna för hur många åhörare som får plats på konserterna. Vi kan inte brassa med besöksmängderna och kommer kanske upp till omkring tusen sålda biljetter under hela helgen. Å andra sidan så är Sibeliusdagarna en liten intim grej och det är en del av charmen.
Gustafsson drar paralleller till hur kammarmusik ursprungligen uppfördes, i små rum där musikerna och publiken kom nära varandra. Han blir ivrig:
– Så ska det vara. Publiken ska känna musikernas svettlukt, de ska känna alla möjliga vibrationer. För mig personligen är det viktigt att sitta nära musikerna då jag går på konsert, då är det lättare att lyssna.
Sibelius och Sallinen
Sibeliusdagarnas program öppnas i kväll i Lovisa gymnasium med två humoresker, nr 2 och 4, av Sibelius.
– Humoreskerna är väldigt populära bland violinisterna, däribland Anna-Liisa Bezrodny. En intressant detalj är att hennes far, som var berömd sovjetisk violinist, hade chansen att träffa Sibelius och spela styckena för honom. Paavali Jumppanen ackompanjerar på piano.
Årets festivalprogram är inte enbart en hyllning till Jean Sibelius. Uppmärksammas gör också finländska tonsättaren Aulis Sallinen, som fyller 80 år i år, och på inledningskonserten spelas hans Adagio no 1. op 102 av Mika Väyrynen på dragspel.
– Mika Väyrynen är landets nummer ett på dragspel. Han har till och med uppträtt som dragspelssolist i Wien.
Förutsatt att hälsan tillåter kommer Sallinen själv att finnas på plats i Lovisa för att höra fredagens uruppförande av Canti per Vallis Gratae op. 104 i en version för dragspel och piano. Stycket är egentligen skrivet för orgel och piano.
Kulmen i kyrkan
I samband med fredagens inledande konsert i gymnasiet ges också fyra sånger ur Sallinens opera Ryttaren med mezzosopranen Anna Danik och pianisten Paavali Jumppanen. Samma duo hörs under kvällskonserten på Centralen, konserten som Jan-Erik Gustafsson beskriver som festivalens funnyconcert.
– Det blir ett delvis improviserat program, garanterat spännande och överraskande.
Sammanlagt omfattar årets Sibeliusdagar fem konserter. Lördagseftermiddagens musikval går på temat "Den unge Sibelius" men festivalens kulmen ligger kvällens uppsättning av Kullervo-symfonin i Lovisa kyrka.
- 10–12 september 2015.
- Öppningskonsert. Torsdag 10.9 kl. 18 i Lovisa Gymnasium. Biljetter à 25 euro.
- Ryttaren. Fredag 11.9 kl. 18 i Lovisa Gymnasium. Biljetter à 25 euro.
- Klasaren kastar loss. Fredag 11.9 kl. 21. Centralen. Biljetter à 25 euro.
- Den unge Sibelius. Lördag 12.9 kl. 15 Centralen. Biljetter à 20 euro.
- Kullervo. Lördag 12.9 kl. 18 i Lovisa kyrka. Biljetter à 25 euro.