Kontraster tecknade med tusch
Borgåbördiga Veera Nykänen har fastnat för att teckna med tuschpenna på papper. På Galleri Adlerkreutzbahn visar hon en serie teckningar där hon dyker ner i en drömlik, svartvit natur.
BORGÅ Tusch på papper är Borgåbördiga Veera Nykänens uttrycksform. Hon brinner för det omedelbara i stunden då teckningen föds, streck för streck.
– Teckna är min grej. Jag gillar själva händelsen, teckningsprocessen är för mig lugnande, uppfriskande, intressant och ibland också överraskande.
Att teckna med tusch är en exakt konst. Det finns inte plats för misstag och korrigeringar kan man göra enbart genom att forma om de personliga kriterierna för hur motivet ska se ut. Nykänen upplever att hon kan lära sig mycket av ett föränderligt motiv.
Kräver rymd
Galleri Adlerkreutzbahn i Borgå är inte särskilt stort och därför ställer hon ut endast fem tuschteckningar
– Teckningarna är känsliga och behöver rejält med yta och gott om plats att andas. Och det gäller inte bara ritpappret utan också väggytan, säger Nykänen och hänvisar till den luftiga upphängningen.
Utställningen går under samlingsnamnet Tutkimusasema, forskningsstationen. Namnet har sin upprinnelse i hennes sätt att arbeta. Veera Nykänen studerar, forskar, observerar och upptäcker för henne själv nya saker då hon tecknar.
Drömperspektiv
Bortom tuschtekniken rör sig teckningarna motivmässigt i liknande kretsar. Nykänen tecknar gärna naturen och element ur naturen, men ur ett drömlikt perspektiv. Kontraster fascinerar henne och det är någonstans i gränslandet mellan dröm och verklighet, mellan skrämmande och tryggt, som hennes teckningar blir till.
– Naturen liksom drömmar är element som samtidigt kan var trygga och hotfulla. Det intressanta är att det ena inte utesluter det andra och jag är fascinerad av att man kan finna motstridigheter i en och samma känsla.
En del av Nykänens teckningar befolkas av skepnader som klart är människor men i vissa teckningar består närvaron närmast av individer som hon beskriver som "den andre".
Detaljrikedom
De svartvita motiven är precist tecknade och detaljerat utförda vilket gör dem spännande att betrakta. Det som på håll kan verka abstrakt kan på nära håll visa sig vara växter och annat organiskt material. På avstånd är till exempel intrycket av teckningen Matkustaja (resenären) ett helt annat än på nära håll där Veera Nykänens tuschstreck öppnar upp ytterligare några portar till drömmarnas värld. Det djupnande perspektivet öppnar samtidigt för olika tolkningar.
Nykänen är uppvuxen i Borgå och sin konstfostran inledde hon som sexåring vid Konstskolan i Borgå; hon bodde i granngården och genade över staketet. Fortfarande tänker hon med värme på flera av skolans lärare som gav henne gnistan att syssla med konst fullt ut.
I vuxen ålder har Veera Nykänen studerat måleri vid konstakademin Turun taideakatemia i Åbo. Numera bor hon i Helsingfors där hon delar sin tid mellan att teckna, att undervisa i måleri och teckning och att syssla med kampsport.
Utställningen på Galleri Adlerkreutzbahn är hennes första i Borgå. Hon har tidigare ställt ut bland annat i Lahtis och Vanda samt deltagit i samutställningar i Helsingfors och estniska Pärnu.