Filminspelning på solvarma klippor
Dokumentärfilmaren Petteri Saario låter lättjan vinna alltid då det är möjligt. Han riktar gärna kameran mot den vackra natur som finns alldeles bakom knuten i hemtraktens Borgå.
BORGÅ Det doftar solvarm tallskog med inslag av saltstänk. Stigen ringlar sig fram mellan blommande blåbärsris, över knotiga rötter, under svajande furor och öppnar upp mot ett guppigt hav och en oändlig horisont. Två svanar flaxar över Varlaxuddens gassiga klippor och nere vid strandbrynet står Petteri Saario, 53, med filmkameran riktad mot en smärt figur i blått. Det är dansaren och koreografen Virva Talonen som gör en graciös böjning i vinden.
Just den här försommardagen på Emsalös sydspets är det en sekvens till Saarios dokumentärserie Erämaan lumo (ungefär vildmarkens tjusning) som spelas in. Ett av avsnitten är förlagt till den karga ytterskärgården och fastlandets sista klippor.s
Ny vinkling
Petteri Saario har letat efter en ny infallsvinkel på den finländska naturen och i stället för att enbart filma djur och miljöer har han velat gå vidare och undersöka människans förhållande till naturen.
– Jag försöker identifiera och beskriva naturens immateriella värden. Jag strävar efter att förmedla naturupplevelsen via skönheten, tystnaden, de oförstörda landskapen, orördheten och vidsträcktheten. Men människan har också en viktig i plats i mina dokumentärer, trots allt är det vi människor som definierar vad den vilda naturen är.
Det var orsaken till att Saario inte vill filma de där typiska gåpåarna som pratar om naturens värden utan han ville visa också dem som naturen är ett livsvillkor för. Till exempel har han filmat renhållarnas och ripfångarnas vardag uppe i Lappland.
Uppriktig relation
– Jag har försökt hitta personer med en djup och uppriktig relation till naturen. Naturvänner kategoriseras ofta som naturskyddare och gröna aktivister men naturen är vår gemensamma skatt, och vi är en del av den oberoende av vem vi är och vad vi gör.
En av Saarios poänger när det gäller naturupplevelser är att naturen finns bakom knuten. I Östnyland kan man botanisera i skärgården, i Ekuddens lundar och i stadens livgivande puls, Borgå å – "en oslipad diamant, det finns otroligt fina platser längs med ån."
För att få en mera nyanserad bild av just skärgårdens etiska och estetiska betydelse har han filmat bland annat utifrån konstnärers horisont med fokus på hur de själva och deras skapande påverkas av naturen.
Dans, musik och kampsport
I Erämaan lumo ses förutom Virva Talonen också etnomusikern Veera Voima, båda med Borgåkoppling. Musiken i dokumentärserien bär Voimas handlag. Hon tar avstamp i urmusikens grunder och imiterar naturens ljud, formar regndroppar och eldsus med olika instrument
Petteri Saario går också på promenad i granskogarna Stensböle tillsammans med kampsportaren och naturvännen Markus Vänttinen. I hans fall är perspektivet ett annat. Saario filmar Vänttinen då han samlar näring ur naturen, till exempel sprängtickan som växer på björken är en eftertraktad form av superfood.
Naturkraft
– Naturen har en enorm genomslagskraft när det gäller människors hälsa och välmåga. Det finns otaliga studier som visar hurdana positiva verkningar naturupplevelser har såväl på kropp som själ. Naturen är viktig för oss som individer, också dagens urbaniserade människa har en inneboende längtan till den "riktiga världen".
På senare år har Petteri Saario själv gått aktivt in för att uppleva naturen med alla sinnen. Han doftar, känner, lyssnar och smakar på vad naturen har att bjuda och får i gengäld minnen med stark sinnesnärvaro. På vintern, när han plockar fram tanken på Emsalöklipporna i juni, så kan han känna den skrovliga värmen i handflatan.
Skön skärgård
– Skärgårdens skönhet är otroligt vacker i sin enkelhet. Den är grafiskt simpel och lika spännande under alla årstider.
Karga Klovharun har han filmat med Tove Jansson och Tuulikki Pietilä för ögonen. Paret flydde kulturgräddan i Helsingfors och valde ett enkelt liv i avskildhet under flera månader om året. Som Saario ser det är det enkla livet, nära naturen, ett sätt för människan att närma sig en form av fysiskt ursprungstillstånd.
– Det går inte att bortse vilken betydelse och vilken enorm inverkan skärgården och havet haft på våra stora konstnärer.
Havets påverkan
Solskivan har rört sig en bit västerut då Virva Talonen ställer sig på en platt sten vid klippranden och inleder sin dialog med havet. Hon sträcker ut armarna och böjer sig bakåt med de mörka lockarna böljande i vinden. Det enda som hörs är vågskvalp.
En stund tidigare har hon stått framför linsen och berättat om sitt förhållande till naturen och skärgården i synnerhet. Talonen är uppvuxen i S:t Karins utanför Åbo och steget till de omgivande skärgårdskommunerna har alltid varit kort.
– Havet är alltid närvarande i mitt undermedvetna och i filmen funderar jag på hur naturen reflekteras i mitt dansande.
Virva Talonen har jobbat med Petteri Saario även tidigare. Då gjorde hon en koreografi där hon rörde sig i linje med vattnets struktur.
– Jag är ingen naturaktivist men naturen är viktig för mig personligen och för mitt konstnärliga arbete. Vi har fyra kraftigt markerade årstider och det är klart att det påverkar mig om jag gör en koreografi under mörkaste vintermånaderna eller i klart vårljus i april.
Sexdelade Erämaan lumo har Petteri Saario filmat i tre års tid – det är ungefär minimitiden då man filmar en naturdokumentär. Serien som sträcker sig från sydlig skärgård till nordligaste älvar börjar visas i TV1 troligtvis kring årsskiftet. På vägen görs avstickare till bland annat Kuusamo, Saimen och Repovesi.
- Borgåfilmaren Petteri Saario har också under arbete:
- Dokumentär om en ung Sodankyläflickas uppväxt i gruvan Sakattis skugga i Viiankiaapa.
- Serie inför jubileet av Finlands självständighet 2017.