Fyrverkeri av färg och fantasi
Bildkonsteleverna från Sibbos högstadier och gymnasier visar upp skörden av sitt arbete under det gångna året. Utställningen i Sibbo huvudbibliotek är en explosion av färg och fantasi.
SIBBO Bildkonsteleverna i de högre skolklasserna i Sibbo ville skapa på ett tema som betyder någonting. De ville ta ställning i stället för att jobba utifrån mera traditionella motivkretsar. Valet föll på temat Jag i världen berättar bildkonstlärare Annette Lagerqvist vid Kungsvägens skola. Nu samsas fyra Sibboskolor om utställningsytan på biblioteket i Nickby inom ramen för expon Kuvis-Tecka.
– Eleverna har i hög grad haft fria händer och de har skapat en utställning som visar världen ur deras ögon.
Färgvärld
Olivia Wermundsén, Fanny Serenius och Willjam Fagerström, sjuor från Kungsvägens skola, hör till eleverna vars arbeten hänger i utställningsrummen. De har skapat utifrån den egna fantasin, men i vissa fall har de också målat med förebilder i kända konstnärers verk.
Bland annat Willjam Fagerström har målat en abstrakt vinterbild i kraftiga, lila nyanser, som inspirerats av Pekka Halonen. Han ställer också ut ett färgglatt trädmotiv på svart botten vars budskap är att vi alla är olika men lika värda.
– Jag tycker om färger, mycket färger, och vill att det syns i motivet.
Hos Olivia Wermundsén väckte temat Jag i världen många tankar, såväl positiva som negativa. Hon valde ändå att fokusera på det som är bra i sina verk, och har bland annat målat en sommarkväll vid havet.
– Jag tycker om att vara vid havet om somrarna.
Havsstranden figurerar också i Fanny Serenius stämningsfulla målning i pastellkrita. Hennes horisont skuggas av ett mörktonat träd.
– Trädet symboliserar det som är mörkt inuti oss. Sådana känslor som vi kanske inte visar utåt mot världen.
Otto Juga och Jesse Jokelainen från Sipoonjoen koulu deltar också i utställningen. Även de uppskattar det aktuella temat och finner det intressant. Otto Juga tycker att det har varit både roligt och spännande att dels skapa egna bilder, dels delta i konstprojekt där flera elever samsas kring ett och samma arbete.
Ett sådant är bland annat en intrikat målad konststege där eleverna bidragit med olika element, till exempel med origamifåglar som sitter på stegen.
– Jag tycker det har varit väldigt positivt att få uttrycka mig via konsten, också tillsammans i grupp. I synnerhet stegprojektet var speciellt, säger Otto Juga.
De två killarna hör till gruppen elever som gjort självporträtt på gammal plastfilm som kommunen donerat.
Fascinerande värld
– Vi använder mycket återvunnet material inom bildkonsten och är tacksamma för allting som vi får, säger Annika Brandt, bildkonstlärare vid Sibbo gymnasium och Sipoon lukio.
Hon är alltid lika fascinerad av att se vad högstadie- och gymnasieeleverna skapar under terminens gång, och tycker det är spännande att se vilka uttryck elevernas abstrakta tankar tar sig. Brandt brukar kasta ut en idé eller ett tema och låter eleverna fånga upp dem.
– Jag vill få ungdomarna att känna att de vågar skapa fritt och att det är tillåtet att misslyckas. Det finns inga bra eller dåliga alster.
Annika Brandt lyfter fram hur man inom bildkonstfostran försöker uppmuntra eleverna till kritiskt tänkande, inte minst med tanke på det enorma bildflöde som cirkulerar inom sociala medier i dag. Bildkonst och bildanalys är också något som hon vill se får en plats i den nya läroplanen som just nu är under arbete.