Lyckan kan inte köpas för pengar
Johanna Holmströms nya roman Hush Baby är ett tätt spänningsbygge som inte saknar litterära kvaliteter. Vi talar thriller i prima skandinavisk klass.
Ingenting är som det förefaller vara i det lyxiga bostadsområdet Vråkören där Sibbobördiga författaren Johanna Holmströms nya spänningsroman Hush Baby till största delen utspelar sig. Bakom jättelika panoramafönster, i enorma enfamiljshus med minst tre lyxbilar i carporten, lever familjer som materiellt sett har allting som behövs. Men någonstans under den polerade ytan pyr rädslan; det handlar om liv och död i allra högsta grad.
Barnpsykologen Robin Löf återvänder till barndomens Vråkören där hennes mamma, häxstämplad av grannskapets barn, fortfarande bor kvar. Mörka krafter är i rörelse och när Robin får höra att en armborstman rör sig i skogarna väcks både ett och annat barndomstrauma väcks till liv.
Samtidigt börjar fasaderna spricka och en räcka av händelser får mystiken att tätna. En jaktolycka med dödlig utgång. Ett färskt försvinnande. Välta gravstenar. Spritlangning. Och sedan, villaområdets barn som leker mystiska lekar i myren trots att de har drivor av fina leksaker liggande hemma i sina stora barnrum. Nedhyschade lekar som de är skrämda till att delta i, lite som barnen i Monika Fagerholms Lola uppochner.
Kvinnlig snok
Robin är den otypiska hjältinnan som på bästa Kitty Drew-manér börjar snoka runt i villasamhället Vråkören, på pricken likt förlagan Björnsö i Sibbo. Med joggingskor på fötterna och pulsen bultande vid tinningarna springer hon längre och längre in i den skogbevuxna terrängen, in mellan de minimalistiska lyxvillorna med havsutsikt, och samtidigt tränger hon allt djupare in i mysteriets kärna.
"Villorna stävar ut mot vattnet, som en enda enorm farkost forsar de fram mot det okända. Mot äventyret. Mot undergången. Hamnens brölande skepp kan ibland höras ända fram till dem och de svarar längtansfullt med en lika olycksbådande ton."
Naturen spelar en viktig roll i romanstrukturen. Omgivningen är som en helt egen organism som spelar med i händelseförloppet genom hårda vindar, piskande regn, susande tallar och sanka myrar. Johanna Holmström är inte den som frossar i blodiga detaljer, utan satsar på att successivt trappa upp spänningen till hjärtklappande nivåer.
Naturtrogen dialog
Språkligt sett bjuder romanen på njutbar läsning och Johanna Holmström träffar rätt också i dialogen. I Hush Baby pratar man som folk i allmänhet gör, vare sig man konverserar friserat à la lyxvilla eller talar dialektalt som i Vinqvists butik. I synnerhet det sistnämnda är språkgodis för den östnyländska publiken som inte blivit bortskämd med att beskrivas i text. Samma gäller för övrigt romanens placering i Sibbo, det ger extra krydda.
Romanen igenom placerar Holmström frikostigt ut såväl regelrätta ledtrådar som villospår och lyckas hålla läsaren i anspänning långt in på upploppet. De polisiära insatserna är förlagda till periferin och det är Robin som sköter utredningen. Emellanåt undrar man nog som läsare om hon är riktigt klok som beredvilligt klampar in i skottlinjen.
Själva storyn då? Det är inget vardagsscenario som Johanna Holmström dukar upp precis, men det sitter rätt i en värld som vår där det mesta är till salu om man är villig att betala tillräckligt mycket. Utan att avslöja för mycket av intrigen så kan man säga att det finns en etisk och moralisk slutsats inbakad i Hush Baby: Lycka går inte att köpa för pengar.
- Författare: Johanna Holmström.
- Utgiven 5.5.2015 på Schildts & Söderströms förlag, Norstedts förlag, 364 sidor.