Ljusets lov sjöngs i domkyrkan
Runda rytmer, otvungen orgel och sprudlande sopransaxofon tvinnades samman och bildare ryggraden i den oerhört vackra, sakrala sviten Varde ljus som uppfördes i Borgå domkyrka i söndags.
BORGÅ Fötter som stampar takten mot kyrkans stengolv, spontana applåder mellan styckena och avslutande ovationer som får ensemblen att stämma upp i ett extranummer. Publikens ryggmärgsreflex på den sakrala sviten Varde ljus, som uppfördes i Borgå domkyrka i söndags, vittnade om den hänförelse och den livsglädje som verket rörde upp i åhörarsjälarna.
Niodelade Varde ljus bygger på författaren Susanne Ringells texter till musik av Carita Holmström och bjuder på ett brett stilfält och en generös genretolkning sviten igenom. De sakrala texterna ger religionen ett brett och modernt uttryck och texterna förhöjs ytterligare av musiken som bjuder på musikalisk spännvidd, långt bortom lovsångens traditionella ramar.
I Susanne Ringells texter finns en okonstlad klokhet som är så självklar och så vacker i all sin enkelhet. Bildspråket rör sig kring våra basbehov, i en vardaglig miljö som gör bönen, tacksägelsen till ett lika naturligt element som att andas: "Tack för kroppen, för ryggradens alla kotor ... Tack för pelaren i vår rygg. När vi sträcker oss mot dig." Det direkta tilltalet är avväpnande och inkluderande; trosrymden växer och bjuder in.
Nydanande
Lovsångens mera traditionella element finns med i form av upprepningar i texten, i körsången och i orgelpartierna, men utöver det är det mesta nydanande och för med sig en frisk fläkt genom kyrkorummet. Carita Holmströms musik bjuder på en glad överraskning från första tonen. Vi talar medryckande rytmer och spännande instrumentkombinationer som får texten att lyfta.
Tom Salomonsen knäpper fram ystra klanger på timple och virtuosa Risto Salmi blåser fram fågelkvittrande toner på sopransaxofon medan Anne Hätönen lockar orgeln till ljud som påminner om fallande vattendroppar. Slagverkens klang, bland annat den peruanska cajóntrummans nyans, förstärker det ljusa budskapet och formar en otvunget blandad musikmatta.
Rytmisk bön
De latinamerikanska rytmerna och sopransaxofonen är tongivande och skapar en stämning som snarare för tanken till ett jazzhak än till ett kyrkorum. Men det är kanske just där som budskapet i Varde ljus ligger. Susanne Ringells och Carita Holmströms sakrala svit visar att kyrkan visst har högt i tak: här finns det plats för text och musik som vida överskrider det som traditionellt sett är vikt för bön och tacksägelse.
Sibbo vokalensemble och Tomas vokalensemble, som gjorde svitens körpartier, sjöng med minutös exakthet och fin samstämmighet under ledning av dirigent Dag-Ulrik Almqvist. Samma kan sägas om solisterna Minna Nybergs och Pia Lönnqvists kristallklara stämmor.
Skimrande dialog
I Spektrums färger kvittrar sopransaxofonen från orgelläktaren i sällskap med Pia Lönnqvist kristallklara stämma. Det är ljust och vaket då sax och alt gör en skimrande dialog i perfekt samspel. "Det är kärleken som är kärnan. Tack Gud för att du funnit för gott att skapa vindruvans klasar i såväl indigo som grönt och violett. Det är kärleken som är kärnan."
Publiken inkluderades i svitens två delar som skrivits som församlingspsalmer. Effekten är fin då kören inför Tack för kroppen tågar ut i mittgången och medlemmarna turvis vänder sig mot norra respektive södra kyrkokroppen, och därifrån hjälper de församlade att sjunga med. En vackrare kombination av text och musik än i den andra psalmen, Sommarpsalm - Fören av ljus, får man leta efter.
Det enda man önskat sig var att flera på söndagskvällen sökt sig till domkyrkan i Borgå. En vackrare och sällsammare ljusdos i lovsångsformat än Varde ljus får man leta efter: "Tack för de andra, tack för varandra. Vi är de och de är vi. Gud är ett, helig är Hen, komplett."
Varde ljus
Text: Susanne Ringell. Musik: Carita Holmström.
Sibbo vokalensemble och Tomas vokalensemble ledda av Dag-Ulrik Almqvist. Sopran Minna Nyberg, alt Pia Lönnqvist, piano & gitarr Carita Holmström, sopransax Risto Salmi, orgel Anne Hätönen, gitarr & timple Tom Salomonsen, kontrabas & perkussion Sara Puljula, slaginstrument Sami Koskela. Borgå domkyrka 8.3.