Himmelska toner och krigsmuller i fullsatt sal
Avantis 29:e Sommarmusik i Borgå, Earthly Pleasures, inleddes i torsdags med två klassiska verk och tematonsättaren Gerald Barrys kontrasterande genombrottskomposition i en fullsatt Avantisal.
BORGÅ. Konstnärliga ledaren Barbara Hannigans intentioner att låta det klassiska avspeglas i det moderna fanns alltså med som en klar riktlinje redan från avstamp. Länge och väl fick publiken också vänta på den omsvärmade kanadensiska sopranens entré, vilket förverkligades i sista satsen i Mahlers Fjärde symfoni.
Årets program är publikvänligare än man vant sig vid, om man med publiktillvänt avser "begriplig" klassisk musik. Så här är programmet uppbyggd i konsert efter konsert och inledningen var inget undantag.
Impressionistiska
drömmar av en faun
Först ute var Claude Debussys En fauns eftermiddag skrivet 1894 med gamle bekantingen Dima Slobodeniouk som dirigent.
Musikstycket är välkänt och omtyckt och också det första av Debussy som möttes med större framgång, alltså ett genombrottsverk.
I denna tonalt fria bearbetning av Stephane Mallarmés poesi vävs ledmotiven kring konst och sinnlighet samman till ett mytologiskt mångskiftande mönster i faunens minne. Stämningsladdade scenbilder och drömsyner glider i vackra impressionistiska tonkaskader förföriskt omkring, för att mot slutet avtona i en perfekt levererad och långt utdragen suck.
Krigiskt
Om "Faunen" kan räknas till Debussys genombrottsverk gäller samma sak för tematonsättaren Gerald Barrys Chevaux de Frise, kvällens andra programnummer med Slobodeniuok och kammarorkestern i ett betydligt mera krävande framförande.
Kompositionen visar med stor tydlighet vad Gerald Barrys tonspråk handlar om: en kompromisslöst diamanthård musik med volym i klangen och skarpa kanter, samtidigt humoristiskt men ställvis också våldsam.
Verkets titel betyder små spikstängsel uppresta mot kavalleriattacker. Det uruppfördes 1988, samma år engelsmännen firade 400-årsminnet av Englands seger över den spanska armadan, då lejonparten av Filip II:s skepp gick i kvav utanför Irlands kust. I musiken avtecknar sig tydligt åt diverse håll spretande kanoner jämte dissonansrika anfallsvapen, tumult, kaos och tilltagande segeryra.
I denna nästan oavbrutet framforsande ljudvägg återges samtidigt precisa och välkalkylerade passager. Trots att kaos råder, finns här en systematisk uppbyggnad som har sina hållhakar i klassiska arior, symfonier och folkmelodier och som mot slutet utmynnar i en kubistisk våldsamhet, vilket är typiskt för Gerald Barry.
Det krävande verket fick tidvis dirigenten att vrida sig som en mask på kroken samtidigt som de skickliga musikerna hade en minst lika svettig seans.
Till paradiset
Kontrasten mot avslutningsnumret Mahlers Fjärde symfoni var stor som en ocean.
Med maestro Jorma Panula på dirigentpodiet fördes åhöraren till paradiset med utgångspunkt i en bayersk folkvisa ur Des Knaben Wunderhorn, tonsatt av Mahler 1892 som Das himmlische Leben.
Symfonin berättar om människans uppfattning om himlen ur jordiskt perspektiv och har en nästan översinnlig klang som stegras mot himmelska höjder i adagiots inledning. Den långsamma satsen i symfonin utgör verkets centrum och ryggrad.
Mot slutet materialiserade sig också Barbara Hannigan som från tomma intet, då hon sakta framskridande bakom harpisterna tog sig fram mellan violinisterna till sin egen plats intill dirigenten. Med sin mjuka, innerliga tolkning svarade Barbara Hannigan för en hänförande insats. Soliststjärnan och dirigenten applåderas också efteråt in på scenen fem gånger.
Sommarmusik fortsätter ännu ikväll samt på lördag och söndag med barnkonsert och orkesterkonsert i Konstfabriken och jazz-folkmusik på Postbacken på lördag. Söndagen är vikt för en kammarkonsert i Lilla kyrkan på eftermiddagen och avslutningskonsert i Avantisalen på kvällen.
Earthly Pleasures
✭✭✭✭☆
Öppningskonsert i Avantisalen torsdagen den 26.6 kl. 19.
Dirigenter: Dima Slobodeniouk, Jorma Panula.
Sopran: Barbara Hannigan.
Claude Debussy: En fauns eftermiddag.
Gerald Barry: Chevaux de Frise.
Gustav Mahler: Symfoni nr 4 G-dur.