Nya spelregler inför Moon River
Den löst sammansatta organisation som orsakade problem med betalningar och marknadsföring av Moon River under tidigare år har hamnat på sophögen. Inför tredje Moon River den 30 augusti arbetar den nya styrelsen med klara spelregler. Man siktar också på ett eget varumärke, en image, för Kulturens natt i Borgå.
BORGÅ. – Problemen uppstod eftersom vi saknade en klar administration och evenemanget bara svällde ut. I fjol hölls redan så många som 90 evenemang, förklarar den nygrundade föreningen Moon Rivers styrelseordförande Kari Hirvonen tillsammans med styrelsemedlemmarna Birgitta Palmqvist och Klaus Suhonen.
De nya spelreglerna innebär större genomskinlighet. Deltagarna och producenterna betalar en klart definierad marknadsföringsavgift. Den ger rätt till en gemensam marknadsföring och att använda Moon Rivers logo under evenemanget. Avgiften varierar från 50 till 150 euro beroende på om deltagaren är en förening, café, mm; ett företag eller en restaurang som betalar högsta avgift.
Man kan också skriva in sig i föreningen Moon River. Avgiften är 20 euro för personmedlemmar och 50 euro för samfund, men det är inget krav för att få delta i Moon River evenemanget.
Nytt varumärke
För att få större genomslagskraft och synlighet vill nya styrelsemedlemmen Klaus Suhonen, som driver ett marknadsföringsföretag och gör grafisk layout, satsa på ett eget varumärke, ett brand, för Moon River.
– Jag hoppas många Borgåbor snart går med en t-shirt med en ny Moon River-logo på. Synligheten behövs också för att få flera nya företag i evenemanget.
På agendan
Till tredje Moon River har man redan bokat in några eftermiddagskonserter med Benny Törnroos och Mumintrollen på Grand. Tove Janssons 100-årsfirande i Borgå syns alltså också på Moon River.
På Kulturregementet visar man kortfilm för folket och på Gamla järnvägsstationen ordnas musikjippot Noice of Makasiini.
Wilenius båtvarv har öppet hus, i stadsbilden blir det igen dans med Dance Freaks och Konstfabriken dansskola och på gården till Holmska gården ordnar Borgå turistguider ett körsångstillfälle. Deltagarna är Cawiar, Porvoon Mieslaulajat, Porvoon Naislaulajat och Nice Voices. En så kallad påverkar arena hålls på Haaga-Helia för företagare och stadens ledande personer.
– Dessutom försöker vi oss på ett samarbete med Olutmedia Oy som ordnat med sex öltillställningar i Borgå tidigare. VI berättar mera när saken är utredd, säger Kari Hirvonen.
Han tillägger att restaurangevenemangen fortfarande är stora publikmagneter under Moon River. Folk kommer för att äta och lyssna på bra musik, etc.
– Vi hoppas också att få specialgrupper med i år, såsom personer från Kårkulla och rullstolsdansare, betonar Birgitta Palmqvist.
Budgeten för Årets Moon River är 20 000 euro, tio tusen euro mindre än i fjol.
– Då hade vi Dingo som dragplåster, i år strömlinjeformar vi budgeten och satsar pengarna på det lokala och på vår koordinator Laila Pulkkinen, säger Hirvonen.
Förberedelserna fortsätter, ett större allmänt möte om Moon River ordnas i mitten av maj.
Moon River
Hålls lördagen den 30 augusti i Borgå för tredje gången.
Organisatör är nya föreningen Moon River rf.
Som ordförande vekar Kari Hirvonen. Medlemmarna är Birgitta Palmqvist, Laura Pulkkinen, Paola Dadda, Klaus Suhonen, Hannele Ahlgren, Heino Tiilikainen och Marko Raikko.
En marknadsföringsavgift införs för deltagarna från 50-150 euro.