Äldre cirkuskonst. Birger Carlstedts Harlekin hör till Amos Andersons konstmuseums samlingar. Foto: Amos Anderson/Kari Siltala.

Cirkusen som konstarena

Helsingfors konstmuseum Tennispalatset har inlett höstsäsongen med två utställningar på nedre och över plan. Cirkushistorier i bottenvåningen är en specialkomponerad kollektion med konstverk från cirkusens färgsprakande värld medan den som kompromisslös karakteriserad nutidskonstnären Timo Heino ställer ut i övre våningen.

Vill man preferera är nog cirkusen som konstarena det mera publikdragande och lättillgängligare alternativet. Cirkusen med sin estetik och kolorerade symbolism har genom tiderna fascinerat bildkonstnärer över hela sitt mångfacetterade landskap. Här finns allt från dödsskräcken manifesterad i paradnummer på trapets högt uppe under cirkuskupolen som glädje, rörelse, skratt - och stillhet mitt i larmet.
Tretton konstnärer deltar. Att en ikon som Alice Kaira (1913 - 2006) hör till dem är ingen överraskning. Med sina folkkära clownporträtt har hon inmutat sig en bestående plats på vår inhemska konstarena.
Med Birger Carlstedt (1907 - 1925) är det litet annorlunda. Hans abstrakta måleri ansågs både som anstötligt och obegripligt. Därför valde han också att måla föreställande konst, vilket just tavlorna med cirkusmotiv bildar ett exempel på.
Nutidskonst
Nutidskonst med budskap, ett stenkast från själva cirkusarenan, ger Sampsa Sarparanta uttryck för i sina vardagsnära målningar. Ett paradexempel är Pisspaus från 2012 där en clown med röd näsa på en toalett just uträttat sitt behov, antagligen mellan cirkusnumren.
Satu Rautiainen hör också till våra nutidskonstnärer med eget tilltal, exponerat i ett tilltalande halvabstrakt måleri med stark färgpalett och djupa kontraster.
Vemodet vilar för sin del över cirkusartisterna i den nederländska Folkert de Jongs måleriska skulpturer med referenser i konsthistorien. Andra konstnärsnamn är Radoslaw Gryta, Outi Heiskanen, Pekka Jylhä, Mikko Kuorinki och Janne Kärkkäinen. Videoinstallationer med anknytning till trolleriets historia och nutid representeras av Marjo Levin och Kalle Nio. En liten kollektion med cirkusfamiljen Jernströms dräkter kompletterar presentationen.
Installationer
För museets andra konsthelhet med Timo Heinos ( f. 1962) nutidskons  handlar det varken om traditionellt måleri, om skulpturkonst eller om grafik som uttrycksmedel. I stället skapar han en slags paradoxal konst, ofta i vidlyftiga installationer, där material och föremål tillåts krocka med varandra med nya kombinationer som resultat.
Med det fria tänkandet som ledstjärna gör Heino en konst utgående kanhända från en vilja att chockera och visa att han finns till.
Ställningstagandet i konsten syns i en installation med pälsbollar uppflugna längs gallret i en stor bur. Mera gåtfull är hans kerubliknande figurer med getingbon på huvudena.
Agans björkris med gummibeklädda kvistar och fågelägg som dekoration ger förvisso utrymme för en mångfald tolkningar.
Heinos presentation är ett led i Helsingfors konstmuseums serie med finländsk samtidskonst.

Helsingfors konstmuseum Tennispalatset
Salomonsgatan 15.
I nedre våningen.
- Cirkushistorier med tretton bildkonstnärer.
I övre våningen
- Nutidskonst & installationer med Timo Heino.
Pågår 13.9. - 17.11.
Öppet tisdagar - söndagar kl. 11 - 19.