Vackrast. Den vackraste platsen vid Saima kanal vid Lauritsala är fotograferad 1903. Amerikanska kongressbiblioteket.

När färgfotot gjorde entré

Sergej Produkin-Gorskij har en obestridlig position bland en av pionjärerna inom färgfotografiets historia. Föga känd i Finland visas nu hans fotografier, kompletterade med svartvita foton av I.K. Inha samt målningar av Akseli Gallen-Kallela, på Gallen-Kalllela museet hela hösten och en bit in på nästa år.

ESBO. Färgbilder före färgfilmen. Sergej Produkin-Gorskij och karolinerna I.K. Inha och Akseli Gallen-Kallela är ett led i museets presentationer av fotoutställningar. Tidigare har bl.a. just I.K. Inha och Pentti Sammallahti lyfs fram.
Det var på tiden med den aktuella utställningen. Den ryska fotografen Sergej Produkin-Gorskij (1863-1944) har hamnat i skymundan för en bredare publik. Hans foton från början av 1900-talet från Karelen och Ryssland kan nu tack vare digitaltekniken och amerikanska kongressbibliotekets samlingar visas i hela sin glans.
Fokus i hans färgbilder ligger framför allt i kejsardömets historia, i dess landskap, arkitektur och människor, där furstendömet Finland kom att spela en inte så obetydlig roll.
Självlärd
Prokudin-Gorskij studerade kemi i S:t Petersburg, Berlin och Paris. Genom sin egen forskning tog han patent på framställning av färgdior och projicering av färgfilm.
Kring 1905 påbörjade han ett arbete med syfte att systematiskt dokumentera hela det ryska imperiet i färg. Tanken var att senare visa upp färgbilderna i skolor, för att ge eleverna kunskap om historien, kulturen och moderniseringen av Tsarryssland.
Själva processen byggde på en kamera som exponerade en serie på tre svartvita bilder under ett par minuter, senare nedkortat till några sekunder. Varje bild exponerades genom ett färgfilter-  ett rött, ett grönt och ett blått. Bilden upptog därmed varsin del av det naturliga färgspektret.
Genom att projicera varje bild i färgat ljus, som motsvarade det filter som använts vid exponeringen, och noga passa samman bilderna, uppnåddes en bild bestående av hela färgspektret. Färgkopior klarade Prokudin-Gorskij däremot inte av att tillverka. Om det här kan man läsa bl.a. på Wikipedia.
Fastän hans metod aldrig blev allmänt vedertagen kan hans utvecklingsarbete ändå anses som betydande, också ur dagens perspektiv. En stor del av fotona finns bevarade i det amerikanska kongressbibliotekets samlingar, dit de införskaffades 1948, framhålls det i utställningstexten.
Saima kanal… och fångtransport
Bland fotografierna kan nämnas Saima kanals vackraste plats - Lauritsala från 1905 i pigmentavdrag. I Gamla Pergula står skogsarbetare i traditionell pose för fotografen år 1915.
En rätt unik bild är också fotografen själv, en byggmästare och österrikiska krigsfångar på dressinfärd i Petrozavodsk (Petroskoi) 1915.
Utställningens affischbild föreställer tre karelska bärplockerskor, uppställda framför en grå bodvägg med blåbär på var sitt fat i sina händer.
I.K. Inhas svartvita fotografier hänger på väggarna upp mot museets torn samt i tornrummet högst uppe. Motiven är hämtade bl.a. från Saima kanal, från Uleåborg och från Sordavala (1893).
Akseli Gallen-Kallelas målning Madonna och nya cyanotypi Jättekast från 1891 respektive 1906 kompletterar.
Kurator för utställningen är Mikko Pekkari. Ur kongressbibliotekets samlingar har han sammanställt ett omfattande urval vyer som ligger nära den finländska betraktarens hjärta. I samband med presentationen utger museet boken Väri on valoa. Sergei Mihailovits Prokudin-Gorski valokuvauksen unohdettu pionieeri. Utställningens samtliga fotografier ingår i boken på 63 sidor.

Färgbilder före färgfilmen
Sergej Produkin-Gorskij och karelianerna I.K. Inha och Akseli Gallen-Kallela.
På Gallen-Kallela museet 7.9.13. - 26.1.14.
Gallen-Kallelas väg 27.
Öppettider tisdagar - lördagar kl. 11-16, söndagar kl 11-17.