Eric-Olof Söderström flankerad av solisterna i Beethovens nionde symfoni, Mia Huhta och Jeni Packalén.

"Det är som att åka puckelpist"

Beethovens Nionde symfoni är en utmaning för solisterna.

Sopranen Mia Huhta har två gånger tidigare uppträtt som solist i Ludwig van Beethovens Symfoni nr 9 "Ode till glädjen", Borgånejdens musikinstituts storsatsning på vårvintern framförs den 9 februari i Avantisalen. Att det är utmanande bekräftar Huhta utan omsvep:

– Det är som att åka puckelpist. Först tvingas man vänta länge, länge. Sedan sjunger man mycket snabbt och mycket högt.

Borgåkantor Eric-Olof Söderström som svarar för sånginstuderingen bekräftar det sagda:

– Solisterna tvingas vänta och hålla sig varma. Efter tre långa och vackra instrumentalpartier blir det plötslig den stora körens och solisternas tur. Avslutningen med kör och vokalister pågår i cirka femton minuter.

Mia Huhta deltog första gången som ung sångstuderande i Beethovens Nionde symfoni när Avanti uppförde verket i Konstfabriken i mitten av 1990-talet. Hon är också gammal bekant med Eric-Olof Söderström. Det var han som för cirka tjugo år sedan gav den unga sångaren chansen att sjunga med i Einojuhani Rautavaaras utomordentligt svårsjungna Katedral.

Symfonins andra kvinnliga solist, mezzosopranen Jeni Packalén konstaterar för sin del att hennes insats inte heller är lätt och att det också är en utmaning att få sin lägre röst att låta. Hon började sjunga som litet äldre, för cirka fem år tillbaka, och har bland annat hunnit delta i Nationaloperans kör, på Kammarmusikfestivalen i Kuhmo och som frilanssångare.

– Det är en stor ära att få delta i Beethovens nia.

Under presskonferensen berömmer musikinstitutets rektor Felix von Willebrand Avantisalens akustik. Mia Huhta har inte sjungit där tidigare men säger att den bästa akustiken hon upplevt som uppträdande artist var i Wigmore Hall i London.

Som manliga solister uppträder två kraftigt stigande stjärnor, tenoren Jussi Myllys, sedan 2009 solistanställd vid Düsseldorf Deutsche Oper am Rhein och basen Mika Kares, lika känd på operafestivalen i Nyslott som i München och Wien.

Liksom i Verdis Requiem och i Sibelius Kullervo som den östnyländska publiken fått uppleva i Lovisa kyrka respektive Avantisalen 2011 och i fjol är det projektkören Uusimaa-kören som svarar för den vokala styrkan med sina sextiotal sångare.

Lojo stadsorkester står för den instrumentala klangen och som kapellmästare fungerar som tidigare Esa Heikkilä. Biljetterna kostar 25 euro och säljs i förköp på Lippupiste och en timme före konserten vid dörren.