De ljusa bågarnas melodiösa Juloratorium

Uruppförandet eller egentligen världspremiären för Iiro Rantalas-Jaakko Heinimäkis Juloratorium i Sibbo kyrka på Sibelius födelsedag 8.12. gav en utmärkt eftersmak.

De harmoniska melodierna och de vida ljusa bågarna, med sin eleganta rytmik och element ur den lättare musiken, gjorde det till  ett vackert och lättillgängligt verk som också en yngre publik orkade lyssna på.

Juloratoriet är jazzpianisten Iiro Rantalas hedersbetygelse och tack för sin tid tillsammans med gosskören Cantores Minores, en tid som kan betraktas som ett första avgörande steg mot en numera internationellt uppmärksammad musikerkarriär.Iiro Rantala från Sibbo arbetade på Juloratoriet i närmare två år och rekryterade genast i inledningen prästen, science fiction författaren och kolumnisten Jaakko Heinimäki som textförfattare. Han har med sitt finska libretto, i svensk bearbetning av Gunilla Nyman, utöver det traditionella julevangeliet lyft in såväl såväl lätt humoristiska som vardagliga element.

Resultatet är en sexsatsig melodisk sinfonietta för fyrstämmiga Cantores Minores jämte solisterna Anu Komsi och Mika Pohjonen, för sexton musiker i Tiksola Co. och med kompositören själv vid pianot. Cantores Minores dirigent Hannu Norjanen ledde Juloratoriet med driven rutin.

Instrumentalt och vokalt

I den instrumentala inledningen visar Iiro Rantala redan tydligt vad som är på väg: det vackra tonflödet ger både associationer till filmmusik av Disney och lätt populärmusik med en liten nypa jazz. Oratoriets enda, men desto verkningsfullare pompösa och högtidliga inslag, är när änglarna och kören i andra satsen sjunger "Var inte rädda. Jag kommer till er med en nyhet glad".

I oratoriet är det inte improvisatören utan den mera strikt återhållsamma och verket hörsammande Iiro Rantala, iklädd Cantores Minores kördräkt med karakteristisk vit krage, som deltar på piano.I stället låter han de unga musikerna i Tiksola Co. under konsertmästare Minna Pensolas ledning glänsa, både som ackompanjatörer till kören och med långa, vackra mellanspel.

De många inslagen på klockor och slagverk bidrar till en fullödig instrumentalt musikalisk helhet, samtidigt som Cantores Minores bildar egentlig stomme för musiken. Helsingfors domkyrkas gosskör deltar också med egna solister i rollerna som änglar och herdar. Anu Komsi i rollen som Maria med det nyfödda Jesusbarnet och Mika Pohjonen som Berättaren bidrar med flera vackra arior.

Fint libretto

Jaakko Heinimäkis personliga men på samma gång pietetsfulla libretto är värd en eloge. Det både inleds och avslutas med orden: "Det är som om hela världen var insvept i en grå slöja, som om mörkret hade kvävt den gryende morgonen. Men just då syns en blixtrande gnista av hopp. Se, en stjärna tänds i mörkret. I mörkret tänds en stålande stjärna".

Längre fram i texten sjunger kören - som det står i librettot - "förstärkt med fåraktiga läten" - dvs. (bä, bä), om herdarna som vaktar sina får i natten. Och när de visa männen från Österlandet, ryttarna Kaspar, Melchior och Balthazar, drar åstad mot Betlehem har tonsättaren vävt in omisskännligt österländska toner.

IIro Rantala-Jaakko Heinimäkis oratorium är upplyftande, glad och värdig julmusik där flera inslag fastnar i minnet. Juloratoriet uppfördes i en fullsatt kyrka i Sibbo. Det framförs också i Helsingfors Domkyrka söndagen den 9 december.