Vinterväder hindrar inte cyklisten
Alla ställer inte undan cykeln när temperaturen sjunker under nollstrecket och kvällarna blir mörka. Joonas Dachinger tar cykeln till jobbet året om – han byter bara ut sommarcykeln mot vinterversionen.
BORGÅ Det går bra att cykla också vintertid bara man tar i beaktande att förhållandena är andra än på sommaren. Joonas Dachinger bor tillsammans med sin familj i Ebbo i Borgå. Han jobbar på Borgå sjukhus och tar oftast cykeln de drygt tio kilometrarna till och från jobbet året om, oberoende av vädret.
– Åska är jag lite rädd för, och om jag har ordentlig flunsa så cyklar jag inte. Men jag är sällan sjuk, säger han.
Snö, is, regn, blåst och mörker nämner han inte ens.
Joonas Dachinger har två cyklar, den ena för sommar- och den andra för vinterbruk. Så länge det är värmegrader använder han cykeln med vanliga däck, ser det ut att bli halka väljer han vinterversionen. Vintercykeln har redan några år på nacken och är en helt vanlig modell utan finesser.
– När det blir kallt fungerar inte vanliga växlar. Man kan inte cykla så fort på vintern då det är halt, då åker man omkull. Så egentligen är växlar onödigt på vintern, resonerar Dachinger.
Hjälm och däck
Dachinger är ingen textilcyklist även om han naturligtvis klär sig enligt vädret under sina arbetsresor. Till utrustningen hör cykelhjälm, huva och handskar samt lyktor och reflexer. I enlighet med sin och familjens ideologi konsumerar han så lite som möjligt.
– Jag försöker använda mina vanliga kläder och inte köpa något enkom för cyklingen.
Undantaget är dubbdäck för vinterbruk.
– De är bredare än vanliga däck och dubbarna gör att det är stadigt att cykla också på snö och is. Mitt råd till alla som cyklar på vintern är att investera i ordentliga däck. Jag har kört omkull ett par gånger, båda gångerna med sommardäck då det varit halt.
Ebbovägen är smal och slingrig med en hastighetsbegränsning på 60 kilometer i timmen på de flesta vägavsnitten. Morgonskiftet på sjukhuset börjar klockan 7 och kvällsskiftet tar slut vid 22-tiden, så det är beckmörkt den ena vägen under vinterhalvåret.
– Jag brukar cykla på körbanan. Cyklisterna har en remsa på ungefär fem centimeter längs landsvägen att cykla på, där finns inte så mycket plats.
De flesta bilister visar hänsyn då de möter eller kör om en cyklist, men det har hänt att Dachinger varit tvungen att i snabb takt stiga av cykeln och ta sig ut i diket med cykel och allt.
– Sedan putsar jag bort snön och fortsätter.
Dubbel nytta
Familjen flyttade till huset i Ebbo 2004 från Helsingfors där Dachinger blivit van vid att använda kollektivtrafik och cykla dit han skulle.
– Vi visste att vi måste skaffa bil när vi flyttade till Ebbo, det var den enda besvikelsen. Men vi klarar oss med bara en bil eftersom jag cyklar.
Bilen behövs för logistiken i en familj med både tonårsbarn och baby och två arbetande vuxna.
Att cykla är förutom bra för miljön också utmärkt för både kropp och själ.
– Jag mår bra av att cykla. Jag tål stress mycket bättre på jobbet när jag cyklat.
Dachinger tycker att alla som kan borde cykla mera. Han efterlyser flera kilometer cykelväg och påpekar att det skulle vara en ekonomiskt lönsam satsning – bättre fysik och regelbunden motion gör en friskare och sparar pengar för samhället.
– Det finns många som bor här i våra trakter och som gärna skulle cykla till jobbet i centrum, men som inte vågar, säger Dachinger.
Allt fler vintercyklar
Det har blivit mera populärt att cykla året om.
– Det är en förändring som man har sett under de senaste åren, säger trafikplanerare Lena von Knorring på Trafikskyddet.
Den vanligaste cykelolyckan på vintern är att cykla omkull. Både cykel- och körbanor blir hala när vägarna fryser och då får man se upp så man inte gör plötsliga svängar eller andra manövrar. von Knorring har lagt märke till att personer som vintercyklar i allmänhet utrustar sig enligt föret.
Dubbdäck gör att vintercyklingen blir tryggare.
– Man behöver inte ha dubbdäck, men det är säkrare. Det gläder mig att märka att allt fler vintercyklister satsar på dubbdäck.
Hjälmen skyddar
Enlig lagen ska cykeln vara försedd med reflexer och om man cyklar i mörker eller i skymning också med lykta. Cykelhjälm är alltid att rekommendera.
– I storstäder är man bättre på att använda hjälm än vad man är på landsbygden. Om man upplever trafikmiljön som otrygg är steget till att använda hjälm kortare än om man känner sig trygg i trafiken, säger von Knorring.
Trafikskyddet påminner med jämna mellanrum om vikten av att använda hjälm när man cyklar.
– Vi jobbar på sikt. När bilbältet kom tyckte folk att det inte var så viktigt att använda det, nu förstår alla att det är viktigt. Kanske kommer vi så långt vad gäller cykelhjälm om några år.
I dag finns cykelhjälmar av olika form och färg. En svensk tillverkare har tagit fram en airbag för cyklister, en slags ballonghjälm som man har som en krage kring halsen och som blåser upp sig och skyddar huvudet om olyckan är framme.
Lena von Knorring tycker det är roligt att cyklarna används också vintertid – så länge cyklisterna är medvetna om de utmaningar som föret kan orsaka.
– Det viktigaste är att vara försiktig, och se till så man syns. Man ska också beakta att bilisterna inte får stopp på sitt fordon lika snabbt då det är halt, säger hon.