En sport som ger blåmärken
Borgåbon Mikko Jägerholm tog nyligen FM-guld i konstflygning i advanced-klassen. Han är en av få som tävlar i en ovanligt specialiserad gren.
BORGÅ Det märks på långt håll att Mikko Jägerholms Suchoj Su-26 inte är en daglig syn, inte ens inom flygarkretsar.
Den korta och smala flygplanskroppen börjar med en stor motor som tar upp nästan en tredjedel av flygplanet. Bakom motorn smalnar kroppen av och övergår i en cockpit som är fullständigt barskrapad från allt som kallas bekvämligheter.
Tillverkaren har inte ens gjort sig besväret att dölja stålrören som utgör flygkroppens konstruktion. Golvet är i tunt plexiglas för att ge en klar sikt mot marken.
I övrigt finns här bara metall och enstaka gummidelar för bättre grepp, och mätare med kyrilliska bokstäver.
Det här är ett renodlat högprestandaplan för en person. En svårflugen maskin som tyglas med blixtsnabba rörelser. Det tjugo år gamla sovjetiska flygplanet hör till de bästa konstflygen man kan flyga.
Guld och silver
Det var i det här flygplanet som Jägerholm tog FM-guld i konstflygning i början av juli. I slutet av augusti blev det dessutom silver i nordiska mästerskapen i Norge. Borgåbon Mikko Jägerholm hör till det fåtal finländare som tävlar i sporten.
– Vi brukar vara omkring femton deltagare i Finland. I regel är det alltid samma människor. Den typiska konstflygaren är en medelålders ingenjör. Faktiskt inte yrkespilot, som man kunde tro.
Guldet gick sannolikt de flesta förbi. Grenen är liten och brukar oftast inte samla mycket annan publik än de övriga tävlande och en bunt flygplansentusiaster.
I praktiken handlar det om att flyga olika manövrar som loopingar, rullningar, tunnelroll, kubansk åtta och någon Immelmann. Piloten ska göra så rena manövrar som möjligt medan den flyger upp och ner, uppåt och rakt ner mot marken i flera hundra kilometer i timmen.
Minimihöjden ligger på tvåhundra meter. Någon uppvisning är det inte.
– Det är ingen skrytsport där man visar hur snabbt och lågt man kan flyga, som i flygvisningar. På tävlingarna blir man avstängd om man flyger farligt.
I praktiken gör man tre program som poängsätts av domare på marken. Ett avslöjas på förhand så att alla kan öva inför tävlingen. Det andra är en egenkomponerad rutin som måste innehålla vissa manövrar. Tanken är att man väljer sådant som passar den egna flygstilen och det egna flygplanet. Det tredje är Jägerholms favorit: det okända programmet.
– Alla får det tolv timmar innan tävlingen börjar. Man kan inte öva, bara memorera.
Det betyder att man får ta till andra metoder, vilket i regel brukar bli att simulera programmet. Jägerholm har ritat en kvadrat på marken utanför sin flyghangar vid Vesivehmaa flygfält i Lahtis. Kvadraten motsvarar den vertikala boxen på en kubikkilometer som man tävlar i. Där går han fram med glidande steg och gestikulerar med händerna för att simulera rörelserna som han ska göra på vissa specifika områden.
– Sedan gäller det att analysera omständigheterna. Som vilken höjd man börjar på, hur vinden påverkar.
Tung sport
Det ser ganska lätt ut när proffs sysslar med konstflygning. Men Jägerholm, som till vardags flyger för Finnair, intygar att det är allt annat än det. Det är både fysiskt och psykiskt tungt: planet rör sig med krafter som gör att piloten kan tuppa av om han inte tänker efter. Dessutom är han fastspänd med ett sjupunktsbälte som är så spänt att man får blåmärken på låren.
Ett program på fem minuter kräver total koncentration.
Krafter på åtta eller nio g är helt normalt – något som på ren svenska betyder att en pilot som väger 80 kilo stundvis har en massa på över 640 kilo i hårda manövrar. För att inte tala om huvudet som normalt väger knappt fem kilo. I åtta g får nacken bära upp fyrtio kilo.
I positiva g-krafter, som i en looping där piloten trycks mot stolen, måste man spänna musklerna kroppen för att få blodet att stanna i huvudet. Ibland har man negativa g, som när man flyger upp och ner, eller i en inverterad looping. På motsvarande sätt lyfter man då upp från stolen så att blodet rinner upp i huvudet. Då gäller det att slappna av.
– Tänk dig själv att man i sex negativa g lyfter mot säkerhetsbältet med 480 kilo. Därför måste planet vara oerhört kraftigt byggt. Och bältet måste vara kraftigt.
Manövrar som skiftar fort mellan de två ytterligheterna är farligast. De kallas också för "sleepers", alltså ungefär sovare.
– Det är manövrar som gör att man kan tuppa av. Om man går från minus sex g till plus åtta g så hinner inte kroppen med om man inte är förberedd.
De kraftiga rörelserna i kombination med en cockpit som är liten och full med hårda metallkanter gör att Jägerholm brukar vara full av blåmärken efter ett pass.
– Det är fruktansvärda krafter som påverkar en. Man kastas av och an snabbt. Jag vet inte när det händer, men märker senare att jag har blåmärken.
Unikt i Finland
Det är nu första sommaren som Jägerholm flyger i sin Suchoj efter att ha bytt upp sig från en Jakovlev Jak-55. I Finland är Suchojn unik, och innebar därför en del huvudbry för myndigheterna när han skulle registrera den. I slutändan gick det bra.
Modellen skapades på 1980-talet och representerar sovjetisk högteknologi.
– Sukhoi fick obegränsade resurser att skapa ett bra flygplan. Ryssarna ville vara bäst. Vingarna är av kolfiber, vilket var unikt på den tiden. Landningsstället är av titan. Det är ett svårt plan att flyga. Det sägs att det tar fem år att lära sig ordentligt.
Själv började Mikkko Jägerholm med konstflygning i början av 1990-talet då han hade turen att få lektioner av Seppo Saario, en av Finlands kändaste konstflygare. Sedan dess har han plockat ett antal medaljer både nordiska och finska mästerskap. I bagaget finns guldmedaljer från nio finska mästerskap och sex nordiska mästerskap. Ute i världen har det blivit en sjunde plats i EM och en fjortonde plats i VM.
Tävlandet är på låg nivå i Finland, åtminstone jämfört med länder som Frankrike. Här har man inget officiellt landslag, inga stödpengar och inga tränare.
– Vi gör allt själva. Men det är en fin sport. Det är en otrolig känsla att kunna röra sig i tre dimensioner. Att kunna hantera planet från noll hastighet till max.