Fader vår eller Vår fader?
Hur kan man göra det så lätt som möjligt för kyrkobesökaren att veta vad som händer under gudstjänsten? Det jobbar man på inom domkyrkoförsamlingen.
ÖSTNYLAND Den som går på svensk gudstjänst i domkyrkan får i dag ett litet häfte i sin hand, grönt, vitt eller violett. I häftet kan man följa med gudstjänstens gång, eller det är i alla fall meningen.
– Jag klarar inte alls av att följa med, säger Marianne Kulp, nyinflyttad Borgåbo. I Pargas var instruktionerna klara och enkla. Här måste jag koncentrera mig så hårt på att hålla koll i häftet att jag inte hinner med annat, som att lyssna till innehållet i söndagens budskap.
– Jag håller precis med trots att jag ju har längre erfarenhet av gudstjänster i domkyrkan, säger Kim Metso. Under den senaste tiden har jag också besökt Sibbo kyrka och där har jag inte alls samma problem.
Något måste alltså göras.
Efter att ha hört kritik om de skrivna gudstjänsthäftena har domkyrkoförsamlingen under januari månad bett alla kyrkobesökare att tänka närmare på vad som kunde göras bättre och annorlunda. På onsdagskvällen samlades intresserade i församlingshemmet för att diskutera igenom kritiken och komma med konstruktiva ändringsförslag.
På plats fanns många präster men också aktiva från de olika gudstjänstgrupperna och andra intresserade.
Broderas ut
Kantor Mikael Helenelund fungerade som ordförande och han blev ganska ensam om att hävda att det mesta som finns med i de nuvarande häftena bär relevant information.
– Nej, i stället borde allt skrivas så enkelt som möjligt, säger Marcus Henricsson. De här häftena ska vara bruksföremål.
Många höll med.Texten behöver inte vara full av rubriker, latin och alternativ. I stället kan den vara en enkel grund för gudstjänsten som sedan broderas ut på olika sätt från gång till annan.
– Det är bra med enkelhet men det ska inte vara en tvångströja, anser kyrkoherde Mats Lindgård. Det går hur lätt som helst att säga till när man tar in sådana element i gudstjänsten som inte finns med i den tryckta versionen.
Många förslag lades också fram som skulle befria kyrkobesökarna både från gudstjänsthäftet och från psalmboken. Texten kunde reflekteras på pelarna i kyrkan, eller på andra skärmar. Den mobilbundna kunde via en app få hela gudstjänsten direkt till telefonens skärm.
Inkluderande Fader vår
Hur Fader vår egentligen ska läsas, blev en annan viktig frågeställning på onsdagskvällen. Domkyrkoförsamlingen använder den gamla versionen, från 1917. Konfirmanderna lär sig den gamla versionen och prästerna misstänker att en övergång till versionen från 1981, Vår fader, skulle väcka en proteststorm.
Ett argument för att behålla den gamla Fader vår är att alla de som sällan besöker kyrkan kan läsa med och känna sig inkluderade.
– Men visst kan det vara intressant att kunna också den nya versionen, tycker Anne-Maj Berg. Den finns längst bak i psalmboken, den vill jag lära mig.
– Man kan fråga sig vad vi gör med en ny version om vi inte använder den, säger Kim Metso.
Sänk psalmerna!
Musiken i kyrkan är en evig källa till diskussion.
– Jag har ett budskap från en församlingsmedlem som inte själv kan vara på plats, säger Marianne Lindén. Hon vill att kantorerna sänker psalmerna ett halvt tonsteg, så att alla kan sjunga med.
– Egentligen har psalmerna sänkts rätt så mycket jämfört med hur det var för hundra år sedan, menar Helenelund. Men visst sänker jag ofta. Det beror också på kyrkorummet, i kapellet klingar sången bra också om det inte är så många på plats, där kan man sänka.
– Men faktum är ändå att om de flesta ska sjunga så att sången bär så måste man sjunga litet högre.
Ett förslag till ny text i gudstjänsthäftena ska göras upp enligt onsdagsdiskussionen. I maj presenteras det nya förslaget.
Vår Fader från 1981
Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss i dag vårt bröd för dagen som kommer.
(alternativt: Ge oss i dag det bröd vi behöver.)
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket. Din är makten och äran i evighet.
Amen.