När ljus i alla former fascinerar
SIBBO/HELSINGFORS. För en ljusdesigner är ljus ett material med oändliga möjligheter. Med hjälp av ljus kan man skapa vilken stämning och hurdan atmosfär som helst – om man vet hur man gör.
Alla kan på något vis referera till ljus, det är något vi lever med hela livet. Det är också därför ljus fascinerar, det kan se ut på så många sätt.
För ljusdesigner Jari Vuorinen är ljus det ultimata materialet. Med ljus skapar han och hans kompanjoner den atmosfär kunden vill ha i ett köpcentrum, i en stadsdel, inne i en byggnad eller utanpå en fasad.
– Kort sagt är en ljusdesigner en som skapar stämning och atmosfär med ljus, oberoende av om det är en staty eller en hel stad man jobbar med, säger Vuorinen.
Ljusdesign är mycket mer än att lysa upp ett rum eller fästa uppmärksamhet på en viss person på en teaterscen eller ett speciellt hörn i en trädgård.
– Vi kommunicerar med ljus.
Det räcker inte att resultatet blir vackert att se på för att Jari Vuorinen ska vara nöjd. När han får som han vill blir ljuset en del av kontexten, en del av berättelsen, och då är ljuset också levande.
Jari Vuorinen fastnade för ljus under en fotograferingskurs för över tjugo år sedan. Då fotograferade kursdeltagarna i ett mörkt rum och använde lampor för att lysa upp objektet. Ljuset var ett medel för att ta kontroll över den bild han skulle ta. Det är så vi oftast använder ljuset, för att ha och få kontroll.
– På en scen ska det vara så, den ska se lika ut från kväll till kväll. Ser man på en byggnad i flera år behöver den inte se lika ut hela tiden. Dagsljuset ändrar sig varje stund, det avslöjar nya nyanser av sig själv och alla objekt det träffar, förklarar Vuorinen.
– Att komma loss från att man alltid ska ha total kontroll över det man gör är viktigt.
Noga planering
En ljusdesigner planerar ljussättningen så att den effekt man strävar efter framhävs. När Jari Vuorinen tar sig an ett nytt jobb är det första han frågar både sig själv och kunden vilket intryck man vill uppnå. Företag som satsar på design för ljussättningen vet ofta vad de är ute efter.
– De stora företagen förstår det här. Ljuset stärker deras brand och brandet i sin tur är hur man visar upp sig.
Ljussättningen blir en del av varumärket, men som Vuorinen påpekar – väldigt sällan lyckas man rädda ett företag med bara ljussättning om inte de andra komponenterna i företagets verksamhet fungerar.
– Speciellt firmor som sysslar med lyx har fattat att också ljussättningen är viktig för hur deras brand uppfattas.
Det tekniska, med installationer av armaturer och lampor, hör till jobbet men är mera ett nödvändigt ont för att nå resultatet man planerat. Är man ljusdesigner, speciellt i ett land som Finland, måste man vara beredd på att utföra alla arbetsskeden själv.
För Jari Vuorinen är det viktigt att ljus har liv. Alltför ofta är ljus statiskt.
– På ett öppet kontor är ljuset till exempel ofta helt dött eller som en oändlig molnig dag.
Internationellt
Det var under fotokursen i Tammerfors som Jari Vuorinen träffade sin blivande kompanjon Tapio Rosenius.
– Jag tror att de flesta kommer in i branschen via ett jobb där man också skapar en atmosfär.
Efter kursen skiljdes Jari Vuorinens och Tapio Rosenius vägar åt. Rosenius flyttade till Skottland och började jobba där medan Vuorinen först studerade ljusdesign och sedan kastade sig in i arbetslivet här hemma.
Företaget Lighting Design Collective grundades för två år sedan. Främst är det ljussättning inom arkitektur som sysselsätter ljusdesignerna.
– Vi har ett kontor i Madrid, ett i London och ett i Helsingfors. I Madrid driver Tapio Rosenius verksamheten, i London Kristian Krogh och i Helsingfors jag. Vi samarbetar och varje gång vi får ett nytt projekt diskuterar vi det och fördelar sedan uppgifterna mellan oss.
Sammanlagt arbetar sjutton personer i företaget. I Helsingfors är de två.
– Jag skulle gärna se företaget växa och anställa en till, men det är svårt att hitta en ljusdesigner. Det finns inte många, och de som redan är i branschen verkar trivas.
Läget är ett annat i både London och Madrid där man kan handplocka den personal man vill ha.
Ingen utbildning här
Det finns ingen utbildning för ljusdesigners i dag i Finland. I Sverige finns flera, likaså i Tyskland och en del andra länder i Europa. Tidigare fanns en yrkeshögskoleutbildning i Tammerfors, och det var där Vuorinen studerade.
– Men det är en livslång process att lära sig jobbet, fast det låter som en kliché. I skolan lär man sig en del, men skapar främst kontakter och får idéer om vad man kunde göra. Man lär sig medan man jobbar.
Någon specifik yrkesbeskrivning för en ljusdesigner finns inte.
– Det borde finnas en auktorisering, så att man vet vad en ljusdesigner borde kunna. Nu varierar det en del.
Vuorinen hjälper gärna vänner och bekanta med ljussättning i deras hem men det är mera som hobby.
– Som business fungerar det inte. Men man lär sig mycket medan man gör om ett privathem, som att vara kreativ då det inte får kosta.
– Privata hem är jättesvåra objekt. Man kommer in i människors allra heligaste, säger han.
Jari Vuorinen trivs med sitt jobb.
– Det mest tillfredställande med jobbet är att man får träffa människor man inte annars skulle träffa. Man får också besöka lite konstiga ställen. Jag har varit uppe bakom både domkyrkans klocka och klockan på järnvägsstationen.
Vuorinen vet vad han vill uppnå, men är inte alltid helt nöjd med resultatet. Det hör till, det lär man sig av. Han kan också störas av dåligt planerat ljus. Det värsta i ljusväg han vet är bländande ljuspunkter.
– De kan vara svåra att undvika ibland, säger han och ger gatlampor som exempel.
– Men om man kan sätta ljuset på något annat sätt än så det bländar ska man absolut göra det.
Konst
Jari Vuorinen gör liknar funktionell konst. Det ska vara vackert men samtidigt fylla en funktion. Ibland gör han och hans kolleger också renodlad ljuskonst.
För två år sedan, då Helsingfors var årets designhuvudstad, utlystes en tävling om att göra ett ljuskonstverk i den gamla silon på Kronbergsstranden i Helsingfors. Lighting Design Collective vann, och silon lyser nu upp stranden. Tanken var att skapa en ljusinstallation som lever och förändras.
– Det finns en dator som räknar ut innehåll baserat på algoritmer i silon, det vill säga modeller för till exempel hur en sparvflock rör sig. Den reagerar på vinden i Helsingfors och utgående från det styrs ljuset. Det är en överraskning hur det är varje gång, det är magiskt.
Silon har 2012 hål i väggen ur vilka det tränger fram ljus.
– Vi ville ha över 5 000 hål, men det fick vi inte. Man trodde inte att silon skulle hålla för det.
Ljuskonstverket har vunnit flera internationella priser. För den som vill är det bara att njuta av det, ljuset i silon är påkopplat varje kväll.
Framtiden ligger öppen. Efter två år av lobbning och mindre jobb verkar arbetet med att skapa kontakter och marknadsföra företaget ha burit frukt.
– Vi måste bara jobba hårt så att vi kan visa upp vad vi menar, säger Jari Vuorinen.