Tiina trivs på jobbet
Tiina Näätänen gillar sitt jobb som försäljare i en livsmedelsaffär. Arbetspasset inleds klockan 6 och avslutas klockan 14. Dagen har en viss, inrutad rytm, med lagstadgade pauser som är viktiga för orken. Både arbetet och arbetskamraterna har stor betydelse för trivseln.
4.00. Väckning.
Tiina Näätänen har varit vaken redan i tjugo minuter. Hon gillar lugna morgnar, att få vakna i lugn och ro, att småprata lite med katten och att äta frukost och morgontoalett utan att jäkta.
6.00. Arbetsdagen inleds.
Arbetsdagen på S-market i centrum av Borgå börjar klockan 6, men Näätänen är alltid på jobbet en god stund före det. Civilkläderna byts ut mot arbetsplagg och efter det brukar hon slå sig ner i kafferummet, dricka morgonens andra kopp kaffe och småprata lite med arbetskamraterna.
– Jobbet är väldigt hektiskt. Jag behöver den där lilla stunden innan jag sätter i gång.
När klockan slår sex inleder hon arbetsdagen. Hon plockar med sig de viktigaste arbetsredskapen, mobiltelefonen och en minidator som ser ut som en bärbar telefon från 1990-talets början.
– Minidatorn är vårt viktigaste verktyg. Den läser bland annat streckkoder, den anger lagerstatus och via den kan jag göra de varubeställningar som krävs. Utan den på fickan känner jag mig naken.
Raskt ser hon igenom dagens post, kontrollerar vilka erbjudanden som är aktuella och tar sedan, tillsammans med kollegerna, itu med att lossa varorna som levererats till affären.
Halvfabrikaten är först ut. Näätänen kärrar ut kött och köttprodukter till rätt hyllmellanrum och arbetar sig effektivt fram bland skinkpaket, kycklingförpackningar och askar med köttfärs.
– Det gäller att vara noggrann. Rätt produkt ska finnas på rätt plats – det är viktigt för oss och det är viktigt för kunden. Vi kontrollerar datummärkningen på produkterna i hyllan, vi plockar bort varor som blivit gamla och fyller på med nya.
Är det någon kampanj på gång så justerar Näätänen och hennes kolleger prislapparna och om det behövs sätter de rea-pris på någon produkt.
– Kunden ska kunna lita på att de får bra produkter till rätt pris.
7.00. Hyllarbete och kaffepaus.
Det febrila arbetet mellan hyllorna fortsätter. Prydliga rader, räta staplar, förpackning efter förpackning med halvfabrikat och färdigmat åker in i hyllan. Det ska se snyggt ut då dagens handel inleds.
– Samtidigt håller vi koll på vad det behövs mera av.
Största delen av beställningarna sker automatiskt, men det händer att det krävs manuella justeringar. I synnerhet inför olika helgdagar kan det finnas större efterfrågan på vissa varor och hon har blivit van vid att tänka till lite extra.
– Vad brukar folk baka? Finns det traditionella rätter som hör till helgen? Nu till valborg är det till exempel viktigt att se till att det finns tillräckligt med mjöd och struvor.
Ungefär kvart i åtta är det kaffepaus.
– Vi brukar hålla ett litet morgonmöte, bara för att kolla att alla vet vad som är på agendan just i dag.
Tolv minuter senare är kaffet urdrucket. Dagens samtalsämne är hon själv – hon råkade ut för en olycka hemma och har varit sjukledig, därav kollegernas intresse.
8.00–9.00. Kundservice.
Dörrarna öppnas och de första kunderna strömmar in mellan hyllorna.
Tiina Näätänen har ansvaret för affärens blommor. Före klockan är nio har hon sett till blomsterhörnan. Blommorna är vattnade, utblommade knoppar är bortplockade och beställningen för följande dag är gjord.
Sedan fortsätter arbetet med att plocka in varor i hyllorna. Morgonens leverans var extra stor.
– Det här är ett tungt arbete med mycket tunga lyft. Folk kanske inte tänker på att förpackningar, till exempel med sex safttetror väger betydligt mera än bara en.
Det är viktigt för butikspersonalen att tänka på jobbergonomin; det gäller att lyfta rätt för att inte belasta ryggen fel. Rätt sorts skor är också viktiga för att kunna arbeta tryggt.
– Lyfter du fel så orkar du inte till pensionsåldern i det här yrket.
Själv har hon över tjugo år i branschen bakom sig.
10.00. Lunchpaus.
Tiina Näätänen slår sig ner på "sin" plats i kafferummet. Hon brukar alltid sitta på samma ställe, en vanesak. Försäljarna tar lunchpaus turvis, någon måste ju finnas kvar på butikssidan och betjäna kunderna ifall de behöver hjälp.
30 minuter, så kallad egen tid, har hon på sig äta lunch. För det mesta har Näätänen med sig en matportion hemifrån.
11.00. Teamarbete.
Måndagar är frysvarudagar och nu koncentrerar sig teamet på att så snabbt som möjligt få in frysvarorna i disken.
– Kylkedjan får inte brista, därför jobbar vi alla med det. Arbetet görs i ständig växelverkan med jobbkompisarna. Tillsammans är vi affärens resurs och styrka.
Är det rusning vid kassorna, och hon har kassajour, så lämnar hon vad hon har för händer och rycka in som hjälp. När de köande kunderna fått betala sina inköp, fortsätter hon med den arbetsuppgift som blev halvgjord.
12.00. Eftermiddagskaffe.
– Pauserna är viktiga, de ger dagen struktur. Det är också viktiga stunder för oss i personalen att mötas, säger Tiina Näätänen och fyller sin kattprydda porslinsmugg med kaffe.
Dagsaktuella händelser avhandlas i kafferummet. Ibland pratas det politik, och visst brukar arbetskamraterna också prata om personliga saker.
– Vi tillbringar stora delar av veckans timmar tillsammans, det är klart att vi lär känna varandra bra. Vi har en fin gemenskap och bra stämning, en del av oss träffas också utanför jobbet.
13.00 Kundkontakt.
Tiina Näätänen är tillbaka ute bland hyllorna. Hon har ett gott synminne och kommer ihåg hur de olika förpackningarna ser ut samt minns deras placering. Det sparar henne många steg.
– Jag samlar varor som ska till samma delar av affären på en vagn. Det är ett tidseffektivt och vettigt sätt att jobba på.
Kontakten med kunderna är ett av jobbets stora plus.
– Det är kunderna vi är till för. Därför ser vi också till att rulla lastpallarna med varor ut i affären och jobba där, på butiksgolvet, i stället för i lagerrummet. Då finns vi till hands om någon behöver hjälp.
Hon står gärna till tjänst, och gör sitt bästa för att kunden ska vara nöjd. Det hör till yrkesstoltheten att kunna ge kunderna råd och svara på frågor. Många äldre kunder brukar be om hjälp. Det kan hända att det också har ett behov att få prata bort en liten stund.
– Det allra bästa med jobbet är då kunderna tackar och kommer med positiv feedback. Det behöver inte vara en stor grej, men det värmer.
Näätänen upplever också att hon och hennes arbetskamrater uppskattas av arbetsgivaren, och så ska det ju vara: det är personalen som är butikens kapital och resurs.
14.00. Dags att gå hem.
Tiina Näätänen lämnar över mobiltelefonen och minidatorn till personalen i följande skift och byter om till civila kläder. Arbetsdagen är slut.