Lådcykeln är här för att stanna
Ordentligt fastspända åker Aleksi och Verneri i lådan framför mamma Milla Jokisaaris cykel. I transportlådan ryms båda pojkarnas cyklar och mer därtill.
Lådcyklar drar ännu blickarna till sig i Borgå, men om trenden fortsätter som på många andra håll är cyklarna snart ett vanligt inslag i stadsbilden. I Danmark åker nästan en tredjedel av barnen lådcykel, eller Christianiacykel som den kallas där, till dagis, och i Holland är lådcyklar minst lika populära.
Milla Jokisaari i Hammars är helt lådcykelfrälst. Den första cykeln, en bastant trehjuling med plats för till och med fyra barn, köpte hon när andra sonen Verneri föddes. I dag är Verneri 2,5 år och storebror Akseli 4,5.
– Jag har alltid älskat att cykla och med en baby och en tvååring så var lådcykeln ett bra beslut. Jag funderade första på att skaffa en cykelkärra men fastnade sedan för lådcykeln. Verneri har åkt lådcykel sedan han satt i babysittern, säger hon.
– Vi har egentligen inte använt barnvagnen sedan vi skaffade lådcykeln.
Det finns lådcyklar av många olika slag. I familjen Penttinen har man valt en elektrisk lådcykel, med en liten motor som gör det lättare att trampa i uppförsbackar. I lådan sitter Ninni, 3,5 år, men också familjens hund åker gärna med.
– Det är betydligt säkrare att ha barnen framför sig när man åker cykel än bakom i en kärra. Man kan också prata med barnen medan man trampar, säger Janne Penttinen.
Med den elektriska cykeln är det lättare att ta också längre turer. Batteriet håller för 45-50 kilometer innan det ska laddas.
I stället för bil
För familjen Penttinen stod valet mellan att skaffa en bil till eller att skaffa något annat fortskaffningsmedel eftersom dottern behöver skjutsas till dagis. Lådcykeln var egentligen fruns val, men pappa Janne Penttinen har lärt sig uppskatta sin frus initiativ – det är roligt att cykla tillsammans.
En lådcykel är ett grönt alternativ, men också ekonomisk för den som uträttar de flesta av familjen ärenden inom en radie av några kilometer från hemmet. Cykeln är relativt dyr i inköp men i stället slipper man betala för bränsle, försäkringar och service.
– Vi sålde familjens ena bil när vi skaffade lådcykeln, säger Milla Jokisaari.
Det finns många olika modeller av transportcykel för att skjutsa barn och det är inte alltid så lätt att veta vilken man ska välja. Alla modeller finns inte heller tillgängliga på nära håll. Milla Jokisaari tipsar om att leta på internet. Där finns också diskussionsforum där användare delar med sig av sina erfarenheter.
– Vi var på cykelmässan och provade flera modeller innan vi fastnade för den här, säger Janne Penttinen
Vissa tillverkare bygger lådcyklar på beställning helt enligt kundens önskemål. På marknaden finns både två- och trehjulingar, och med varierande storlek på lådorna.
– Det viktigaste är att cykeln är så bastant att den är säker. Det är en ganska stor belastning på bromsarna när man har flera personer på samma cykel, säger Jokisaari.
Två barn på två hjul
Enligt lagen får man transportera högst två barn på en tvåhjulig cykel. På en cykel med flera hjul får flera barn åka.
– Det är lite luddigt, men bara det finns sittplatser med bälte får flera barn åka med. I min lådcykel ryms till exempel fyra barn, säger Milla Jokisaari.
Den trehjuliga lådcykeln är stadig och i den finns gott om plats för barnens leksaker och annan utrustning, men den är ganska tungcyklad. Den går att använda också vintertid om det inte är för mycket snö. I år har Milla Jokisaari trampat fram och tillbaka till dagis med barnen hela vintern. När vårsolen började lysa började hon leta efter en lättare variant av transportcykel. Det blev en helt ny cykel, byggd i Holland enligt önskemål, och med två hjul den här gången.
– Barnen är nu så stora att de sitter stadigt. Den här cykeln är lättare att trampa, säger hon.
På den nya transportcykeln sitter Verneri i barnsitsen på pakethållaren medan Aleksi sitter på en egen cykelsadel mellan mamma och styrstången. Båda barnen är naturligtvis fastspända.
Tillbehör
Det finns en mängd tillbehör man kan skaffa till sin lådcykel, eller transport dito. Nästa på Milla Jokisaaris lista är en stång med vilken man kan fästa en barncykel efter hennes tvåhjuliga transportcykel. Nu händer det att Aleksi vill trampa själv men sedan inte orkar riktigt ända fram.
Milla Jokisaari har betalat 1 600 euro för den nya cykeln.
– Det är mycket pengar, men jag vet att jag han använda den fyrtio år om jag vill, säger hon.
Sin trehjuliga cykel kommer hon inte att sälja trots att flera bekanta redan hunnit höra sig för om cykeln.
– Jag brukar säga att man får prova. Den som provar brukar bli fast, säger hon.
På listan över fördelar med att välja en lådcykel i stället för bil står förutom motion, frisk luft och gemenskap också det faktum att cykeln är ett grönt alternativ.
– Och så kommer man oftast ända fram dit man ska, och behöver inte leta efter lediga parkeringsplatser.