Tvåspråkig musiklekskola i Borgå
På Borgånejdens musikinstitut startar just nu tvåspråkiga musiklekskolegrupper för småbarn i åldern 0–2. Grupperna är en del av det tvååriga projektet Tjolahåpp, finansierat av Svenska Kulturfonden.
BORGÅ Det riksomfattande Tjolahåpp-projektet har som mål att betjäna både finsk- och svenskspråkiga familjer. Grupperna som nu startas upp i Borgånejdens musikinstituts regi är så kallade familjegrupper, vilket innebär att barnet går i musiklekskolan tillsammans med vårdnadshavaren eller någon annan bekant vuxen.
I musiklekskolan får småttingarna bekanta sig med musik genom ramsor, sång, musikgymnastik samt genom att lyssna och genom att själva musicera. Med hjälp av musiken strävar man efter att stärka barnets och föräldrarnas förhållande. På lektionerna får också föräldrarna råd för gemensamma musikstunder.
De tvåspråkiga musiklekskolegrupperna ordnas två gånger i veckan, onsdagar eller torsdagar beroende på barnets ålder. Under lektionens 45 minuter används finska och svenska i lika stor utsträckning, det vill säga sångerna och ramsorna fördelas jämnt vilket inte är fallet i den traditionella språkbadsundervisningen i Borgå.
I Borgå finns det många tvåspråkiga familjer men också helt enspråkiga familjer är välkomna att delta. Alla intresserade, oavsett egen språklig bakgrund, kan delta i musiklekskolan. Ingen förhandskunskap behövs.
Poängen med tvåspråkiga musiklekskolegrupper är att man träffar föräldrar över språkgränserna, man lär sig sånger på två språk och bekantar sig med båda språkgruppernas kulturtraditioner. Musiklekskolans undervisning stöder dessutom barnets språkliga utveckling.
Tjolahåpp-grupperna ordnas onsdagar kl. 16–16.45 för barn i åldern 1–2 och torsdagar kl. 11.45–12.30 för babyer i åldern 3 månader och äldre. Platsen är Musikinstitutet, Brunnsgatan 37, 5:e våningen. ÖN